missmas Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Jeg vet de sier det ikke er avhengighetsskapende. Men når jeg kanskje må opp i dose for å holde meg frisk, så blir jeg redd for snart å ha brukt opp kvoten. At jeg da ikke har mer å gå på, hvis jeg igjen blir syk. tror ikke du trenger bekymre deg. de som har god effekt av litium har veldig god effekt av litium og får et nytt liv!! men du må jo ha riktig dose i blodet =) 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 tror ikke du trenger bekymre deg. de som har god effekt av litium har veldig god effekt av litium og får et nytt liv!! men du må jo ha riktig dose i blodet =) Jeg fikk et nytt liv. Var helt frisk et halvt år på 42x3 mg lithium. Jeg var veldig glad samtidig som jeg tenkte hvor lenge dette kom til å vare. Jeg holder fremdeles krampaktig tak på at jeg ennå er frisk, samtidig som jeg ser at jeg er mer ustabil igjen. Ikke slik som før, men mye av det samme dukker opp, og det liker jeg ikke. Jeg har nok en litt atypisk BP. 0 Siter
missmas Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Jeg fikk et nytt liv. Var helt frisk et halvt år på 42x3 mg lithium. Jeg var veldig glad samtidig som jeg tenkte hvor lenge dette kom til å vare. Jeg holder fremdeles krampaktig tak på at jeg ennå er frisk, samtidig som jeg ser at jeg er mer ustabil igjen. Ikke slik som før, men mye av det samme dukker opp, og det liker jeg ikke. Jeg har nok en litt atypisk BP. 42*3????? det er jo ingenting! ikke rart du må øke litt! 0 Siter
missmas Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 når du har mani så øker du enda mer, og så senker du igjen når manien er over 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 når du har mani så øker du enda mer, og så senker du igjen når manien er over Jeg har aldri hatt mani. Har hatt et par hypomanier og noen litt mer usikre. Noen langvarige depresjoner. Det jeg slet mest med de siste årene før jeg begynte med lithium var en ustabilitet hele tiden. Enkleste måten å beskrive det på var at jeg levde i en berg og dalbane som aldri tok slutt. 0 Siter
missmas Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 tror likevel du ikke trenger bekymre deg så veldig for at konsentrasjonen har sunket litt og du må øke litt det blir likevel ikke som med sobril kanskje blir du bare varig stabil istedet etter økningen =) 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 (endret) tror likevel du ikke trenger bekymre deg så veldig for at konsentrasjonen har sunket litt og du må øke litt det blir likevel ikke som med sobril kanskje blir du bare varig stabil istedet etter økningen =) Jeg skal ikke til psykiateren før etter ferien. Kan jo ikke øke på egen hånd. Derfor jeg hadde håpet på svar fra NHD. Jeg vet NHD ikke kan avgjøre noe på nett. Men med hans råd kan jeg lettere ta en telefon til psykiateren og si hva jeg ønsker å prøve, og om det er greit. Men i dag har jeg vært bedre igjen. Og da tenker jeg at det sikkert er dumt å endre på noe. Endret 17. mai 2014 av eller 0 Siter
frosken Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 På 3x42 har det ligget på 0,6 og det har vært nok i stabile perioder. Når det har blitt mer ustabilt har jeg gått opp til 4x42 og da har det ligget på 0,8. Det var meningen at jeg skulle ned igjen, men siste blodprøve viste 0,6, selv om jeg brukte 4x42. Er det stor sannsynlighet for at prøven viste feil, eller hva kan grunnen være til at den har gått ned? Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært litt ustabil nå og er redd for å bli syk igjen. Jeg vet ikke om du har lest de siste innleggene mine. Nå begynte jeg å tenke på om jeg kanskje har litt å gå på med lithium, så sant målingene ikke har vært feil. Be fastlegen om å få ta en ny prøve, og pass på at prøven blir tatt på riktig tidspunkt i forhold til medikamentinntaket. Det kan være en tilfeldig variasjon. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Be fastlegen om å få ta en ny prøve, og pass på at prøven blir tatt på riktig tidspunkt i forhold til medikamentinntaket. Det kan være en tilfeldig variasjon. Det gikk ganske nøyaktig 12 timer mellom sist, men det kan jo kanskje være andre årsaker også. 0 Siter
frosken Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Det gikk ganske nøyaktig 12 timer mellom sist, men det kan jo kanskje være andre årsaker også. Det kan ha sammenheng med væskeinntak osv. Poenget mitt er at i stedet for å spekulere mye på hva det kan skyldes, så kan du først sjekke om det er en reell endring eller en tilfeldig. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Det kan ha sammenheng med væskeinntak osv. Poenget mitt er at i stedet for å spekulere mye på hva det kan skyldes, så kan du først sjekke om det er en reell endring eller en tilfeldig. Jeg bør kanskje det. Men uansett hva svaret blir så har jeg ikke vært så stabil på denne dosen nå, slik som jeg var tidligere. Dere har kanskje merket det på dol også. Når jeg ikke vil at de nærmeste skal merke endringer, så er det vel her det kommer best frem. 0 Siter
frosken Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Jeg bør kanskje det. Men uansett hva svaret blir så har jeg ikke vært så stabil på denne dosen nå, slik som jeg var tidligere. Dere har kanskje merket det på dol også. Når jeg ikke vil at de nærmeste skal merke endringer, så er det vel her det kommer best frem. Noen ganger blir jeg undrende til dine prioriteringer. Som da du skrev at du satt på badet og ville skade deg selv, men at du så på det som viktig at ikke din familie visste at du hadde en dårlig dag. Jeg vil anta at det er mye mer konstruktivt at du kommuniserer med dine nærmeste, er åpen om at humøret ditt er varierende men at dette ikke er noe de trenger å bekymre seg for. Ved å forsøke å holde alt skjult, så legger du egentlig opp til en virkelighetsforståelse som innebærer at det å svinge er "farlig" eller skammelig. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Noen ganger blir jeg undrende til dine prioriteringer. Som da du skrev at du satt på badet og ville skade deg selv, men at du så på det som viktig at ikke din familie visste at du hadde en dårlig dag. Jeg vil anta at det er mye mer konstruktivt at du kommuniserer med dine nærmeste, er åpen om at humøret ditt er varierende men at dette ikke er noe de trenger å bekymre seg for. Ved å forsøke å holde alt skjult, så legger du egentlig opp til en virkelighetsforståelse som innebærer at det å svinge er "farlig" eller skammelig. For det første så ønsker jeg ikke å belaste mine nærmeste når jeg blir ustabil. For det andre så synes jeg det er flaut å vise den syke siden av meg selv. Derfor skjuler jeg så mye som jeg klarer. Trodde også det var litt viktig å ikke belaste de nærmeste. Når jeg skrev det innlegget som du viser til, så gjorde jeg det for å lette på trykket så jeg skulle klare å la være å gjøre noe dumt. Slik jeg hadde det den dagen så var det ingen fine og pyntelige ord jeg kunne beskrive det med. 0 Siter
frosken Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 For det første så ønsker jeg ikke å belaste mine nærmeste når jeg blir ustabil. For det andre så synes jeg det er flaut å vise den syke siden av meg selv. Derfor skjuler jeg så mye som jeg klarer. Trodde også det var litt viktig å ikke belaste de nærmeste. Når jeg skrev det innlegget som du viser til, så gjorde jeg det for å lette på trykket så jeg skulle klare å la være å gjøre noe dumt. Slik jeg hadde det den dagen så var det ingen fine og pyntelige ord jeg kunne beskrive det med. Jeg synes det er en stor forskjell på å ikke belaste sine nærmeste og det å forsøke så sterkt som du gjør, å skjule at du har det vanskelig. Kanskje lager du også et altfor sterkt skille mellom sykt og friskt. Av og til har du jo gode grunner til å reagere, til å bli opprørt, lei deg osv. - og det er ikke slik at alle dine reaksjoner innebærer sykdom. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Jeg synes det er en stor forskjell på å ikke belaste sine nærmeste og det å forsøke så sterkt som du gjør, å skjule at du har det vanskelig. Kanskje lager du også et altfor sterkt skille mellom sykt og friskt. Av og til har du jo gode grunner til å reagere, til å bli opprørt, lei deg osv. - og det er ikke slik at alle dine reaksjoner innebærer sykdom. Jeg holder ikke skjult vanlige ting som jeg reagerer normalt på. Men når jeg føler reaksjoner går over til bli mer sykelige, så gjør jeg alt jeg kan for å skjule det. Perioder jeg er mye nedfor prøver jeg også å skjule. Det har lett for å være smittsomt, og da blir alt verre. Det som har med selvskading å gjøre skal ingen vite noe om. 0 Siter
frosken Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Jeg holder ikke skjult vanlige ting som jeg reagerer normalt på. Men når jeg føler reaksjoner går over til bli mer sykelige, så gjør jeg alt jeg kan for å skjule det. Perioder jeg er mye nedfor prøver jeg også å skjule. Det har lett for å være smittsomt, og da blir alt verre. Det som har med selvskading å gjøre skal ingen vite noe om. Det er nærliggende å se for seg at du ville kunne unngå selvskadingen om du brukte ord i større gra. 0 Siter
Gjest Skrevet 17. mai 2014 Skrevet 17. mai 2014 Det er nærliggende å se for seg at du ville kunne unngå selvskadingen om du brukte ord i større gra. Det er sjelden jeg skader meg nå. Det er mest trangen jeg kjemper med. Sommerklær jeg ikke kan skjule sår med hjelper i kampen. Derfor gir jeg lettere etter på vinteren. Det er vel her på dol jeg har brukt mest ord om hvordan jeg har det. Det er vel ikke rette plassen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Jeg har tatt opp dette med flere superspesialister, og på tross av dette er svaret usikkert. Synkende SeKo på stabil dose må enten skyldes økende utskillelse eller nedsatt opptak. Litium utskilles via nyrene, så det er særdeles usannsynlig at utskillelsen øker etter noen år. Da står en igjen med opptak som skjer i tarmen. Har du endret vesentlig på maten du spiser, hva du drikker, har du hatt tarminfeksjoner eller andre tarmsykdommer? Uansett: Jeg kan ikke gi deg et sikkert svar, men du kan sørge for at SK blir korrekt igjen med en ny dosering. 0 Siter
missmas Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Oi håper ikke kutting av nesten 3 liter cola og 1,75 l melk daglig påvirker litium for jeg reiser bort i 2,5 mnd nå Men her blir jo colaen og melken byttet ut med te, vann og light brus 0 Siter
Gjest Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Jeg har tatt opp dette med flere superspesialister, og på tross av dette er svaret usikkert. Synkende SeKo på stabil dose må enten skyldes økende utskillelse eller nedsatt opptak. Litium utskilles via nyrene, så det er særdeles usannsynlig at utskillelsen øker etter noen år. Da står en igjen med opptak som skjer i tarmen. Har du endret vesentlig på maten du spiser, hva du drikker, har du hatt tarminfeksjoner eller andre tarmsykdommer? Uansett: Jeg kan ikke gi deg et sikkert svar, men du kan sørge for at SK blir korrekt igjen med en ny dosering. Jeg har ikke endret på mat eller drikke, og har heller ikke noen tarmsykdommer. 3x42 med blodspeil på 0,6 holdt meg stabil første halvåret, men ikke alltid etterpå når det røynet på. Damåtte jeg opp i 0,8. Så 0,6 som jeg har nå på 4x42 var bra nok tidligere når ting var stabilt. Er derfor litt usikker på om jeg skal fortsette som nå og godta at jeg kan få litt perioder jeg blir mer ustabil og destruktiv, eller om jeg skal øke. Det er som flere sier at alle har litt å stri med innimellom og det går jo over. Det får heller ikke samme grepet om meg som før. Har du noen tanker og meninger hva jeg bør gjøre så ønsker jeg å høre de. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.