AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Hvordan håndtere angst med dissosiasjon? Jeg har aldri opplevd noe så skrekkinngytende. Det bare kom ut av det blå en dag, og har ikke forsvunnet. Kan ikke bruke piller/sobril hver gang det skjer, da måtte jeg gått på det nesten hver dag. Dette skjer flere ganger i uka. Jeg satt i bilen min i et lyskryss, og plutselig kom det er voldsom angst over meg og jeg klarte ikke fokusere med blikket. Det var tett før jeg bare gikk ut av bilen for å komme meg bort fra den fastlåste situasjonen. Det gikk rundt for meg, og jeg var stiv av skrekk. Jeg husker knapt hvordan jeg kom meg hjem, jeg ble som en robot og fant veien hjem. Etter dette tør jeg ikke kjøre bil, selv om jeg er redd for å ta bussen. Dette var så skremmene at nå går jeg ikke lenger ut, uten at jeg må. Har samboer, men hadde jeg vært alene, hadde jeg nok isolert meg. Hva i all verden skal jeg gjøre? Går i traumebehandling (EMDR) hos psykiater, og han sier det ikke er en lett løsning på dette. Men er det noen her som kan hjelpe meg? Dette føles bare helt forferdelig. Anonymous poster hash: 7dc07...c3d 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Kan ikke dette være et panikkanfall slik en ser ved panikklidelse? I så fall bør du få SSRI i tillegg til kognitiv psykoterapi. Det er lett å knytte slikt til en lidelse en allerede har og ikke tenke at en faktisk kan ha fått noe nytt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Kan ikke dette være et panikkanfall slik en ser ved panikklidelse? I så fall bør du få SSRI i tillegg til kognitiv psykoterapi. Det er lett å knytte slikt til en lidelse en allerede har og ikke tenke at en faktisk kan ha fått noe nytt. Det er sant, antakelig har jeg pådratt meg panikkangst. Jeg går på 50 mg zoloft, kan jeg øke til 100? Har gått på 50 mg i en måned og det hjelper ikke mot angsten. Har ikke fått svar på serumprøven ennå, men er det ikke vanlig å øke fra 50 mg til 100 mg uten at en trenger å måle serumkonsentrasjonen? Jeg kjenner ingen bivirkninger og 50 mg har effekt på depresjonen, men altså ikke panikken. Anonymous poster hash: 7dc07...c3d 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Jeg kjenner ingen fornuftige som trenger serumkonsentrasjonsmåling for å øke fra 50 til 100 mg Zoloft :-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Jeg kjenner ingen fornuftige som trenger serumkonsentrasjonsmåling for å øke fra 50 til 100 mg Zoloft :-) Ok, men da gjør jeg det. Tusen takk for hjelpa Anonymous poster hash: 7dc07...c3d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Kan ikke dette være et panikkanfall slik en ser ved panikklidelse? I så fall bør du få SSRI i tillegg til kognitiv psykoterapi. Det er lett å knytte slikt til en lidelse en allerede har og ikke tenke at en faktisk kan ha fått noe nytt. Bare lurte på én ting til; hvor lang tid tar det før doseøkning får effekt på angst?Anonymous poster hash: 7dc07...c3d 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 Bare lurte på én ting til; hvor lang tid tar det før doseøkning får effekt på angst?Anonymous poster hash: 7dc07...c3d 2-4 uker før en blokkerer nye panikkanfall. Angst for angsten (neste anfall) må behandles psykoterapeutisk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2014 Skrevet 15. mai 2014 2-4 uker før en blokkerer nye panikkanfall. Angst for angsten (neste anfall) må behandles psykoterapeutisk. Ok, takk for svar!Anonymous poster hash: 7dc07...c3d 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.