Gå til innhold

Selvmord i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Ber dere lese historien om Kim.

Ja, vi kan forhindre noen selvmord ved bedre rutiner og mer kompetanse i psykiatrien.

En langt større effekt vil det ha om vi kan forhindre seksuelle overgrep - særlig mot barn, men også mot voksne.

http://www.adressa.no/spesial/article9695973.ece

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi kan forhindre noen selvmord ved bedre rutiner og mer kompetanse i psykiatrien.

En langt større effekt vil det ha om vi kan forhindre seksuelle overgrep - særlig mot barn, men også mot voksne.

Ja, forhindre seksuelle overgrep, det høres fint ut, men hvordan skal vi oppnå det i praksis?

Og hva tenker du om folk med pedofil legning, ingen av de tør å stå frem, fordi dersom de står frem så vil de bli fremstilt som monstere selv om de aldri lever ut sin legning, det tror jeg øker sannsynligheten for at det ender opp med ugjerninger til slutt, men samtidig er mennesker mennesker og folk vil aldri klare å akseptere at folk med pedofil legning også er mennesker som kan være positive bidragsytere for samfunnet og ikke gjøre noe galt.

Anonymous poster hash: c841a...155

Skrevet

Hvor finner vi historien om Kim?

Det er tragisk når det skjer selvmord i psykiatrien.  Men det er også tragisk når selvmord skjer andre plasser.  Enten de ikke har fått hjelp, våger ikke å søke om hjelp. Uansett er det tragisk for pårørende og den det gjelder. Det er bra at slik artikler kommer frem, men noen ganger synes jeg de ser for ensidig på det istedenfor å se helheten.  Forebygging må vel være vel så viktig som å hindre all frihet for å sikre at de ikke gjør det. Det viktigste må jo være at de får et så bra liv at de ikke har behov for å gå til et så drastisk skritt, enten de har kommet inn i psykiatrien eller ei. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er så enkelt egentlig. Man kan ikke fotfølge pasienter til alle døgnets tider. Jeg har selv vært innlagt og hvis man skal fjerne absolutt alle gjenstander som kan være farlig, som f.eks speil, plastikkposer, bestikk osv osv. Så blir det umulig å være innlagt der. En dag skal man jo skrives ut også og da må man jo være forberedt på det livet som venter utenfor sykehuset med alle farlige gjenstander.

Jeg tror ikke man kan redde alle disse menneskene. Vil man dø så vil man dø.

Anonymous poster hash: 53d21...59e
Skrevet

Hvor finner vi historien om Kim?

Det er tragisk når det skjer selvmord i psykiatrien.  Men det er også tragisk når selvmord skjer andre plasser.  Enten de ikke har fått hjelp, våger ikke å søke om hjelp. Uansett er det tragisk for pårørende og den det gjelder. Det er bra at slik artikler kommer frem, men noen ganger synes jeg de ser for ensidig på det istedenfor å se helheten.  Forebygging må vel være vel så viktig som å hindre all frihet for å sikre at de ikke gjør det. Det viktigste må jo være at de får et så bra liv at de ikke har behov for å gå til et så drastisk skritt, enten de har kommet inn i psykiatrien eller ei. 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Kim-var-18-ar-og-ville-ha-hjelp-7572441.html#.U3vOgChqNFQ

Tror det er denne saken NHD mener.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også utskrevet av Ahus med antidepressiva uten noen form for oppfølgelse. Jeg ble innlagt fordi jeg hadde en alvorlig depresjon og hadde suicidale tanker. Jeg lå bare én natt og ble utskrevet med piller som behandling av denne depresjonen.

Jeg kontaktet selv fastlegen for å følge med dette, men det var flere uker etterpå. Jeg tenkte det var vanlig praksis, men ser jo ut i fra historien om Kim at det ikke er det. Trist

Anonymous poster hash: aac58...d5a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener og som profesoren sier ang mytene rundt selvmord er tull..

Jeg tror ikke noe vil dø, mn di orker bare ikke å ha det som di har det. Å om di i tillegg ikke føler tilstrekkelig med hjelp og forståelse i psyk.

Hører om mange pasienter som varsler sin håpløshet og ikke orker mer, mn blir ikke tatt på alvor.

Anonymous poster hash: f4bc9...f3d

AnonymBruker
Skrevet

http://www.adressa.no/spesial/article9695973.ece

Nei men nå er d vell bare å legge ned hele den off. Psyk eller NHD? sånn som med betania.... kan jo ikke ha d sånn??!

Bra d kommer frem svakhetene i off.psyk.

Anonymous poster hash: f4bc9...f3d

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg har lest artikkelserien. De har vel funnet forskjellige avvik fra god praksis i et mindretall av selvmordstilfellene.

For å være ærlig er jeg overrasket over at avvikene ikke var grovere. Det handler om brudd på forskjellige prosedyrer. Egentlig er jeg litt imponert over at alle slike avvik blir registrert og fulgt opp. Det er et kvalitetstegn at psykiatrien har mekanismer for å korrigere seg selv.

Kjennetegnet på useriøse opplegg er at de rett og slett ikke har prosedyrer å bryte, og at de ikke registrerer uønskede hendelser.

AnonymBruker
Skrevet

Nei men nå er d vell bare å legge ned hele den off. Psyk eller NHD? sånn som med betania.... kan jo ikke ha d sånn??!

Bra d kommer frem svakhetene i off.psyk. Anonymous poster hash: f4bc9...f3d

Noen har påpekt at betania malvik ble lagt ned fordi en pasient ble dårligere slik at hun tok selvmord ett år senere. Men faktisk så tok hun livet av seg mens hun var på Dps. I såfall burde Dps granskes eller stenges.

Anonymous poster hash: b937b...730

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Betania Malvik ble nedlagt etter en totalvurdering. Det hadde blitt nedlagt allerede i 2009 om en hadde hatt et alternativ å tilby. Det hadde en ikke da.

Nå har en traumepoliklinikken på Østmarka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...