Gå til innhold

Spørsmål om tolkning av WAIS IV resultat - Oppmerksomhet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok nylig en WAIS i forbindelse med utredning for AD(H)D. Der var det et par spørsmål jeg ikke rakk å spørre/tenkte på.

Slik jeg forstod det var det kontraster mellom delkategoriene de så etter, men på resultatet mitt var det store kontraster også innad i kategoriene. 

På både verbal forståelse, perseptuell organisering og arbeidsminne hadde jeg minst et resultat som gikk mot bristepunktet av hva testen måler (klarte alle, eller alle unntatt en), og minst et resultat som lå på eller rett i overkant av befolkningsgjennomsnittet. Med andre ord var det fjell og daler på alle grafene, med unntak av på prosesseringshastighet, som lå stabilt midt på treet, altså godt under snittet mitt (som lå godt over gjennomsnittet).

Jeg fikk inntrykk av at dette var ganske unormalt (spesielt da de spurte meg om jeg noengang hadde opplevd noen hodetraumer). Det jeg lurer på er om dette faktisk er unormal, og om det eventuelt er noen klare årsaker som er assosiert med slike resultat.

Det ble med dette resultatet, kombinert med andre tester, skjema og historie, konkludert med at oppmerksomhetsvansker gjerne er årsaken. Derfor skal jeg mest sannsynlig få medisin og samtaler for å behandlet dette. Om oppmerksomhetsproblemer er roten til problemet, vil behandling i teorien da føre til at evner vil stabilisere seg opp mot toppunktet på evnetester, eller er dette for enkelt?

Kort sagt er spørsmålet om jeg faktisk vil bli "smartere" (på tester type WAIS), eller om det handler mer om å få evnen til å leve med manglene man har? 

Rotete spørsmål, men kanskje det er mulig å tolke det.

Anonymous poster hash: 360ad...b52

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, fordi oppmerksomhetsproblemer virker negativt i en WAIS-test, vil medisinering med Ritalin eller andre lignende stoffer, med stor sannsynlighet forbedre dine resultater i en ny test med WAIS.

AnonymBruker
Skrevet

Det å ha "fjell og daler" på grafene er helt normalt.  Det at prosesseringshastigheten ligger under ditt gjennomsnitt tyder på oppmerksomhetsproblemer, men hvis du ligger på topp i alle deltestene unntatt hastigheten på gjennomsnittet så har du i utgangspunktet veldig gode evner.

Jeg vet ingenting om dine problemer og andre tester.  Heller ikke hvor gammel du er og om du har vært testet før med WISC.  Jeg ser ikke helt hvorfor du skal medisineres med tanke på å få opp prosesseringshastigheten hvis ikke du sliter med hverdagen din.  At du går til samtaler for å trene oppmerksomheten har ingen bivirkninger.

Anonymous poster hash: 08e36...331
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger ikke på topp i alle delene. Jeg ligger på topp i en eller flere av testene innad i delene, men har også minst et middelmodig resultat på minst en av testene. 

Jeg husker ikke de konkrete resultatene nå, men sett at f.eks arbeidsminne har 3 tester, og de måler resultat 1-19 (noe jeg fikk inntrykk av?), så har jeg da f.eks 19 på en test, 13 på en test og 10 på en test, noe som da gir 14 i snitt, men da med veldig stor varians i oppgaver med eskalerende vanskelighetsgrad som skal gå på samme gruppe evner. Slik var det innad i alle kategoriene, med unntak av prosesseringhastighet, som hadde to tester hvor begge var middelmådige. Slik jeg forstår det er normalen at resultatene innad i delprøvene generelt sett pleier å være relativt samlet, og at så store kontraster innad i flere kategorier er ganske unormalt.

Og ja, jeg sliter ganske mye i hverdagen med problemer som jeg innser nå at muligens på ett eller flere nivå er relatert til store kontraster i evner.    

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...