Gå til innhold

medisin spørsmål bipolar 2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger råd til medisinering av bipolar II. Jeg har forsøkt seroquel og lmaictal tidligere, men får desverre sterke bivirkninger og har blitt anbefalt å slutte med dem. Behandler ønsker å prøve lithium, men jeg er usikker.

På seroquel ble jeg veldig svimmel, trøtt og klarte ikke prate skikkelig eller gå uten å sjangle. På lamictal tålte jeg den godt på 200mg i flere år, men etter en økning til 400 mg ble jeg dårlig, fikk mye hodepine, større pupper og litt dårlig hukommelse.

Spørsmål:

1. Er lithium det mest naturlige å forsøke som neste medisin? Eller er det andre muligheter? Gir lithium vektøkning og trøtthet? Jeg er overvektig og livredd for å ta medisiner som gjør problemet verre.

2. Går det an å bruke lamictal 200mg i kombinasjon med noen annet siden jeg faktisk tålte den i flere år i den dosen? Grunnen til økning var depressive tanker og enkelte hypomane perioder.

Jeg har ca 3-5 sykdomsperioder i året, har vært uten medisiner en stund pga bivirkningene, men merker at jeg svinger mye og har behov for stabiliteten medisinen kan gi. Håper på svar.

Anonymous poster hash: d0bb5...dc3
Skrevet

Jeg har uten problemer gått ned 18 kg på litium. Blir ikke trøtt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Ja, litium er naturlge neste valg om du verken kan ta Lamictal eller Seroquel. Hvor lenge brukete du Seroquel?

2. Ja, dte vil hjelpe mye om du tar Lamictal 200 mg som en "grunnmedikasjon". Så får du evt legge til noe annet for å få tilstrekkelig effekt.

3. Nei, jeg kan ikke love fravær av vektøkning på Litium.

AnonymBruker
Skrevet

1. Ja, litium er naturlge neste valg om du verken kan ta Lamictal eller Seroquel. Hvor lenge brukete du Seroquel?

2. Ja, dte vil hjelpe mye om du tar Lamictal 200 mg som en "grunnmedikasjon". Så får du evt legge til noe annet for å få tilstrekkelig effekt.

3. Nei, jeg kan ikke love fravær av vektøkning på Litium.

Tusen takk for svar. Jeg brukte seroquel i 5 måneder, men ble aldri kvitt bivirkningene, og klarte ikke fungere med dem.

Er det andre muligheter enn Litium å prøve? Som ikke gir trøtthet eller vektøkning? Jeg har vært innlagt sammen med flere som tok litium og er litt skremt av den medisinen.

om man går opp i vekt av litium er det mulig med trening og kosthold å gå ned i vekt, eller er det vanskelig?

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg brukte seroquel i 5 måneder, men ble aldri kvitt bivirkningene, og klarte ikke fungere med dem.

Er det andre muligheter enn Litium å prøve? Som ikke gir trøtthet eller vektøkning? Jeg har vært innlagt sammen med flere som tok litium og er litt skremt av den medisinen.

om man går opp i vekt av litium er det mulig med trening og kosthold å gå ned i vekt, eller er det vanskelig?

jeg gikk ned 20 kg på litium uten problem

og er ikke trøtt.

hvorfor ble du skremt av litium? jeg var innlagt i nesten to år og møtte mange på litium-de fleste tynne

AnonymBruker
Skrevet

Er Lithium like effektiv på BP2 depresjon? Skulle ofret nesten hva som helst for å gå på Lamictal igjen, men legen min nektet på å gå med på å ofre levra mi :(

Anonymous poster hash: 8ee51...799

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...