Gå til innhold

Medisinkombinasjon - Ritalin, Levaxin og Yasmin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en 24 år gammel jente som nylig har fått diagnosen ADD, og jeg har mange spørsmål knyttet til medisinering med Ritalin. Av andre medisiner bruker jeg Levaxin (125μg) samt at jeg går på Yasmin. Det jeg frykter er at legen og psykiateren min ikke har tenkt på at Yasmin, Ritalin og Levaxin kan påvirke hverandre alle tre på en svært ugunstig måte. Kan dem ikke? Jeg har prøvd å spørre, men det var kun vage svar jeg fikk tilbake av psykiateren.

Dess mer utfyllende og grundig svar jeg kan få, dess gladere og forhåpentligvis tryggere blir jeg.

1. Kan Yasmin ødelegge effekten av Levaxin på grunn av hormonene i pillen? Tenker særlig på østrogen (I).
    - Begynte med Yasmin for omtrent tre måneder siden og og har vært slapp og sovet ekstremt mye mer enn før, men har ikke testet verdiene etter kombinasjonen av disse pillene, men jeg merker stor endring. 

2. Kan Yasmin hemme effekten av Levaxin uten at dette kommer frem på blodprøvene? 

3. Kan Yasmin og Ritalin være en svært farlig kombinasjon ettersom at begge medikamenter gir fare for økt blodtrykk? Eller er dette noe jeg kan kombinere om jeg bare kontrollerer blodtrykk jevnlig?

4. Man skal ikke bruke Ritalin om man har problemer med skjoldbruskkjertelen står det i pakningsvedlegget, men jeg har lavt stoffskifte så er det trygt å gi meg resept da? Eller gjelder dette kun om man har for høyt stoffskifte?

5. Finnes det forskning på langtidseffekten av Ritalin? Tenk om jeg ødelegger livet mitt...

6. Hvor lang tid sitter Ritalin i blodet/kroppen i forhold til testing? 

7. Hvorfor står det i pakningsvedlegget at det brukes til barn 6-18 år og ikke til voksne? Hva er grunnen?

8. Vil det være en stor fare for angst og depresjon om jeg slutter på Ritalin tatt i betraktning at jeg trapper rolig ned? Ikke at du kan forutse fremtiden.

9. Er det farlig å bruke Ritalin når det ligger i familien å ha grønn stær?
    - Jeg har det ikke selv og trykket på øynene mine er helt fint, men min far har grønn stær og min farfar har grå stær.

10. Jeg konkurrerer i idrett. Hard idrett. Er dette noe jeg må gi opp med denne medisinen? Eller har jeg lov sålenge jeg har resept?

11. Må jeg kutte ned på treningen (12-15 timer i uken) når jeg bruker Ritalin? Vil helst ikke dø av akutt hjertestans.

12. Hvordan påvirker Ritalin hormonbalansen og metabolismen i kroppen?
    - Jeg tenker på at jeg er redd for å gå ned for mye i vekt, litt går fint, men jeg har allerede lav fettprosent og vil beholde styrken også.

13. Hva skjer om jeg tar for mye Ritalin i forhold til konsentrasjon, prestasjon og trening?

14. Er det stor forskjell på hvordan en person med ADHD og en person med ADD responderer på medisinen? 

Rolig med spørsmål bare! Beklager at dette ble så evig langt. Hilsen verdens mest nysgjerrige pige! :)

I) 
http://www.felleskatalogen.no/medisin/levaxin-takeda-nycomed-560915

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
  • 1-4: Det er ingen interaksjoner mellom disse tre medikamentene, og du kan trygt kombinere dem.
  • 5: Forskning viser entydig at det går bedre med de som bruker Ritalin enn med dem som ikke gjør det.
  • 6: Ca et døgn. To-tre døgn om du bruker retard/depotpreparat
  • 7: Fordi SLV ikke har godjent det til voksne pga at de mener det finnes for få studier. I praksis brukes dette mye over hele Norge til voksne.
  • 8: Nei.
  • 9: Nei, men du skal uansett kontrolleres fra ca 40 års alder med denne familihistorikken.
  • 10 og 11: Fortsett uendret som før.
  • 12: Du kan få litt mindre matlyst. Det er alt.
  • 13: Du kan du bli "hyper" som om en uten ADHD tok det. Det er dessuten ugunstig for kroppen.
  • 14: Nei, ikke bortsett fra at den med ADHD har hyperaktivitet som dempes.
Skrevet

Virkelig takk! Setter pris på svarene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...