AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Teoretisk er dette korrekt. Men i det praktiske liv må en vurdere hvor stor del av vektøkningen skyldes økt inntak av energi, og hvor stor del skyldes at en "nyttiggjør" seg energien bedre. Min erfaring er at de pasienter som klarer å holde inntaket konstant, de legger heller ikke på seg i en grad at de bryr seg om det. Litt utenom tema: Jeg har ofte lurt på hvorfor påståtte bivirkninger "clustrer" seg. Det er nesten alltid de samme pasientene som mener de får alvorlige bivirkninger på "alle" medikamenter, og det er de samme som tåler "alle" medikamenter godt. Er dette bare nok en variant av "..ikke så viktig hvordan du har det, men hvordan du tar det"? Har du noen seriøs forskning på dette eller er dette din private mening? Jeg lurer på om det i virkeligheten er en psykiater som sier til pasientene sine at ''det er ikke så viktig hvordan du har det''? Det er veldig useriøst å si til meg at jeg er et bevis på at Remeron ikke er farlig når det eneste du kan vite er at jeg overlevde siden jeg skriver på nettet. Du aner ingenting om hva jeg gikk igjennom og det interesser deg heller ikke før du skriver nedlatende svar til meg. Du vet ingenting om meg siden jeg skriver anonymt, etter opplysninger fra webmaster. Anonymous poster hash: e48b0...2ba 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Jeg er usikker på hva du egentlig henviser til. Farlig - livsfarlig? Farlig - for vektøkning? Eller snakker du om det siste avsnittet der jeg lufter noe jeg har lurt på? Hvis det er dette du tenker på, bør du lese teksten en gang til. Der skriver jeg at dette er noe jeg ofte har lurt på. Det skulle besvare ditt spørsmål. 0 Siter
ISW Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Har du noen seriøs forskning på dette eller er dette din private mening? Jeg lurer på om det i virkeligheten er en psykiater som sier til pasientene sine at ''det er ikke så viktig hvordan du har det''? Det er veldig useriøst å si til meg at jeg er et bevis på at Remeron ikke er farlig når det eneste du kan vite er at jeg overlevde siden jeg skriver på nettet. Du aner ingenting om hva jeg gikk igjennom og det interesser deg heller ikke før du skriver nedlatende svar til meg. Du vet ingenting om meg siden jeg skriver anonymt, etter opplysninger fra webmaster. Anonymous poster hash: e48b0...2ba Han svarte jo på mitt innlegg.. Det var jo ikke noe svar direkte til deg? Du skjønner vel at legene må tenke statistikk. For eksempel er sjansen for en livstruende sykdom ved bruk av øyedråper mot øyekatarr ca 1:246.000, men likevel sier legen at det er et ufarlig preparat å bruke. Det samme gjelder vel omtrent enhver annen medisin på markedet. Du vil alltid finne en eller annen livstruende bivirkning og det vil alltid være en eller annen uheldig person som får den. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Han svarte jo på mitt innlegg.. Det var jo ikke noe svar direkte til deg? Du skjønner vel at legene må tenke statistikk. For eksempel er sjansen for en livstruende sykdom ved bruk av øyedråper mot øyekatarr ca 1:246.000, men likevel sier legen at det er et ufarlig preparat å bruke. Det samme gjelder vel omtrent enhver annen medisin på markedet. Du vil alltid finne en eller annen livstruende bivirkning og det vil alltid være en eller annen uheldig person som får den. Jeg henviste til en annen tråd om Remeron som han svarte til meg. Om jeg så er den ene av flere hundre tusen som har opplevd alvorlige bivirkninger så vet ikke en psykiater på nettet noe om det. Derfor er det unødvendig å svare sånn. NHD har en tendens til å gjøre narr av seriøse spørsmål/innlegg og det irriterer meg. Han er ikke den eneste psykiateren hvor jeg har opplevd denne selvopphøyde arrogansen, men jeg understreker at jeg har møtt høyt profesjonelle psykiatere som har tatt meg og andre på alvor. Anonymous poster hash: e48b0...2ba 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Jeg henviste til en annen tråd om Remeron som han svarte til meg. Om jeg så er den ene av flere hundre tusen som har opplevd alvorlige bivirkninger så vet ikke en psykiater på nettet noe om det. Derfor er det unødvendig å svare sånn. NHD har en tendens til å gjøre narr av seriøse spørsmål/innlegg og det irriterer meg. Han er ikke den eneste psykiateren hvor jeg har opplevd denne selvopphøyde arrogansen, men jeg understreker at jeg har møtt høyt profesjonelle psykiatere som har tatt meg og andre på alvor. Anonymous poster hash: e48b0...2ba Jeg mener at du blander sammen to forhold: 1) Ja, jeg tar det alvorlig at du hadde betydelige bivirkninger. 2) Jeg kan til tross for dine bivirkninger ikke advare generelt mot å bruke Remeron når studier viser at svært mange har nytte av medikamentet og svært få har alvorlige bivirkninger. Jeg må forholde meg til de internasjonale behandlingsretnigslinjer som sier at Remeron er blant de antdepressiva en kan bruke. Det vil være uriktig å si, slik du gjorde, at Remeron er farlig. Hadde du derimot sagt at "For meg var Remeron farlig", ville det vært helt korrekt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Jeg er usikker på hva du egentlig henviser til. Farlig - livsfarlig? Farlig - for vektøkning? Eller snakker du om det siste avsnittet der jeg lufter noe jeg har lurt på? Hvis det er dette du tenker på, bør du lese teksten en gang til. Der skriver jeg at dette er noe jeg ofte har lurt på. Det skulle besvare ditt spørsmål. Vektøkning kan være farlig i seg selv, men det var ikke det jeg henviste til. Remeron er et av de farligste medikamentene jeg har tatt og ja jeg kan argumentere for at de kan være livsfarlige selv om jeg ikke døde av det. Jeg reagerer på den spydige tonen du av og til bruker på dette forumet. Det å oppleve alvorlige bivirkninger av flere medisiner har ikke noe med negativ personlighet å gjøre så vidt jeg vet. Jeg spurte om du hadde forskning som støttet opp om det. Nå svarer du at du kun lurer selv. Det er utrolig å høre slikt fra en psykiater. Anonymous poster hash: e48b0...2ba 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 1. Jeg vil gjerne høre argumentasjonen for at det er livsfarlig. Hvis denne er god, bør dette vidreformidles til SLV ( Statens legemiddelverk) slik at de kan ta nødvendige grep. 2. Hvorfor er det utrolig å høre at en psykiater kan undre seg eller lure på noe? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Svaret ditt var at jeg var bevis på at Remeron var ufarlig. Det kan neppe kalles å ta det alvorlig at jeg opplevde alvorlige bivirkninger. Hvorvidt jeg presiserte at det var jeg alene, jeg og naboen eller jeg og naboen og nabokatten er pirk. Jeg skrev ikke dette som medisinsk fagansvarlig på en internasjonal konferanse. Anonymous poster hash: e48b0...2ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har ikke lyst å skrive til deg om hva jeg opplevde. Jeg ble tatt hånd om av leger og helsepersonell og trenger ikke å skrive om hva som helst på nettet. Det er utrolig at en psykiater undrer seg over at de som opplever bivirkninger av medisiner er kun negative personligheter. Jeg har hørt noe lignende før fra en lege og jeg var kjapp å bytte til en annen som tok meg på alvor. Anonymous poster hash: e48b0...2ba 0 Siter
Gjest Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 (endret) Jeg har ikke lyst å skrive til deg om hva jeg opplevde. Jeg ble tatt hånd om av leger og helsepersonell og trenger ikke å skrive om hva som helst på nettet. Det er utrolig at en psykiater undrer seg over at de som opplever bivirkninger av medisiner er kun negative personligheter. Jeg har hørt noe lignende før fra en lege og jeg var kjapp å bytte til en annen som tok meg på alvor. Anonymous poster hash: e48b0...2ba Jeg kan godt tenke meg at en del, eller noen av de som sier de har alvorlige bivirkninger av alt de prøver kan være litt mer negative. Men det gjelder slett ikke alle. Vi kan ikke forvente at vi ikke får bivirkning av medisinene. Men det må jo veies opp mot lidelsen og eventuelt om det er andre behandlingsformerer. Dette er kun tanker fra meg, men målet bør være best mulig virkning med minst mulig bivirkninger. En kreftpasient på cellegift må ofte godta ganske alvorlige bivirkninger. Men lidelsen er bare så mye mer alvorlig og da godtar de fleste det når det ikke finnes alternativ. Men bivirkninger skal tas på alvor. Vi må bare ikke forvente at vi skal kunne få medisiner uten bivirkninger. Men selvsagt er ingenting bedre enn om vi får slippe de. Endret 21. mai 2014 av eller 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Jeg skjønner jo at Remeron ikke bryter fysikkens lover om at energi ikke kan oppstå eller forsvinne da Forstår at det til syvende og sist koker ned til at inntar du færre kalorier enn du bruker, da går du ned i vekt, og motsatt. Ikke skyld på fysikkens lover. Hele definisjonen av "energi" i mat beror på hvordan menneskekroppen fungerer, og menneskekroppen er komplisert. Et kilo gress han mange kalorier for ei ku, men omtrent ingen kalorier for oss. Mange tror det er fysisk umulig at vektendring kan skyldes annet enn missforhold mellom energiinntak og forbruk. Dette blir brukt som et argument mot f.eks lavkarbo. Ideen om at sukker, fett og proteiner inneholder en viss mengde "kalorier", og at det kan summeres til et totalt "energiintak" er kun en modell. Antageligvis en veldig god modell, men fortsatt en modell. Kanskje kroppen trenger sukker for å fordøye fett eller protein? Kanskje et medikament gir vannansamling i kroppen? Kanskje vekten går ned når immunforsvaret bekjempe AIDS, selv om man spiser normalt og er normalt aktiv? Jeg vet ikke, men det er ingen ting som virkelig er fysisk umulig med dette. Jeg har mye mer greie på fysikk enn medisin, så jeg vil bare si at dette er et spørsmål fysikken ikke kan gi et enkelt svar på. Termodynamikken sier ingen ting om forholdet mellom masse og energi. Man må forske på mennesker for å se hvor nøyaktig "kalorimodellen" er. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Jeg har ikke lyst å skrive til deg om hva jeg opplevde. Jeg ble tatt hånd om av leger og helsepersonell og trenger ikke å skrive om hva som helst på nettet. Anonymous poster hash: e48b0...2ba Det er forståelig. Det er fullt mulig å meddele farlige bivirkninger direkte til SLV og til Relis. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 TS her Ser at tråden har blitt lang:) Hvis det hovedsakelig er inntak av mat og drikke skal jeg være oppmerksom på dette. Bruker zyprexa og har ikke gått opp i vekt på denne. Anonymous poster hash: b433f...fc1 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. mai 2014 Skrevet 21. mai 2014 Hvis du tåler Zyprexa uten å gå opp i vekt, vil ikke Remeron være noe problem (for deg). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.