Gå til innhold

Fikk idag vite noe nytt!

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Min psykiater forklarte som om det skulle være kjent kunnskap for meg, at andre mennesker tenker på hva de tenker om dem mens de snakker????

Da jeg kjørte hjem etter timen, og jeg hadde svart på spørsmål, samt hørt min psykiater prate og le, begynte jeg å tenke!

På akkurat det! For hvordan er det mulig? Mens man sitter konsentrert i en dialog, lytter til ordene, tolker/analyserer disse ned til at de kan forstås og sier feks mm

Hvordan er det mulig da å tenke på "hva tenker andre om meg?".

Dette er heeelt uforståelig for meg!

Sånt må evt tenkes på kvelden, men når man sitter der, med et menneske rett i mot seg, tenker jeg på å forstå ordene, samt evt lagre evt innspill, til jeg får tenkt mer på dem, derfor sier jeg mm, for jo jeg lytter, men jeg klarer ikke tenke videre, der jeg sitter med ferske ord sagt. Disse må jeg selv i min egen stillhet sortere, så kommer jeg på ting.

Feks tanker, ideer, innspill eller spørsmål.

Jeg tror derfor det er en spesielell type mennesker som gjør sånt, evt at det er grader og prosentandeler, og disse er jeg ute etter å vite.

Håper noen vet ca % mennesker som klarer tenke på hva andre tenker om dem, samtidig med at de er i en ord og tankeutveksling.

Jeg skriver mail nå, for dette var altså nytt, sjelden det er noe nytt for tiden, jeg vet det mest om mennesker og de mellommenneskelige relasjoner, men dette, var nytt!

Skrevet (endret)

Min psykiater forklarte som om det skulle være kjent kunnskap for meg, at andre mennesker tenker på hva de tenker om dem mens de snakker????

Da jeg kjørte hjem etter timen, og jeg hadde svart på spørsmål, samt hørt min psykiater prate og le, begynte jeg å tenke!

På akkurat det! For hvordan er det mulig? Mens man sitter konsentrert i en dialog, lytter til ordene, tolker/analyserer disse ned til at de kan forstås og sier feks mm

Hvordan er det mulig da å tenke på "hva tenker andre om meg?".

Dette er heeelt uforståelig for meg!

Sånt må evt tenkes på kvelden, men når man sitter der, med et menneske rett i mot seg, tenker jeg på å forstå ordene, samt evt lagre evt innspill, til jeg får tenkt mer på dem, derfor sier jeg mm, for jo jeg lytter, men jeg klarer ikke tenke videre, der jeg sitter med ferske ord sagt. Disse må jeg selv i min egen stillhet sortere, så kommer jeg på ting.

Feks tanker, ideer, innspill eller spørsmål.

Jeg tror derfor det er en spesielell type mennesker som gjør sånt, evt at det er grader og prosentandeler, og disse er jeg ute etter å vite.

Håper noen vet ca % mennesker som klarer tenke på hva andre tenker om dem, samtidig med at de er i en ord og tankeutveksling.

Jeg skriver mail nå, for dette var altså nytt, sjelden det er noe nytt for tiden, jeg vet det mest om mennesker og de mellommenneskelige relasjoner, men dette, var nytt!

Nå må du ikke tolke psykiateren din bokstavelig, for det er ikke sånn at vi som er psykisk friske ALLTID tenker på hva andre tenker om en, for det stemmer ikke. Jeg gjetter at det psykiateren din prøvde å si er at vi tenker mens vi fører en samtale med andre, og av og til kan dette innebære å lure på hva andre tenker om en. Andre ganger kan man tenke på noe helt annet.

La oss si at vi er en gruppe som står og snakker om hva vi arbeidet med i hagen forrige helg, og en i gruppen forteller at hun plantet ripsbusker i går, for dette er tiden man gjør det på. I et sånt tilfelle kan man BÅDE tenke feks "jasså, så det er på denne tiden man skal plante ripsbusker på, hvorfor ikke tidligere på året?" og evt spørre vedkommende om dette. Men - man kan like gjerne tenke noe som ikke vedkommer temaet i det heletatt feks "hun var sannelig fin i den blå kjolen, de fikk øynene hennes til å stråle" mens gruppen (og en selv) diskuterer beplantning videre. I enkelte tilfeller, feks om man føler at man sier noe dumt, kan man tenke (som din psykiater sa) "æsj, dummet jeg meg ut nå? Tror resten at jeg ikke har peiling på det jeg snakker om nå?" eller lignende.

Alle disse variantene er vanlige for oss som ikke trenger å konsentrere oss veldig og lytte iherdig for å få med oss ordene i en samtale. Jeg personlig tenker nok oftere eksempel nr en (noe om tema) eller to (noe helt utenfor tema, spesielt dersom tema egentlig ikke interesserer meg veldig) - men en skjelden gang tenker også jeg som i nummer tre (hva tenker andre om meg nå?).

Nå er ikke jeg så opptatt av hva folk tenker om meg, kanskje fordi jeg opplever at jeg "passer inn" litt overalt og skjelden opplever at folk blir rystet av det jeg sier, men også fordi jeg er trygg på meg selv og derfor ikke er redd for at andre kan mene noe annet eller like noe annet enn meg. Jeg er egentlig ikke så opptatt av hva folk mener om meg.

Du etterspør en %-andel som har det sånn, og som alltid når det handler om relasjoner er det umulig å angi dette i %. Som en tommelfingerregel kan du gå ut fra at alle psykisk friske uten diagnoser som vanskeliggjør dialog tenker BÅDE mens de lytter OG mens de snakker. Som sagt tror jeg at trygge og friske mennesker tenker MER på andre ting enn på hva folk mener om dem  :)

Endret av Kayia
Madelenemie
Skrevet

Nå må du ikke tolke psykiateren din bokstavelig, for det er ikke sånn at vi som er psykisk friske ALLTID tenker på hva andre tenker om en, for det stemmer ikke. Jeg gjetter at det psykiateren din prøvde å si er at vi tenker mens vi fører en samtale med andre, og av og til kan dette innebære å lure på hva andre tenker om en. Andre ganger kan man tenke på noe helt annet.

La oss si at vi er en gruppe som står og snakker om hva vi arbeidet med i hagen forrige helg, og en i gruppen forteller at hun plantet ripsbusker i går, for dette er tiden man gjør det på. I et sånt tilfelle kan man BÅDE tenke feks "jasså, så det er på denne tiden man skal plante ripsbusker på, hvorfor ikke tidligere på året?" og evt spørre vedkommende om dette. Men - man kan like gjerne tenke noe som ikke vedkommer temaet i det heletatt feks "hun var sannelig fin i den blå kjolen, de fikk øynene hennes til å stråle" mens gruppen (og en selv) diskuterer beplantning videre. I enkelte tilfeller, feks om man føler at man sier noe dumt, kan man tenke (som din psykiater sa) "æsj, dummet jeg meg ut nå? Tror resten at jeg ikke har peiling på det jeg snakker om nå?" eller lignende.

Alle disse variantene er vanlige for oss som ikke trenger å konsentrere oss veldig og lytte iherdig for å få med oss ordene i en samtale. Jeg personlig tenker nok oftere eksempel nr en (noe om tema) eller to (noe helt utenfor tema, spesielt dersom tema egentlig ikke interesserer meg veldig) - men en skjelden gang tenker også jeg som i nummer tre (hva tenker andre om meg nå?).

Nå er ikke jeg så opptatt av hva folk tenker om meg, kanskje fordi jeg opplever at jeg "passer inn" litt overalt og skjelden opplever at folk blir rystet av det jeg sier, men også fordi jeg er trygg på meg selv og derfor ikke er redd for at andre kan mene noe annet eller like noe annet enn meg. Jeg er egentlig ikke så opptatt av hva folk mener om meg.

Du etterspør en %-andel som har det sånn, og som alltid når det handler om relasjoner er det umulig å angi dette i %. Som en tommelfingerregel kan du gå ut fra at alle psykisk friske uten diagnoser som vanskeliggjør dialog tenker BÅDE mens de lytter OG mens de snakker. Som sagt tror jeg at trygge og friske mennesker tenker MER på andre ting enn på hva folk mener om dem  :)

Hei!

Ok takk

Jeg kan tenke på når 1 selv.

Men jeg tenker ikke på hva andre tenker....??? Det var det jeg ble forundret over!

Skulle jeg bruke tankene mine på slikt ville jeg blitt sliten.

Men det er ikke sjelden jeg kan bli forundrer over måten mennesker planter på!

Feks kjøpte våre hyggelige naboer et hs med en flott hage, de har i løpet av få år rasert denne, kuttet trær, bærbusker og roser, istedet planter de løk og kjøper ny markise, sånt er jo deres valg, der stopper det for meg og jeg tenker absolutt ikke på hva naboen tenker. Ser jeg på Hagen er det nok merkelige tanker, ulogiske, for selv om hyggelige, ser jeg ikke fornuften i raseringen også deres høylydte frustrasjon over ugresset.

Selvsagt tenker jeg, Hagen er jo blitt en ugressåker fordi alt som var der er fjernet, og da kommer skvallerkål og løvetann og groblad og snegler. Det er ikke mer å tenke på ang den saken.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg har skrevet en mail og bedt om en redegjørelse for evt prosentandeler el.l.

Jeg skal skrive og forklare når jeg får svar,

Skrevet (endret)

Hei!

Ok takk

Men jeg tenker ikke på hva andre tenker....??? Det var det jeg ble forundret over!

Skulle jeg bruke tankene mine på slikt ville jeg blitt sliten.

Men det er ikke sjelden jeg kan bli forundrer over måten mennesker planter på!

Feks kjøpte våre hyggelige naboer et hs med en flott hage, de har i løpet av få år rasert denne, kuttet trær, bærbusker og roser, istedet planter de løk og kjøper ny markise, sånt er jo deres valg, der stopper det for meg og jeg tenker absolutt ikke på hva naboen tenker. Ser jeg på Hagen er det nok merkelige tanker, ulogiske, for selv om hyggelige, ser jeg ikke fornuften i raseringen også deres høylydte frustrasjon over ugresset.

Selvsagt tenker jeg, Hagen er jo blitt en ugressåker fordi alt som var der er fjernet, og da kommer skvallerkål og løvetann og groblad og snegler. Det er ikke mer å tenke på ang den saken.

:) Kunnskapen om naturen er nok ikke i sin heldigste fase her til lands nå nei. Desverre gjør ikke dette bare folks private hager dårligere, men det gjør også maten vi produserer her til lands dårligere! Desverre.

Uansett: Dette med beplantning var bare et eksempel. Poenget var det jeg skrev i avsnitt tre, nemlig at din psykiater har rett i at vi som ikke har en diagnose som gjør at vi må konsentrere oss for å få med oss alle ordene eller som gjør oss redde for å skille oss ut på en ubehagelig måte slapper av i en samtale, og tenker på andre ting mens vi samtaler. Jeg tenker faktisk på en del ting bare mens jeg skriver til deg nå, for jeg må ikke konsentrere meg veldig for å få ned ordene.

Jeg gjetter du får til svar at det med prosentandel er umulig å svare på forresten :)

Håper ellers at du har det bedre i dag enn i går. Jeg leste innlegget du skrev i går kveld, og tenker at du i en slik situasjon kanskje burde si noe til datteren din om hvordan du har det (pga asberger syndrom), og at det derfor er vanskelig for deg å hjelpe henne. Deretter er det viktig at du forteller om episoden til din mann med en gang, slik at datteren din kan få trøst og omsorg av han. Det var veldig tydelig for meg - ut fra det du skrev - at hun trenger omsorg og varme nå.

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg tror den spesielle typen mennesker som gjør sånt, er menneskene som ikke har noen diagnose innen autismespekteret, og at prosentandelen av dem (som er i stand til å tenke sånn, og gjør det ofte eller av og til) er 100%. Så vil jeg tro at hos en spesiell type mennesker som har Asperger, er prosentandelen av dem som tenker slik: 0. Og det er det som gjør at andre mennesker virker så spesielle for deg, og at de med asperger syndrom er spesielle for oss.

Anonymous poster hash: 34fec...a08

Skrevet

Det er rart at ingen har forklart deg dette før. Her er du nok ved kjernen av din Asperger-diagnose. 

AnonymBruker
Skrevet

Pga. de refleksjonene dine er det umulig å tro at du skal bli tatt seriøst når du skriver om f.eks. barn som har en psykisk ustabil mor som du tolker som noe stabilt over evighet og ikke kun tidsbegrenset tilfelle. Det er ikke mer synd på deg enn barna dine selvom du liker å ha det slik. Det er ikke tegn på en diagnose å fremheve seg selv i forskjellige situasjoner.<br /><br />Din Asperger diagnose er bekreftelse på en egosentrisk egoisme. Det finnes andre mennesker med følelser enn deg i hele periferien.

Anonymous poster hash: 078b2...ee9

Skrevet

Hei!

Ok takk

Skulle jeg bruke tankene mine på slikt ville jeg blitt sliten..

Skrevet

Jeg tenker at det høres sunt ut å ikke bruke tid på hva sndre tenker, og da særlig hva sndre tenker om deg. De aller fleste av oss "normale" bruker altfor mye energi på hva sndre tenker om oss og hva vi sier. Og det selv når vi snakker om noe helt annet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...