Gå til innhold

Dotter i øret....

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag satt jeg på bussen og plutselig over en fartsdump skjedde det et eller annet med øret mitt. Det føltes som dotter i øret. Det er veldig ubehagelig. Har prøvd å tygge tyggegummi, gape opp og ned,blåse med fingrene rundt nesen, men det hjelper ikke. Vil dette gå over av seg selv?

Det er ekkelt når jeg prater, for jeg hører meg selv så tydelig, mens jeg da igjen hører andre mindre tydelig.

Har opplevd dette før når jeg enten har fløyet, eller kjørt i veldig oppover bakke, men det har liksom gitt seg med en gang.

Jeg er ikke forkjølet.

Jefg er gravid å har ofte litt blodig slim i nesen særlig om morgenen etter jeg har sovet, og hvis det er mye slim i halsen kan jeg se antydninger til litt blod når jeg spytter. Men jeg har gått ut i fra at det har med hormoner å litt ømfintelige slimhinner å gjøre?, for jeg har jo ikke vært plaget av det før. Kan det ha noe med øret mitt tro? (øre-nese er jo rett ved hverandre, så....)

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3985-dotter-i-%C3%B8ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til ibc vedr dotter i øret. Det er økt blod-gjennomstrømning i alle slimhinner når man er gravid. Dette gjør at man lettere kan blø neseblod, og at det lettere blir tett i kanalen mellom hals og indre øre. Dott-følelse eller vakum-følelse i øret kan oppstå. Dette er helt ufarlig. vanlige nesedråper ken hjelpe, men dette må kun brukes max 1 uke i strekk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3985-dotter-i-%C3%B8ret/#findComment-24463
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Til ibc vedr dotter i øret. Det er økt blod-gjennomstrømning i alle slimhinner når man er gravid. Dette gjør at man lettere kan blø neseblod, og at det lettere blir tett i kanalen mellom hals og indre øre. Dott-følelse eller vakum-følelse i øret kan oppstå. Dette er helt ufarlig. vanlige nesedråper ken hjelpe, men dette må kun brukes max 1 uke i strekk.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Har nettopp lest ibc sitt innlegg om dott i øret. Jeg har akkurat de samme plagene selv og er også gravid. Mine dotter startet omtrent samtidig som jeg ble gravid i februar 01, så det begynner å bli temmelig uutholdelig. Nå har jeg dotter i ørene nesten hele dagen og det er utrolig plagsomt/irriterende. Jeg har brukt nesespray i hht råd fra legen min, men dette hjelper overhodet ikke. Finnes det virkelig ingenting som hjelper? Må jeg virkelig slite med dette for evig og alltid??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3985-dotter-i-%C3%B8ret/#findComment-129444
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Har nettopp lest ibc sitt innlegg om dott i øret. Jeg har akkurat de samme plagene selv og er også gravid. Mine dotter startet omtrent samtidig som jeg ble gravid i februar 01, så det begynner å bli temmelig uutholdelig. Nå har jeg dotter i ørene nesten hele dagen og det er utrolig plagsomt/irriterende. Jeg har brukt nesespray i hht råd fra legen min, men dette hjelper overhodet ikke. Finnes det virkelig ingenting som hjelper? Må jeg virkelig slite med dette for evig og alltid??

Det er ikke uvanlig med dottfølelse i øret og tetthet i nesen når man er gravid. Kanskje det er årsaken hos deg. I så fall vil plagene som regel avta etter nedkomst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3985-dotter-i-%C3%B8ret/#findComment-129708
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei! Er selv gravid i uke 22 og er også plaget med tetthetsfølelse i ørene. Har vært hos øre-nese-hals lege som mente plagene skyldes åpen øretrompet.Symptomene er som følger: dottfølelse, kan kjenne tromhinnen bevege seg når man man puster gjennom nesen, og man hører stemmen sin med en abnormal tydelighet. Dette er selvsagt ubehagelig. I følge ørelegen skyldes tilstanden påvirkning av kvinnelige hormoner under graviditeten. Hormonene gjør at fettlaget som omgir trompeten forsvinner og den forblir åpen og dermed gir plager. Jeg blir svært glad for å høre fra andre med samme problem eller de som har hatt samme plager. Har du noen gode råd mot disse plagene evt.vet noe om hvor lenge dette varer eller behandling, så send noen ord.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3985-dotter-i-%C3%B8ret/#findComment-975192
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...