DoleMari Skrevet 22. mai 2014 Skrevet 22. mai 2014 Hva kan jeg forvente av de rundt meg av støtte? Jeg mener jeg vil ikke plage andre med mine private ting på jobb, MEN noen ganger går det ikke. Jeg må få hjelp. Jeg har en snill kollega som "lufter" meg litt. Etterpå blir jeg ofte så forbanna på den angsten. Hva bør jeg gjøre, tro? 1. Øke Zoloft fra 50- 100 mg? Har lest her inne at det kan hjelpe. 2. Andre medisiner fast? 3. Bør jeg få en skikkelig utredning hos lege om alt er i orden så jeg slipper å tenke så mye på sykdom? Jeg lurer jo på om det er noe feil med meg siden den kommer som kastet på. 0 Siter
DoleMari Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Skrevet 22. mai 2014 Hva kan jeg forvente av de rundt meg av støtte? Jeg mener jeg vil ikke plage andre med mine private ting på jobb, MEN noen ganger går det ikke. Jeg må få hjelp. Jeg har en snill kollega som "lufter" meg litt. Etterpå blir jeg ofte så forbanna på den angsten. Hva bør jeg gjøre, tro? 1. Øke Zoloft fra 50- 100 mg? Har lest her inne at det kan hjelpe. 2. Andre medisiner fast? 3. Bør jeg få en skikkelig utredning hos lege om alt er i orden så jeg slipper å tenke så mye på sykdom? Jeg lurer jo på om det er noe feil med meg siden den kommer som kastet Ps: Det hjelper med 5- 10 mg Sobril. Kanskje bare forsette med det ved anfall. Men blir så trøtt og tung at da orker jeg ikke å trene etterpå. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. mai 2014 Skrevet 22. mai 2014 (endret) Kan du ikke øke Zoloft til 200mg? Tipper dette enkelt løser seg ved å komme høyt nok opp i serumverdi med SSRI/SNRI. Endret 22. mai 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
DoleMari Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Skrevet 22. mai 2014 Kan du ikke øke Zoloft til 200mg? Tipper dette enkelt løser seg ved å komme høyt nok opp i serumverdi med SSRI/SNRI. Da gjør jeg det. Rett fra 100 til 200? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. mai 2014 Skrevet 22. mai 2014 Da gjør jeg det. Rett fra 100 til 200? Nå er ikke jeg lege eller den som skal bestemme det, men er det en grunn til at du bare har blitt stående på lav dose? 0 Siter
DoleMari Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Skrevet 22. mai 2014 Nå er ikke jeg lege eller den som skal bestemme det, men er det en grunn til at du bare har blitt stående på lav dose? Ja, min egen grunn er at jeg har vært redd for å bli avflatet, miste sexlyst osv. Har blitt litt mindre følsom i huden rett og slett. Tror det skyldes Zoloften.... 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. mai 2014 Skrevet 22. mai 2014 Ja, min egen grunn er at jeg har vært redd for å bli avflatet, miste sexlyst osv. Har blitt litt mindre følsom i huden rett og slett. Tror det skyldes Zoloften.... Om jeg skulle valgt mellom hyppige angstanfall og å føle meg litt mindre følsom, tror jeg valget hadde vært veldig enkelt... Det er jo bare å dosere ned igjen, om effekten skulle bli for mye av det gode 0 Siter
XbellaX Skrevet 22. mai 2014 Skrevet 22. mai 2014 Hvordan jobber du med angsten utenom medisiner? Er det panikkanfall du har, eller generelle angstanfall? 0 Siter
DoleMari Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Skrevet 22. mai 2014 Hvordan jobber du med angsten utenom medisiner? Er det panikkanfall du har, eller generelle angstanfall? Det er panikkanfall- blir akutt redd, svimmel, tror jeg skal dø osv... Alle sympomer på klassisk panikkanfall. Jeg jobber egentlig med det hver dag. Har lest mange bøker om det også, så jeg er ikke så redd for det lenger, men jeg blir så sliten når det kommer kastet på på jobb, for da klarer jeg ikke å konsenterer meg på jobben. 0 Siter
XbellaX Skrevet 22. mai 2014 Skrevet 22. mai 2014 Det er panikkanfall- blir akutt redd, svimmel, tror jeg skal dø osv... Alle sympomer på klassisk panikkanfall. Jeg jobber egentlig med det hver dag. Har lest mange bøker om det også, så jeg er ikke så redd for det lenger, men jeg blir så sliten når det kommer kastet på på jobb, for da klarer jeg ikke å konsenterer meg på jobben. Du har kommet langt på vei når du har sluttet å være redd. Full forståelse for at det tapper deg for energi og krefter. Får du hjelp? 0 Siter
ISW Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 I ditt tilfelle virker det jo som om angsten har en klar årsak. Du har mange ting du sannsynligvis har god nytte av å forandre i livet ditt, når du får overskudd til det. Litt usikker på hva du mener med en skikkelig utredning hos lege, jeg regner med at eventuelle somatiske årsaker til angst er utelukket (høyt stoffskifte, andre hormonforstyrrelser, osv.?) Om du bør øke Zoloft bør du vel snakke med legen din om. Men jeg tror i alle fall at jeg hadde snakket med min lege om det, hvis jeg kun sto på 50 mg. Serumkonsentrasjonsmåling er vel også en god ide. 0 Siter
DoleMari Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Skrevet 23. mai 2014 I ditt tilfelle virker det jo som om angsten har en klar årsak. Du har mange ting du sannsynligvis har god nytte av å forandre i livet ditt, når du får overskudd til det. Litt usikker på hva du mener med en skikkelig utredning hos lege, jeg regner med at eventuelle somatiske årsaker til angst er utelukket (høyt stoffskifte, andre hormonforstyrrelser, osv.?) Om du bør øke Zoloft bør du vel snakke med legen din om. Men jeg tror i alle fall at jeg hadde snakket med min lege om det, hvis jeg kun sto på 50 mg. Serumkonsentrasjonsmåling er vel også en god ide. Ja, vet bare ikke hvordan jeg skal greie å komme meg gjennom et brudd. Er så veldig glad i ham også. Men det er det som skjer fra hans side også, så det er like greit å forholde seg til det. Jeg tenker på arbeids-EKG eller vanlig EKG. Jeg sykler på grei intensitet i ca 25-30 min uten å få vondt noe sted etterpå, har veldig høy puls da. Men det indikerer at kanskje at jeg ikke har noen hjetefeil? 0 Siter
ISW Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 (endret) Ja, vet bare ikke hvordan jeg skal greie å komme meg gjennom et brudd. Er så veldig glad i ham også. Men det er det som skjer fra hans side også, så det er like greit å forholde seg til det. Jeg tenker på arbeids-EKG eller vanlig EKG. Jeg sykler på grei intensitet i ca 25-30 min uten å få vondt noe sted etterpå, har veldig høy puls da. Men det indikerer at kanskje at jeg ikke har noen hjetefeil? Et vanlig EKG kan du ta hos fastlegen. Å ta et EKG er greit, uansett om man har symptomer på noe med hjertet eller ikke (og det er uansett greit å ta når man står på medikamenter mot psykisk lidelse). En del hjertespesialister anbefaler alle voksne å ha tatt et EKG, om ikke annet så for å ha noe og sammenligne med hvis alvorlige symptomer skulle oppstå senere i livet (f.eks mistanke om hjerteinfarkt). Eventuelt for å utelukke sjeldne hjertefeil. Arbeids-EKG er det vel ingen grunn til at du skulle ta. Indikasjoner for å ta arbeids-EKG er brystsmerter som forverrer seg under aktivitet eller hjertebank/ekstraslag som forverrer seg under aktivitet. At du har litt brystubehag eller hjertebank under et panikkanfall (det har alle som får panikk..) er ingen grunn til å ta et arbeids-EKG, så lenge alt fungerer som det skal på sykkelen, som du sier. Endret 23. mai 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.