Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ektefelle automatisk nærmeste pårørende? Vi har vært gift og samboere bare et halvt år, og jeg kjenner dessverre at jeg ikke er komfortabel med vedkommende som nærmeste pårørende, da vedkommende egentlig ikke kjenner meg spesielt godt ennå. Jeg ser at på samboere må de ha vært samboere i minst to år for å være nærmeste pårørende, og tenker vel det godt kunne vært noe av det samme for ektefeller, men det er det kanskje ikke? Vil folk/helsevesenet/etc automatisk tenke ektefelle som nærmeste pårørende? Kan jeg selv oppgi noen andre?

Anonymous poster hash: 28168...bda
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er definert en gruppe mennesker som er pasientens nærmeste. Det er også definert et hierarki blant disse. Dette hierarki følger vi dersom ikke annet er ønsket av pasienten.

Pasienten har selv rett til å velge hvem blant denne gruppen som skal være nærmeste pårørende.

https://helsenorge.no/Rettigheter/Sider/Pasientens-paarorende.aspx

Skrevet

Er ektefelle automatisk nærmeste pårørende? Vi har vært gift og samboere bare et halvt år, og jeg kjenner dessverre at jeg ikke er komfortabel med vedkommende som nærmeste pårørende, da vedkommende egentlig ikke kjenner meg spesielt godt ennå. Jeg ser at på samboere må de ha vært samboere i minst to år for å være nærmeste pårørende, og tenker vel det godt kunne vært noe av det samme for ektefeller, men det er det kanskje ikke? Vil folk/helsevesenet/etc automatisk tenke ektefelle som nærmeste pårørende? Kan jeg selv oppgi noen andre?

Anonymous poster hash: 28168...bda

Du kan velge selv hvem du vil oppgi som nærmeste pårørende , men bør kanskje tenke gjennom hvordan det vil oppleves for din ektefelle om du skulle bli alvorlig syk og vedkommende blir nektet informasjon fra helsepersonell.

Madelenemie
Skrevet

Det er definert en gruppe mennesker som er pasientens nærmeste. Det er også definert et hierarki blant disse. Dette hierarki følger vi dersom ikke annet er ønsket av pasienten.

Pasienten har selv rett til å velge hvem blant denne gruppen som skal være nærmeste pårørende.

https://helsenorge.no/Rettigheter/Sider/Pasientens-paarorende.aspx

Hei!

Hvor sier man i fra om hva som er sine nærmeste pårørende?

Jeg tenkte på det i dag, komisk nok, at om jeg døde bør de fleste holde seg unna, ha respekt i vertfall på livets slutt. (jeg dør ikke nå, men de fleste jeg kjenner er uønsket i min begravelse) Jeg vil ha en dødbegravelse jeg er komfortabel, med, og ingen jålete løgnord.

Om min mann døde, han som jeg elsker høyt, må ingen snakke til meg, jeg går gjennom en evt sorg alene, og ord fra andre blir bare vannvidd og påkjenning.

Jeg tror vi mennesker er veldig forskjellige men for meg og min person  blir løgnord og falskhet det jeg minst vil bli husket for.

Skrevet

Hei!

Hvor sier man i fra om hva som er sine nærmeste pårørende?

Jeg tenkte på det i dag, komisk nok, at om jeg døde bør de fleste holde seg unna, ha respekt i vertfall på livets slutt. (jeg dør ikke nå, men de fleste jeg kjenner er uønsket i min begravelse) Jeg vil ha en dødbegravelse jeg er komfortabel, med, og ingen jålete løgnord.

Om min mann døde, han som jeg elsker høyt, må ingen snakke til meg, jeg går gjennom en evt sorg alene, og ord fra andre blir bare vannvidd og påkjenning.

Jeg tror vi mennesker er veldig forskjellige men for meg og min person  blir løgnord og falskhet det jeg minst vil bli husket for.

Man oppgir hvem som er "nærmeste pårørende" når man legges inn på sykehus. Det vil vanligvis bli spurt om, og hvis det ikke blir det så følges den listen som oppgir på linken nhd la ut.

Når det gjelder ønsker om hvordan man vil bli behandlet av familie og venner ved livets avslutning og etter død, så er det ikke noe som helsevesenet regulerer. Noen velger å snakke med sin familie om dette i god tid før det blir aktuelt. Det er også mulig å gjøre det mer formelt ved å etterlate seg et dokument hvor man redegjør for hvordan man vil at ens begravelse skal være. Selv er jeg glad for at min ektefelle lot det være opp til meg hvordan vi skulle markere hans bortgang.

Madelenemie
Skrevet

Man oppgir hvem som er "nærmeste pårørende" når man legges inn på sykehus. Det vil vanligvis bli spurt om, og hvis det ikke blir det så følges den listen som oppgir på linken nhd la ut.

Når det gjelder ønsker om hvordan man vil bli behandlet av familie og venner ved livets avslutning og etter død, så er det ikke noe som helsevesenet regulerer. Noen velger å snakke med sin familie om dette i god tid før det blir aktuelt. Det er også mulig å gjøre det mer formelt ved å etterlate seg et dokument hvor man redegjør for hvordan man vil at ens begravelse skal være. Selv er jeg glad for at min ektefelle lot det være opp til meg hvordan vi skulle markere hans bortgHei!

ang.

Hei!

Ok

Takk:-)

Da lager jeg et dokument om dette:-)

Må det inn til en advokat?

Det er bare enkelt, at jeg ikke orker noen falske ord på utgangen av mitt liv, min utgang er en ende og skal få stå som det.

Mine "nærmeste",  biologisk famile(morsfamilie) er uønsket, min "valgte familie, min mann, barn og visse venner, er ok, de andre skal bare holde seg langt unna og helst ikke informeres.

Skrevet

Hei!

Ok

Takk:-)

Da lager jeg et dokument om dette:-)

Må det inn til en advokat?

Det er bare enkelt, at jeg ikke orker noen falske ord på utgangen av mitt liv, min utgang er en ende og skal få stå som det.

Mine "nærmeste",  biologisk famile(morsfamilie) er uønsket, min "valgte familie, min mann, barn og visse venner, er ok, de andre skal bare holde seg langt unna og helst ikke informeres.

Du trenger ikke advokat, du kan bare skrive hvilke tanker du har om dette i et vanlig brev.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...