Gå til innhold

Mestre destruktive tanker og følelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke lett. Det krever øvelse, og å gjøre det litt av tiden først, og så mer.

Fordelen er at når man greier det, så er man mer eller mindre frisk.

Jeg har veldig vanskelig for å skjønne hvordan jeg kan gjøre slike øvelser. Når dere har lært det i terapi så får dere det kanskje inn på en måte som er lettere å skjønne. Jeg vet ikke. Eller om det bare er jeg som er dum og ikke forstår det .

Skrevet

Jeg har veldig vanskelig for å skjønne hvordan jeg kan gjøre slike øvelser. Når dere har lært det i terapi så får dere det kanskje inn på en måte som er lettere å skjønne. Jeg vet ikke. Eller om det bare er jeg som er dum og ikke forstår det .

Det kalles metakognitiv terapi. Jeg tror NHD er veldig flink på / glad i det.

Måten å lære det på er å vie oppmerksomhet til de tankene du har som du ønsker, men ikke til de tankene du har som du ikke ønsker.

Du må se på hjernen din som en generator av ulike tanker og følelser. Noen er bra, noen er mindre bra. Hvis man på en måte "forkaster" de mindre bra tankene og følelsene fremfor å analysere dem eller rasjonalisere dem, så vil de påvirke deg mindre.

Skrevet

Det kalles metakognitiv terapi. Jeg tror NHD er veldig flink på / glad i det.

Måten å lære det på er å vie oppmerksomhet til de tankene du har som du ønsker, men ikke til de tankene du har som du ikke ønsker.

Du må se på hjernen din som en generator av ulike tanker og følelser. Noen er bra, noen er mindre bra. Hvis man på en måte "forkaster" de mindre bra tankene og følelsene fremfor å analysere dem eller rasjonalisere dem, så vil de påvirke deg mindre.

Jeg får reise til Levanger å få terapi. :)

Tanker, følelser og reaksjoner er veldig komplisert. En tanke kan komme og forsvinne like fort. Likevel kan den ha klart å sette i gang reaksjoner. Når jeg var deprimert var nok tankene et større problem. Jeg leser også om mange her som sliter med tankene. Jeg føler ikke selv at jeg sliter så mye med tankene lenger. Kanskje gjør jeg det likevel. Men det er ofte flyktige tanker som setter i gang reaksjoner.

Jeg vet ikke om skriver litt rundt meg selv nå, og kanskje motsier ting jeg har skrevet før. Men det er bare litt reflektering. Jeg skal lese om slik terapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...