Gå til innhold

Interessant hvis Nerdrum-saken (vedr. OCD) skaper presedens..

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/rampelys/nerdrum-fortalte-om-tvangslidelser-i-retten/a/10123848/

"Nerdrum forteller at han ikke undertegner dokumenter eller leser brev.Det fungerer omtrent slik, som at det kommer en regning i postkassen, så legger jeg regningen tilbake igjen. Det er liksom som dette ikke er noe som vedkommer meg, forklarte Odd Nerdrum."

Tror det skal bli mange dårlige betalere som påberoper seg tvangslidelse da.. :P

AnonymBruker
Skrevet

http://www.vg.no/rampelys/nerdrum-fortalte-om-tvangslidelser-i-retten/a/10123848/

"Nerdrum forteller at han ikke undertegner dokumenter eller leser brev.Det fungerer omtrent slik, som at det kommer en regning i postkassen, så legger jeg regningen tilbake igjen. Det er liksom som dette ikke er noe som vedkommer meg, forklarte Odd Nerdrum."

Tror det skal bli mange dårlige betalere som påberoper seg tvangslidelse da.. :P

Mannen får skaffe seg verge da.

Anonymous poster hash: 7f316...a14

AnonymBruker
Skrevet

Han får ansette noen som kan ta seg av økonomien sin da. Han skulle jo ha råd til det. Ellers får han leve et "regningsløst liv" og leve på og forbruke kun det naturen/andre gir han gratis. :D.

Anonymous poster hash: 53926...047
Skrevet (endret)

Jeg tror et vesentlig poeng man bør ta med seg herfra er at man skal slutte å skylde på sykdommer for at man oppfører seg idiotisk.

På samme måte kan man slutte å skylde på voldelige spill for at folk blir voldelige, man kan slutte å skylde på lange åpningstider på polet for at folk blir alkoholikere.

Ansvaret ligger på individet. "Staple guns don't staple fingers together. Idiots do"

Odd Nerdrum har oppført seg som en svindler og en tosk. Det er mulig at han er en tosk med tvangslidelse, men like fullt er han en tosk.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror et vesentlig poeng man bør ta med seg herfra er at man skal slutte å skylde på sykdommer for at man oppfører seg idiotisk.

På samme måte kan man slutte å skylde på voldelige spill for at folk blir voldelige, man kan slutte å skylde på lange åpningstider på polet for at folk blir alkoholikere.

Ansvaret ligger på individet. "Staple guns don't staple fingers together. Idiots do"

Odd Nerdrum har oppført seg som en svindler og en tosk. Det er mulig at han er en tosk med tvangslidelse, men like fullt er han en tosk.

Han er jo en stor kunstner vet du ;) Da kan man tillate seg det meste, for ikke å si alt - uten at det skal få noen konsekvenser. Lover og regler gjelder kun "hvermansen" må vite! ;) Men når man først innser at det sannsynligvis vil få konsekvenser, er det jo om å gjøre å vri seg unna for enhver pris med alt man har av ulogiske unnskyldninger og bortforklaringer.

Anonymous poster hash: 53926...047

Skrevet

Nerdrum har tidligere opplyst om at han har Tourette syndrom, men har da fremhevet at det har gitt ham et fortrinn som kunstner. Jeg vet ikke hvorfor de tematiserte tvangstankene i retten i dag, men tvang er ikke blant de tilstander som pleier å gi straffefritak. noe som er problematisert i en av de klassiske lærebøkene på jusstudiet.

Bella Dotte
Skrevet

Å synes at noe viktig som angår en selv, ikke angår en selv, er ikke noe typisk tegn på OCD, snarere tvert imot. Ansvarsfraskrivelse, kan det være tegn på. Kunne vært angst også. Men ihvertfall ikke tvang. Sludder og pølsevev fra ende til annen.

Skrevet

Jeg tviler også på at han har en tvangslidelse, men psyk på andre måter, det tviler jeg ikke et sekund på at han er. Nå forstår jeg saken slik at det han legger frem i retten er selvdiagnostisering. Det er ikke som han lyver om diagnoser han har fått, eller manipulerer psykolog/psykiater til å få en diagnose. Det er kun hvordan han selv forstår seg selv. Jeg føler egentlig ikke at jeg kan laste han for å ha en feil oppfatning av seg selv.

Det som antageligvis har fått han på tanker om tvangslidelser, er hans perfeksjonisme innen kunst. Det er jo selvsagt noe mange kunstnere har - men jeg kan ikke laste han for å trekke denne konklusjonen.

Jeg tror på alt han sier, jeg. Føler heller ikke at det er noe galt av han å fortelle om dette i retten - alle vet at det ikke kvalifiserer for "strafferettslig utilregnelighet".

Må han straffes? Såklart. Jeg syns synd på fyren, men alle har jo et ansvar for å åpne regningene - og betale dem. Sånn er samfunnet.

Tviler ikke et sekund på at han lever i en helt annen "virkelighet" enn de fleste andre. Man blir rar i hodet av terpentin. Dette er en mann som har gjort suksess av å være anderledes...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...