Gå til innhold

Finnes det ikke noe medikamenter for meg?? NHD?? Anybody?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen "alvorlig deprimert", men pga liten /ingen effekt av medikamenter tidligere (har "tilbakevendende depresjoner.."), så vil de ikke gi meg noen nye tabletter. Har vært uten medikamentbehandling siden desember.

Jeg har prøvd de "vanligste" typene  ( Cipralex, Noritren, Remeron, Wellbutrin, Lamictal, Seroxat, Litium..) Siden et av hovedproblemene mine er søvnmangel har jeg også prøvd det meste for det.

Nå vil de gi meg ect behandling, og kun det. Det er lang ventetid ( 5 uker +) og jeg kjenner at jeg bare blir mer og mer sliten for hver dag. Sover ekstremt lite (1-2 timer max), og føler jeg er veldig tung og langt nede. Og jeg er rredd for hvor dette skal ende...

( Har i tillegg diagnose dissosiativ lidelse, atypisk anorexia og PTSD).

Finnes det ingen medikamenter ? Virkelig??

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du forsøkt Seroquel? Hvis ikke synes jeg du bør forsøke dette i doser på ca 300 mg. Lavere doser kan hjelpe godt på søvn, men en må opp i denne dose om en også skal ha effekt på depresjon.

Ellers er den kombinasjonen av lidelser/symptomer som du nevner til slutt dessverre svært motstandsdyktig for de fleste typer medikamentell behandling.

YoplaitDouble
Skrevet

Hva med kombinasjonen Efexor og Remeron, i tillegg til Seroquel?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva med kombinasjonen Efexor og Remeron, i tillegg til Seroquel?

Calefornian rocket fuel er vanligvis siste alternativ før ECT.

Når jeg ikke nevnte det her, er det fordi jeg ikke er sikker på hva som er depresjon og hva som er en del av/følge av de komorbide lidelser.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg mener jeg har fått Seroquel under innleggelse, men tror det var en mye lavere dose for søvn... Kun fått den for søvn iallfall.

Calefornian rocket fuel?? Er det Efexor, Remeron og Seroquel sammen?

Hva mener du med komorbide lidelser? Er det at jeg har flere diagnoser?

Akkurat nå er det søvn som gjør det hele værre. Blir ikke mindre deprimert av å ikke sove.

Uansett; jeg syns det er veldig vanskelig å vente på ect uten å gjøre noe i mellomtiden. Da blir jeg erfaringsmessig bare dårligere, også ender det med innleggelse. Noe jeg ikke ønsker!

(Jeg forstår at det er vantetid og mange andre syke der ute...så det er sagt...)

Men da kan jeg jo nevne Seroquel kanskje...

Skrevet

Californian Rocket Fuel er kombinasjonen av Remeron (stimulerer produksjonen av serotonin og noradrenalin) og Efexor (hemmer reopptaket av disse to stoffene). Begrepet ble oppfunnet av Dr. Stephen Stahl, som nesten kan kalles psykofarmakologiens far.

Kombinasjonen er like effektiv som ikke-selektive irreversible MAO-hemmere, men sistnevnte kan ha fryktelig mange interaksjoner og bivirkninger og er en spesialistoppgave. CRF kan fastlegen skrive ut.

Skrevet

Californian Rocket Fuel er kombinasjonen av Remeron (stimulerer produksjonen av serotonin og noradrenalin) og Efexor (hemmer reopptaket av disse to stoffene). Begrepet ble oppfunnet av Dr. Stephen Stahl, som nesten kan kalles psykofarmakologiens far.

Kombinasjonen er like effektiv som ikke-selektive irreversible MAO-hemmere, men sistnevnte kan ha fryktelig mange interaksjoner og bivirkninger og er en spesialistoppgave. CRF kan fastlegen skrive ut.

Jeg må bare spørre deg, for det virker som du kan litt om dette. Jeg har fått høre at jeg bør prøve zoloft mot angsten min og at remeron nok ikke er riktig medisin for meg. Men sånn jeg har forstått det så virker begge inn på serotonin, og remeron virker i tillegg inn på noradrenalin. Hvorfor er zoloft mer egnet mot angst og hvorfor er det sånn at man må trappe sakte ned på ssri mens remeron fikk jeh beskjed om at jeg kunne kutte tvert uten problem. Står på kun 15mg. Skulle så gjerne skjønt litt mer. Men det er kanskje kontrollfreaken i meg som tar litt av..
Skrevet

Ok...

Vet ikke så mye om medisiner jeg skjønner jeg...

Det er psykiater som setter opp mine medikamenter, ikke fastlegen..

Skrevet

Jeg må bare spørre deg, for det virker som du kan litt om dette. Jeg har fått høre at jeg bør prøve zoloft mot angsten min og at remeron nok ikke er riktig medisin for meg. Men sånn jeg har forstått det så virker begge inn på serotonin, og remeron virker i tillegg inn på noradrenalin. Hvorfor er zoloft mer egnet mot angst og hvorfor er det sånn at man må trappe sakte ned på ssri mens remeron fikk jeh beskjed om at jeg kunne kutte tvert uten problem. Står på kun 15mg. Skulle så gjerne skjønt litt mer. Men det er kanskje kontrollfreaken i meg som tar litt av..

Må bare først si; hvis du er redd for bivirkninger av Zoloft, hvorfor kutter du ut Remeron i forkant? Remeron vil jo dempe mange av Zoloft sine bivirkninger.

Jeg er ingen ekspert, men det går vel på studier hvor de ulike preparater er testet opp mot hverandre på store pasientgrupper. Remeron er et veldig bra antidepressiv og en fin søvnhjelp, men har en grusom bivirkning i form av vektøkning. Det kan ha en effekt mot angst, men er ikke godkjent til bruk mot angst.

Zoloft er godkjent mot OCD og ganske mange andre angstlidelser i tillegg til depresjon. Men jeg leste en gang en liten studie hvor Remeron var testet som add-on til SSRI mot OCD, med god effekt. Men det er nok SSRI som i hovedsak hjelper.

Skrevet

Må bare først si; hvis du er redd for bivirkninger av Zoloft, hvorfor kutter du ut Remeron i forkant? Remeron vil jo dempe mange av Zoloft sine bivirkninger.

Jeg er ingen ekspert, men det går vel på studier hvor de ulike preparater er testet opp mot hverandre på store pasientgrupper. Remeron er et veldig bra antidepressiv og en fin søvnhjelp, men har en grusom bivirkning i form av vektøkning. Det kan ha en effekt mot angst, men er ikke godkjent til bruk mot angst.

Zoloft er godkjent mot OCD og ganske mange andre angstlidelser i tillegg til depresjon. Men jeg leste en gang en liten studie hvor Remeron var testet som add-on til SSRI mot OCD, med god effekt. Men det er nok SSRI som i hovedsak hjelper.

ok, takk for svar :) jeg vil kutte ut medikamenter og se om jeg kan jobbe med angsten uten sammen med ny behandler. Pluss at hun veldig gjerne vil søke meg til modum bad, og der vil de helst at man ikke står på medikamenter. Hvis jeg ikke fungerer uten så prøver jeg zoloft. Remeron har ihvertfall ikke funket for meg. Men prøver meg på 7.5 mg i en uke eller to for å se hvordan jeg føler meg. Jeg skjønner ikke helt dette, hvorfor funker remeron som en demper på bivirkninger fra ssri? Hvilke bivirkninger? Jeg synes jo ikke den funker noe særlig på angstgrubleriene mine nå.. :P
Skrevet

ok, takk for svar :) jeg vil kutte ut medikamenter og se om jeg kan jobbe med angsten uten sammen med ny behandler. Pluss at hun veldig gjerne vil søke meg til modum bad, og der vil de helst at man ikke står på medikamenter. Hvis jeg ikke fungerer uten så prøver jeg zoloft. Remeron har ihvertfall ikke funket for meg. Men prøver meg på 7.5 mg i en uke eller to for å se hvordan jeg føler meg. Jeg skjønner ikke helt dette, hvorfor funker remeron som en demper på bivirkninger fra ssri? Hvilke bivirkninger? Jeg synes jo ikke den funker noe særlig på angstgrubleriene mine nå.. :P

Jeg tror egentlig ikke jeg skal svare på det, fordi 1) Jeg er ikke psykiater (eller lege) og derfor bør jeg ikke uttale meg, og 2) Det gir både deg og meg et litt usunt fokus på noe vi bør overlate til legen.

Jeg trodde vel at dette med Modum Bad i hovedsak gjaldt benzo og betablokkere, og ikke SSRI. Men du kan jo høre med legen din hva vedkommende synes?

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke jeg skal svare på det, fordi 1) Jeg er ikke psykiater (eller lege) og derfor bør jeg ikke uttale meg, og 2) Det gir både deg og meg et litt usunt fokus på noe vi bør overlate til legen.

Jeg trodde vel at dette med Modum Bad i hovedsak gjaldt benzo og betablokkere, og ikke SSRI. Men du kan jo høre med legen din hva vedkommende synes?

Hmm, kanskje du har rett.. Jeg var inne på sidene til modum bad og leste og jeg forsto det som at det gjaldt alle medikamenter. Og psykologen min mente også det. Men jeg kan jo sende en melding til modum bad og høre. Jeg gidder ikke spørre legen min, for noen ganger virker det som han famler litt i blinde. Han insisterer på at jeg skal stå på medikamenter for han mener at jeg kommer til å bli deprimert uten medikamenter. Men jeg har aldri i mitt liv vært deprimert, bortsett fra nå i vinter da angsten herjet som verst og alt så mørkt ut. Men det er jo helt naturlig å bli deprimert når man har det vondt. Får jeg bukt med angsten så blir jeg ikke deprimert. Nå har jeg stått på remeron i et halvt år, og jeg er fortsatt ikke komfortabel med å stå på det, da tenker jeg at det kan være lurt å se om jeg kan funke uten. Og blir det et helvete så innser jeg forhåpentligvis én gang for alle at disse medisinene er en god ting. :)
Skrevet

Behandlerne mener jeg bare skal ta ect. Så da får jeg bare håpe jeg får sove før det, for det er jo ventetid på det ..

Skrevet

Jeg har fått diagnosen "alvorlig deprimert", men pga liten /ingen effekt av medikamenter tidligere (har "tilbakevendende depresjoner.."), så vil de ikke gi meg noen nye tabletter. Har vært uten medikamentbehandling siden desember.

Jeg har prøvd de "vanligste" typene  ( Cipralex, Noritren, Remeron, Wellbutrin, Lamictal, Seroxat, Litium..) Siden et av hovedproblemene mine er søvnmangel har jeg også prøvd det meste for det.

Nå vil de gi meg ect behandling, og kun det. Det er lang ventetid ( 5 uker +) og jeg kjenner at jeg bare blir mer og mer sliten for hver dag. Sover ekstremt lite (1-2 timer max), og føler jeg er veldig tung og langt nede. Og jeg er rredd for hvor dette skal ende...

( Har i tillegg diagnose dissosiativ lidelse, atypisk anorexia og PTSD).

Finnes det ingen medikamenter ? Virkelig??

Jeg har nesten de samme diagnosene som deg ( ikke anorexia). Etter mye prøving og feiling, fant vi en kombinasjon som funker for meg: Wellbutrin om morgenen og truxal og circadin om kvelden.

Jeg kan sovne av circadin men våkner lett, ved å pluss på truxal sover jeg mye bedre og ofte hele natten.

Skrevet

Jeg har nesten de samme diagnosene som deg ( ikke anorexia). Etter mye prøving og feiling, fant vi en kombinasjon som funker for meg: Wellbutrin om morgenen og truxal og circadin om kvelden.

Jeg kan sovne av circadin men våkner lett, ved å pluss på truxal sover jeg mye bedre og ofte hele natten.

Ok

Tusen takk for tips. Har prøvd circadin, men usikker om det var kombinert med truxal. Truxal alene sover jeg faktisk på, en stund hvertfall. Men jeg syns den har litt langvarig effekt (hangover). Men kjære tid....heller det enn å gå sånn stort lengre antar jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...