Gjest Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 (endret) Jeg begynte å tenke på dette etter den forrige tråden min. Jeg har ikke den beste troen på meg selv. Gjør jeg noe bra har jeg veldig behov for å få tilbakemelding av andre . Jeg føler meg mislykket når jeg gjør feil. Har med andre ord ikke den beste selvfølelsen. Jeg er vokst opp i jantelovens tid "du må ikke tro du er noe" vi blir nok litt preget av den tiden vi vokser opp i. Når vi skulle lære å skrive jobbsøknad var det viktig å ikke skryte av seg selv. Vi skulle kun ta med fakta som alder, antall barn, utdanning osv. Attester som ble skrevet ut skulle også helst bare inneholde rene fakta som arbeidsoppgaver osv. Jeg var på et jobbsøkerkurs etter at janteloven var avleggs. Oppgaven vi der fikk var å skrive jobbsøknad der vi skulle skrive positive ting om oss selv. Og ikke nok med det, men vi skulle skrive det med de kraftigste utrykk vi kunne komme på. Ikke bare at vi hadde en del kunnskap om det og det, men at vi var kjempeflink i det. Oppgaven var nok for å bryte litt med janteloven som ligger fastlåst i mange av oss. Jeg må si at oppgaven føltes både interresant og frigjørende Endret 15. mai 2014 av eller 0 Siter
larimar Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 "Having a low opinion of yourself is not modesty; it's self-destruction." 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Jeg synes det er vanskelig å skille mellom dårlig selvtillit og realisme. Jeg vet at jeg har en del dårlige sider og når jeg ser stillingsannonser så føler jeg at jeg ikke vil strekke til med de kravene som stilles. Men hvordan kan man vite om det er fordi man har dårlig selvtillit eller fordi man rett og slett ikke er bra nok realistisk sett ? 0 Siter
Gjest Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Jeg synes det er vanskelig å skille mellom dårlig selvtillit og realisme. Jeg vet at jeg har en del dårlige sider og når jeg ser stillingsannonser så føler jeg at jeg ikke vil strekke til med de kravene som stilles. Men hvordan kan man vite om det er fordi man har dårlig selvtillit eller fordi man rett og slett ikke er bra nok realistisk sett ? Du skal aldri lyve på en søknad. Men jeg er ganske sikker på at du også har noen positive sider å dra frem. Da er det å få frem disse sidene på en korrekt og ikke beskjeden måte. Og på alt det andre er det viktig å få frem at du er lærevillig. De negative kan en holde for seg selv i søknaden. Det er mange som har latt gode jobber gå forbi på grunn av at de ikke trodde de var god nok for jobbene. De som lyser ut stillinger setter krav. Men det er ikke alltid det finnes søkere som tilfredsstiller disse kravene. Da må de gå ned på kravene, og her tror jeg det er veldig viktig å få frem at du er lærevillig. Få med at du lærer fort hvis du gjør det. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Jeg synes det er vanskelig å skille mellom dårlig selvtillit og realisme. Jeg vet at jeg har en del dårlige sider og når jeg ser stillingsannonser så føler jeg at jeg ikke vil strekke til med de kravene som stilles. Men hvordan kan man vite om det er fordi man har dårlig selvtillit eller fordi man rett og slett ikke er bra nok realistisk sett ? Hei! Godt tenkt, jeg har tenkt ustrukturert og sporadisk på den problemstillingen oftere i det siste. Jeg ser av erfaring at jeg forholder meg mer bokstavelig, men for meg kun realitetsorientert til mange spørsmål og tekster, jeg har ofte en mye strengere oppfatning og konklusjon om meg selv, eller noe annet, enn andre mennesker jeg kjenner. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.