Gå til innhold

NHD/ Ikke behandling som emosjonellt ustabil - Farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper du kan svare meg på dette.

Jeg begynte i behandling hos psykiater i fjor høst, etter flere tunge nedturer. Fikk for noen uker siden diagnosen emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. En diagnose jeg er enig i.

Problemet er bare at behandleren snart slutter. H*n har lenge villet henvise meg til personlighetsklinikken, men jeg holder igjen. Er redd for å starte noe så langvarig og intensivt. Siden jeg er skeptisk har de andre tilbudene bare blitt kastet ut, som psykiatrisk sykepleier, dagtilbud, avlastningsenhet, ny behandler på DPS og privatpraktiserende behandler.

Jeg blir forvirra og redd, føler jeg ikke jeg trenger alt dette, selv om jeg av og til har sucidal adferd. Men samtidig vil jeg jo ha hjelp.

Er så sliten av alt sammen nå at jeg bare har droppa å dra til psykiateren de seneste gangene. Har ikke hørt noe fra beandleren. Er det farlig å ikke få hjelp for denne personlighetsforstyrrelsen? Kan jeg bli verre uten behandling?

Har skjønt det slik at det er behandlingsformene dialektisk adferdsterapi (DBT) og mentaliseringsbasert terapi (MBT) som har best effekt på denne personlighetsforstyrrelsen. Men sliter med å finne ut hva de går ut på. Hva er forskjellen på dem?

Takk for svar!

Skrevet

Ja, man kan bli verre uten behandling. Jeg tror det beste er å fortsette i behandling, selv om det er vanskelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...