Gå til innhold

Indikasjon for Lamictal og serumspeil

Anbefalte innlegg

Transnasjonal-sosialist
Skrevet

Jeg har fått beskjed om at indikasjonen for Lamictal i mitt tilfelle gjør at serumspeilet er irrelevant. Det er den kliniske responsen som avgjør.

Hva betyr dette? At jeg har borderline eller noe?

Eller at de gir meg Lamictal for å gi meg placebovirkning...

Skrevet

Placebovirkningen varer bare to-tre uker så neppe det :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du får Lamictal under en aktiv depresjon, er den kliniske responsen observerbar og viktigst.

Om Lamictal settes inn forebyggende for  forhindre nye episoder, er det svært vanskelig å bedømme den kliniske effekten. En vet jo aldri når neste episode evt ville kommet. Da må en støtte seg på serumkonsentrasjonen.

Uansett ville jeg sikret at dosen var riktig ved å måle serumkons en eller annen gang i løpet av de første månedene. Men det har ingen hast.

Transnasjonal-sosialist
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor jeg får den jeg, men jeg merker jo at jeg har blitt mindre deprimert.

Serum var på 10 her. Skal være være 10-50?

Men siden jeg altså har blitt mindre deprimert - kanskje til og med ikke-deprimert? Eller nei jeg har nok litt depressive trekk igjen, det gjør bare mye mindre vondt, det er greia. Ja - så bør jeg bare stole på at medisineringen er riktig...?

Sjeldent jeg har det sånn VONDT nå. Jo, innimellom. Men maks. 12 timers varighet, nå.

Det er jo til å leve med.  :)

Skrevet

Jeg har hørt at serumspeil skal helst ligge på mellom 15 og 25.

Sist jeg var hos legen hadde jeg tolv, og vi ble da enig om å øke til 500mg, da jeg har hatt en nesten lineær stigning på doseøkningene, og det vil da tilsi at jeg mest sannsynlig vil ligge på 15-16 etter doseøkningen.

Transnasjonal-sosialist
Skrevet

Jeg har hørt at serumspeil skal helst ligge på mellom 15 og 25.

Men hvorfor er speilet irrelevant for min indikasjon?  :mellow: Hvorfor sier de at det er bortkastet å måle serumverdien for meg? Er de inkompetente?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...