Gå til innhold

Må jeg ha ny henvisning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk henvisning fra legen min til psykolog i fjor. Da hadde jeg utsatt det i veldig lang tid. Jeg kom aldri i gang med noen behandling, og jeg lurer på om jeg kan ta direkte kontakt med en psykolog og allikevel slippe å betale alt av egen lomme, eller må jeg ha ny henvisning?

Litt forklaring:

Det var en høy terskel for meg bare å gå til legen og be om henvisningen. Jeg uroer meg veldig for at andre skal få vite at jeg sliter(selv om det sikkert er ganske åpenbart), og det å skulle "stå fram" på jobb med det er bare helt utenkelig.

Jeg sa dette til legen når jeg ba om henvisning og igjen til psykologen da jeg møtte ham. Men han foreslo likevel et behandlingsopplegg i gruppe som innebærte at jeg måtte være sykemeldt to dager i uken over lengre tid.  Det var den måten de drev på det senteret, og det var ikke vanlig med en til en timer.

Jeg sa at jeg skulle tenke på om jeg ville si ja til gruppeterapien, og hvis ikke så skulle vi ordne med noe annet. Når jeg fikk beskjed (på sms) om at det var plass til meg på det opplegget så svarte jeg at jeg ikke var klar for det og spurte om jeg heller kunne komme til enkelttimer alene til en psykolog. Jeg fikk aldri svar på den tekstmeldingen, og i klassisk stil tok jeg det som en avvisning og fulgte det aldri opp. :blink:

Noen måneder senere fant jeg en nettside som tilbød psykologtjenester gratis. Jeg mannet meg opp og gikk dit noen ganger. Men selv om psykologen har sagt at jeg er velkommen dit så klarer jeg ikke å gå dit mer. Jeg føler at jeg trenger meg på og tar av andres tid når jeg går der. Dessuten så forteller jeg aldri mer enn jeg vil selv, dvs. jeg tror jeg trenger en psykolog som pusher meg litt. Krever noe av meg. For jeg kan overbevise alle om at jeg har det bra hvis jeg vil slippe unna vanskelige spørsmål, det har jeg blitt veldig flink til i årenes løp.

Det å skulle gå i gang med det - altså få hjelp -  satt/sitter langt inne. Jeg trenger liksom overskudd for å gjøre det. Jeg har blitt vant til å være deprimert/hva det enn er som feiler meg. Men i lyse øyeblikk innser jeg jo at det ikke er bra slik jeg holder på nå. Livet mitt er på pause. Jeg har snart brent alle broer rundt meg og isolert meg helt sosialt. Etter en del år hvor jeg faktisk har klart å se for meg at også jeg skal leve til jeg blir gammel har jeg nå begynt å fantasere om selvmord oftere enn på mange år. Jeg får "bilder" av hvordan jeg skader kroppen min når jeg skal sove (og ikke får sove), og når jeg våkner går jeg på jobb og er en maskin i åtte timer. Bortsett fra når jeg må være synlig eller sosial der, jeg er generelt så irritabel at jeg må fremstå som verdens mest negative menneske og støter alle rundt meg bort. Er redd for at jeg ødelegger alle muligheter for meg selv i fremtiden pga. måten jeg er på :(

Jeg vet at jeg trenger en eller annen form for hjelp, men jeg vet ikke hva. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal be om det heller nå når det har gått så lang tid. Da jeg var hos legen min sist (for noe annet) så hadde jeg egentlig håpet at han skulle spørre om hvordan det hadde gått, slik at jeg kanskje kunne få en ny henvisning.

Egentlig så får alle mine møter med lege/psykolog/helsevesen meg til å føle at jeg er i veien, at jeg helst ikke skal plage helsevesenet med mitt. Jeg fungerer jo så bra i samfunnet, går på jobb hver dag og betaler regningene mine, så hva er problemet liksom.

Så ja, det jeg lurer på er vel egentlig - må jeg ha en ny henvisning, eller kan jeg bare kontakte en psykolog på egenhånd?

Og hvordan kan jeg finne ut hva jeg trenger, slik at jeg ikke havner på et nytt blindspor?

-H

Skrevet

Du kan kontakte en psykolog på egenhånd( de som har avtale finner du på helfo sine sider) men med mindre du ønsker å betale hele summen selv må du ha henvisning. Jeg tror du må ha en oppdatert henvisning, men når det gjelder eksat samme situasjon som tidligere (altså ingen nyoppståtte problemer) bør din lege kunne sende denne til deg uten store vansker. Denne kan du enten legge ved brevet/søknaden til terapeuter, eller ettersende, med mindre du ønsker at legen hjelper deg med å finne en behandler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener å tro at en henvisning, uansett medisinsk behov er gyldig i ett år fra dato

Anonymous poster hash: 529d8...ea7

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville vært meget skeptisk til en henvisning eldre enn to måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...