Gå til innhold

Angstdempende preparat

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Har dere noen gode forslag til meg? Dette er generell angst i forbindelse med ptsd. Jeg har benzo, men det funker dårlig sammen med bilkjøring og jeg vil helst slutte med dem. Har legetime i morgen, så noen forslag til legen min hadde vært fint.

Skrevet (endret)

Utvalget er vel relativt lite. De jeg kommer på er dempende AP (f.eks Seroquel) og eventuelt Atarax. Eventuelt Pranolol ved mye fysiske angstplager. Buspiron kan ha effekt hos ca 30% av de som prøver, etter hva legen min fortalte.

Endret av issomethingwrong
xxløvetannxx
Skrevet

Har prøvd å lese litt på nettet, og frister på å prøve efexor... Noen med erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

SSRI, Remeron....

Anonymous poster hash: 6dff1...7fc
Skrevet

Litt i alle fall unna Truxal om poenget er å kjøre bil...

Skrevet

Åja, trodde du mente til akuttbehandling..

Til langtidsbehandling er vel SSRI eller SNRI (f.eks Efexor) bra

AnonymBruker
Skrevet

Efexor var ikke særlig effektivt på meg og gav meg forferdelige mareritt og smerter i magen. Remeron funket bra mot angst på kvelden, og bekymringer rundt ikke å få sove.

xxløvetannxx
Skrevet

Tar allerede et lite arsenal av medisiner, men om jeg kan bytte ut benzo med f.eks efexor,må jo det være ypperlig? Jeg kan ikke fortsette å ta stesolid så ofte som jeg gjør, og når jeg vet at det kommer mye ubehg i fremtiden, føler jeg at en langtidsvirkende medisin ville vært bedre.

Har en veldig flott lege, som hører på hva jeg har å si, og tar mine forslag i betraktning.

AnonymBruker
Skrevet

Tror du rett og slett bare må forsøke. Om grubleriene og angsten din henger mye sammen med depresjon, kan jo et antidepressiv være verdt å forsøke. Lest at PTSD problemer blir verre med medikamenter som øker noradrenalin i hjernen (som Efexor f.eks.), og det har vel vært studier på at betablokkere som gjør det motsatte, kan ha god effekt på PTSD. For meg har det beste vært SSRI og en lav dose Remeron på kvelden. For akutt bruk av og til har benzo og Lyrica hatt effekt.

Ellers er det livsstilsendringer som nok mosjon, stabil døgnrytme, dyp konsentrasjon rundt noe som interesserer meg, yoga etc. hjulpet vel så mye vil jeg si.

AnonymBruker
Skrevet

Tar allerede et lite arsenal av medisiner, men om jeg kan bytte ut benzo med f.eks efexor,må jo det være ypperlig? Jeg kan ikke fortsette å ta stesolid så ofte som jeg gjør, og når jeg vet at det kommer mye ubehg i fremtiden, føler jeg at en langtidsvirkende medisin ville vært bedre.

Har en veldig flott lege, som hører på hva jeg har å si, og tar mine forslag i betraktning.

SSRI fungerer bare på angst som følger med depresjon.

Anonymous poster hash: aa0ac...94f

xxløvetannxx
Skrevet

Åja...det visste jeg ikke. Er helt grønn på slike medisiner. Jeg er jo ikke deprimert. Kanskje betablokkere da, som har blitt nevnt....

Vet bare det, at jeg takler ikke denne angsten oppå alt det andre som foregår for tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Åja...det visste jeg ikke. Er helt grønn på slike medisiner. Jeg er jo ikke deprimert. Kanskje betablokkere da, som har blitt nevnt....

Vet bare det, at jeg takler ikke denne angsten oppå alt det andre som foregår for tiden.

Min erfaring da...

Anonymous poster hash: 9ce0b...f9e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

SSRI/SNRI hjelper både mot PTSD og angst generelt.

Andre angstdempere har dessverre ofte det med seg at de også virker generelt dempende.

Skrevet

Feil.

AnonymBruker
Skrevet

Feil.

Ikke for meg i hvertfall.

Skrevet

Wellbutrin virker bare mot angst som er depresjonsutløst. Annen angst kan forsterkes.

De fleste (om ikke alle) SSRI har ymse angster som indikasjon, selv uten depresjon.

AnonymBruker
Skrevet

Wellbutrin virker bare mot angst som er depresjonsutløst. Annen angst kan forsterkes.

De fleste (om ikke alle) SSRI har ymse angster som indikasjon, selv uten depresjon.

Betyr ikke at slik medisin er spesielt effektivt mot angst. Det er generelt sett et overforbrukt av SSRI mot ymse plager.

Helge Waal psykiatri ved Universitetet i Oslo:

Det er både for mye og for lite bruk av antidepressive midler. På den ene siden er det pasienter med alvorlige depresjoner og angst som ikke får den behandlingen de skal ha. På den annen side tygger stadig flere nordmenn piller uten å ha vesentlig nytte av det og iblant til fortrengsel for å gå løs på vanskene i livet. Vår oppgave som fagfolk er å sørge for at de syke som trenger hjelp får hjelp, og å forhindre at friske får piller som de ikke trenger.

Helge Waal er ikke i tvil om at mange mennesker som får resept og tar i bruk de nye depresjonsmedisinene, SSRI-midler, faktisk ikke er deprimerte, men mer preget av normalt nedstemthet og bekymring.

Det er dette psykiatri-professoren mener grenser mot "psykisk kosmetikk".

Depresjon og angst er en del av livet selv og gir signaler om at noe er galt. Ofte klarer vi å komme oss ovenpå ved egen og tidens hjelp, men ikke alltid. Når angsten eller depresjonen setter seg fast eller utvikler en egendynamikk, trenger vi støtte fra fagfolk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke slik at behandlingsanbefalinger kan basere seg på hvilken virkning en medisin har på deg. Anbefalinger baserer seg på vitenskapelige studier på en stor gruppe mennesker.

Skrevet

Det er ikke slik at behandlingsanbefalinger kan basere seg på hvilken virkning en medisin har på deg. Anbefalinger baserer seg på vitenskapelige studier på en stor gruppe mennesker.

Takk for oppklaring.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppklaring.

Joda, man har forstått at du og NHD er fryktelig glade i medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...