Gå til innhold

NHD kan du enkelt forklare forskjellen på paragraf 3 og fire i psykiskhelsevernlov?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg har fatt vite at jeg er på paragraf 4 ved en tilfeldighet. Trodde selv jeg var på 2.

Forsøkte å lese litt på lovdata ,men forstår det ikke helt.

For meg ser p.3 og p 4 like ut.

Hva er egentlig forskjellen?

Og hva kan det ha betydning for meg som pasient og være på 4 i stedet for 2 ?

Skrevet

Sånn jeg leser det, så har ikke sykehuset anledning til å tvangsmedisinere deg eller gi næring med sonde om du er på 2. Da må man på 4. De har heller ikke anledning til å overføre deg fra 2 til 4 i løpet av den tiden 2 gjelder, som er inntil 3 uker.

Dette er bare sånn jeg fort forstår det, altså.  :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er usikker på hva du mener. En kan kun være innlagt

Frivillig §2-1

"Frivillig tvang" inntil tre uker §2-2

Tvang til observasjon inntil 10 dager §3-2

"Vanlig" tvang §3-3

Kapittel fire - §4 omhandler ulike former for tvang en kan vedta mot de som er tvangsinnlagt etter §3 slik som skjerming, beltelegging, medisinering osv.

Ingen er innlagt etter §4.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...