AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 jeg får skikkelig eksamensangst, og spurte legen min om jeg kanskje kunne få noe beroligende mot det, som for meg er et stort problem. jeg fikk utskrevet truxal, og etter hva jeg har lest på nettet har det som regel bare negativ effekt.... nå er jeg litt sint på legen min og litt frustrert (veldig frustrert) for det er ikke lenge til jeg har eksamen og jeg tror aboslutt at jeg ikke kan bruke truxal. Etter hva jeg har lest brukes det mest for folk som skader seg selv og er psykotiske. jeg hadde håpet på å få sobril, for jeg vil tro det hadde vært bedre for min situasjon. nå føler jeg meg så desperat at jeg har lyst til å få tak i sobril evnt valium illegaltAnonymous poster hash: 3a91c...095 0 Siter
ISW Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Jeg forstår ikke at du er sint på legen din. For det første, Truxal brukes mest mot angst og uro. Det du har lest på nett høres tullete ut. Dernest, jeg forstår egentlig ikke hvorfor du skal bruke medikamenter mot eksamensangst. Omtrent alle har det, noen mer enn andre. Angsten kan faktisk virke skjerpende på deg, hvilket er intensjonen med den. Å skaffe Valium eller Sobril illegalt er en ide du bare burde slå fra deg først som sist. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 ja jeg har slått fra meg den tanken, nesten... det virker absolutt ikke skjerpende på meg under muntlig eksamen, jeg hadde muntlig eksamen for en stund tilbake og fikk totalt blackout.. Jeg husket ingenting av det jeg hadde lest på i måndesvis. jeg stammet, ble flau over min sterke angst og nervøsitet, jeg hadde bare lyst til å rømme fra situasjonen. Den situasjonen har preget meg mye i ettertid jeg føler meg dum mislykket og mindreverdig og at jeg ikke kommer til å klare noen ting i livet, med tanke på jobb osvAnonymous poster hash: 3a91c...095 0 Siter
frosken Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 jeg får skikkelig eksamensangst, og spurte legen min om jeg kanskje kunne få noe beroligende mot det, som for meg er et stort problem. jeg fikk utskrevet truxal, og etter hva jeg har lest på nettet har det som regel bare negativ effekt.... nå er jeg litt sint på legen min og litt frustrert (veldig frustrert) for det er ikke lenge til jeg har eksamen og jeg tror aboslutt at jeg ikke kan bruke truxal. Etter hva jeg har lest brukes det mest for folk som skader seg selv og er psykotiske. jeg hadde håpet på å få sobril, for jeg vil tro det hadde vært bedre for min situasjon. nå føler jeg meg så desperat at jeg har lyst til å få tak i sobril evnt valium illegaltAnonymous poster hash: 3a91c...095 Det er sjelden lurt å ta beroligende på eksamen, men hvis du skal ta noe så må du sørge for å ha testet virkningen nøye i forkant. Husk at du risikerer å bli sløv av medisiner og det er enda verre enn å være nervøs på eksamen. På litt lengre sikt, så kan det være lurt av deg å melde deg på et kurs beregnet for folk med eksamensangst. Slike kurs arrangeres ved mange læresteder, og der kan man lære ulike teknikker som kan være til nytte i forbindelse med eksamen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Truxal blir brukt mot sterk uro og angst og derfor fikk du det. Jeg forstår ikke hvorfor du heller vil bruke valium eller sobril. For min egen del ville jeg aldri og har aldri brukt beroligende før eksamen. I høyeste grad en innsovningstablett kvelden før for å sove om natten.<br /><br />Det er ingen gigantisk forskjell på disse medikamentene du nevner. De slår på angst og gjør personen rolig og sløv. Å skaffe seg sobril eller valium illegalt når du har truxal er vanvittig. Ingen lege burde gi en student noen av disse medikamentene for eksamensangst. Det forteller meg hvor lav grense det er for å utdele slike medisiner i dette landet. Det øker behovet for det illegale markedet når noen er blitt avhengig nekter legene og da går de ut og kjøper det for vanvittig mye penger.<br /><br />For en verden vi lever i.Anonymous poster hash: faeb8...7c4 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Må si jeg ikke forstår anbefalingene her om å ta Truxal på eksamen. Antipsykotika er noe av det verste man kan ta for konsentrasjon, hukommelse og læring, og iallefall ikke noe man bare skal begynne å ta like før eksamen. Nerver på eksamen er som regel helt ufarlig og kan være prestasjonsfremmende. vil helst anbefale at man ikke tar noe som helst, men om du har erfaring med at du vil slite veldig og er overbevist om at nervene kommer til å ødelegge helt for deg denne gangen, hadde jeg insistert på en lav dose sobril og tatt en kaffekopp for å motvirke evt. tretthet den gir, om du ikke er vant til å ta slikt. Ellers ville jeg på lengre sikt vurdere å finne et SSRI eller annet angstdempende serotoninpreparat. De har som regel ikke negative effekter på det kognitive, oftest tvert i mot. Anonymous poster hash: 2572d...e4c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Det er sjelden lurt å ta beroligende på eksamen, men hvis du skal ta noe så må du sørge for å ha testet virkningen nøye i forkant. Husk at du risikerer å bli sløv av medisiner og det er enda verre enn å være nervøs på eksamen. På litt lengre sikt, så kan det være lurt av deg å melde deg på et kurs beregnet for folk med eksamensangst. Slike kurs arrangeres ved mange læresteder, og der kan man lære ulike teknikker som kan være til nytte i forbindelse med eksamen. Delvis enig. Men om nervøsiteten er så sterk, at det nærmer seg panikkangsttilstander, er det bedre å ta et av de mer ufarlige benzodiazepinene som f.eks. Sobril, i lav dosering, og ta en kaffekopp for å motvirke trettheten. Som regel ikke tatt noe legemiddel på eksamen, men et par ganger må jeg si at det et benzodiazepin i lav dose har hjulpet meg til å gjennomføre eksamen og gjort at jeg har klart å lukke ut nervene litt. På den måten vil jeg si at konsentrasjonen min om eksamensoppgavene ble mye bedre med et benzodiazepin som gav litt tretthet/sløvhet, enn den ellers hadde vært. Angst gjør en i overkant "våken", så jeg er ikke sikker på at virkningene er så uheldig med lav dose benzo som en vil ha det til. Anonymous poster hash: 2572d...e4c 0 Siter
missmas Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Må si jeg ikke forstår anbefalingene her om å ta Truxal på eksamen. Antipsykotika er noe av det verste man kan ta for konsentrasjon, hukommelse og læring, og iallefall ikke noe man bare skal begynne å ta like før eksamen. Anonymous poster hash: 2572d...e4c Jeg forstår ikke anbefalingene om å ta Truxal på eksamen jeg heller, men at antipsykotika er det verste man kan ta for konsentrasjon, hukommelse og læring er bare tull. Selv har jeg aldri gjort det så bra på skolen som da jeg brukte Zyprexa, og min mor brukte antipsykotika også og jobbet som overlege. Vi har og hadde helt fin konsentrasjon, hukommelse og læring på antipsykotika. Psykose derimot, er drepen for hukommelse. Selv har jeg et 4 uker langt hukommelsestap fra da jeg var psykotisk. Ja, jeg vet saken her var angst, men du ordlegger deg som om antipsykotika generelt ikke er bra for hodet. Endret 24. mai 2014 av missmas 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Jeg forstår ikke anbefalingene om å ta Truxal på eksamen jeg heller, men at antipsykotika er det verste man kan ta for konsentrasjon, hukommelse og læring er bare tull. Selv har jeg aldri gjort det så bra på skolen som da jeg brukte Zyprexa, og min mor brukte antipsykotika også og jobbet som overlege. Vi har og hadde helt fin konsentrasjon, hukommelse og læring på antipsykotika. Psykose derimot, er drepen for hukommelse. Selv har jeg et 4 uker langt hukommelsestap fra da jeg var psykotisk. Ja, jeg vet saken her var angst, men du ordlegger deg som om antipsykotika generelt ikke er bra for hodet. Godt mulig at ulike antipsykotika virker ulikt i seg selv, selv om stor grad av dopaminblokkade går igjen. Det virker sikkert ulikt også på mennesker som har en psykoselidelse og manier i bipolar lidelse, enn de som kun sliter med nerver og angst. Ingen tvil om at en kan bli mer avslappet, men jeg mener det er overkill å bruke noe slikt for de aller fleste som sliter med stor nervøsitet og angst. Om sløvhet er et tema for å ikke gi Sobril på eksamen, er det temaet ikke mindre med Truxal. Vil si at det kan gjøre deg mange ganger så sløv som en liten dose Sobril. Det har også potensielt langt flere og alvorligere bivirkninger enn Sobril også. Jeg snakker mest ut ifra erfaringer (har forsøkt det selv), og observert andre som har tatt Truxal, Zyprexa og annet. Det er iallefall ikke noe en skal få for å prøve ut på en eksamen. Da skal en ha forsøkt det tidligere, slik at en vet noenlunde om det går an å ta det på en eksamen, dosering for å fungere optimalt etc. Anonymous poster hash: 2572d...e4c 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Det er som det blir sagt her best for deg på sikt om du trener på å mestre slike situasjoner uten medikamenter. Samtidig er muntlig eksamen en såpass sjelden hendelse at jeg ikke ser problemet i å bruke Sobril her i forhold til vane/avhengighet. Jeg mener også Sobril er en bedre egnet medisin enn Truxal i dette tilfellet. Jeg syns du kan kontakte legen din igjen og si at det er det du ønsker. Også helt enig med forsken i at du bør forsøke ut medikamentet i forveien så du vet hvordan du reagerer på det. Et annet tips: Si til sensor og eksaminator ved begynnelsen av eksamenen at du er svært nervøs og har hatt problemer med dette før. Da kan de hjelpe deg, og det kan også minske angsten din sida katta er ute av sekken. Lykke til! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Jeg prøvde en tablett i går ca kl 19, ble ganske sløv, når jeg stod opp i dag drakk jeg fire kopper kaffe og rundt kl 13.30 følte jeg meg skjerpet og ble betydelig mer pratsom enn det jeg er til vanlig, hukommelsen min ble litt bedre da følelsene mine ikke sperret for det jeg har lært. Kan hende dette var et engangs tilfelle selvfølgelig, så jeg vil prøve å ta det til samme kl.slett og se om det samme skjer da.Anonymous poster hash: 3a91c...095 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 (endret) Må si jeg ikke forstår anbefalingene her om å ta Truxal på eksamen. Antipsykotika er noe av det verste man kan ta for konsentrasjon, hukommelse og læring, og iallefall ikke noe man bare skal begynne å ta like før eksamen. Nerver på eksamen er som regel helt ufarlig og kan være prestasjonsfremmende. vil helst anbefale at man ikke tar noe som helst, men om du har erfaring med at du vil slite veldig og er overbevist om at nervene kommer til å ødelegge helt for deg denne gangen, hadde jeg insistert på en lav dose sobril og tatt en kaffekopp for å motvirke evt. tretthet den gir, om du ikke er vant til å ta slikt. Ellers ville jeg på lengre sikt vurdere å finne et SSRI eller annet angstdempende serotoninpreparat. De har som regel ikke negative effekter på det kognitive, oftest tvert i mot. Anonymous poster hash: 2572d...e4c Eksamensnerver trenger IKKE å være presetasjonsfremmende. Det kan jeg selv skrive under på. Jeg var som regel utslitt av at jeg nesten ikke fikk sove over store deler av eksamensperioden, og det var på ingen måte veldig bra prestasjonsmessig. Startet som regel dagen med 3-4 timer dårlig søvn, og slik gikk det gjennom hele perioden på 3-4 uker hver gang. Husker jeg en gang sov to ganger i løpet av et døgn for å klare å få nok søvn. Stilnoct og 2-3 timer søvn rett etter eksamen, deretter Imovane senere på kvelden. Og deretter ligge våken fra 3-4-tiden, og være helt utslitt når morgenen endelig kom. Jeg kom meg gjennom, men for et helvete Hver juleferie og sommerferie startet med å forsøke å venne seg av sovetablettene igjen... Jeg er så glad jeg er ferdig. Det er egentlig helt sinnsykt at min daværende lege ikke klarte å forstå at jeg hadde generalisert angstlidelse, noe jeg på den tiden ikke visste hva var en gang. Endret 24. mai 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 Eksamensnerver trenger IKKE å være presetasjonsfremmende. Det kan jeg selv skrive under på. Jeg var som regel utslitt av at jeg nesten ikke fikk sove over store deler av eksamensperioden, og det var på ingen måte veldig bra prestasjonsmessig. Startet som regel dagen med 3-4 timer dårlig søvn, og slik gikk det gjennom hele perioden på 3-4 uker hver gang. Husker jeg en gang sov to ganger i løpet av et døgn for å klare å få nok søvn. Stilnoct og 2-3 timer søvn rett etter eksamen, deretter Imovane senere på kvelden. Og deretter ligge våken fra 3-4-tiden, og være helt utslitt når morgenen endelig kom. Jeg kom meg gjennom, men for et helvete Hver juleferie og sommerferie startet med å forsøke å venne seg av sovetablettene igjen... Jeg er så glad jeg er ferdig. Det er egentlig helt sinnsykt at min daværende lege ikke klarte å forstå at jeg hadde generalisert angstlidelse, noe jeg på den tiden ikke visste hva var en gang. Nei, om nervene tar helt overhånd og man ikke klarer å roe seg noe ned, er det slett ikke prestasjonsfremmende. Det er jeg helt enig med deg i. Høres ut som du også har hatt leie erfaringer med dette i forbindelse med eksamensperioder, og det er synd at man må oppleve å ha det slik med alt det innebærer av plager, dårlgie dager og opplevelsen av at man får "ødelagte eksamener" pga dette. Anonymous poster hash: 2572d...e4c 0 Siter
frosken Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 Nei, om nervene tar helt overhånd og man ikke klarer å roe seg noe ned, er det slett ikke prestasjonsfremmende. Det er jeg helt enig med deg i. Høres ut som du også har hatt leie erfaringer med dette i forbindelse med eksamensperioder, og det er synd at man må oppleve å ha det slik med alt det innebærer av plager, dårlgie dager og opplevelsen av at man får "ødelagte eksamener" pga dette. Anonymous poster hash: 2572d...e4c Dersom man primært har angst i forbindelse med eksamen ol, så finnes det god hjelp å få, blant annet de kursene som tilbys ved mange læresteder beregnet på studenter med eksamensangst. Det er selvfølgelig for kort tid for trådstarter å gjennomgå et slikt kurs nå, men ved å begynne på et kurs i god tid før eksamen, så er det godt håp om at eksamensangsten ikke vil bli hemmende i fremtiden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 Dersom man primært har angst i forbindelse med eksamen ol, så finnes det god hjelp å få, blant annet de kursene som tilbys ved mange læresteder beregnet på studenter med eksamensangst. Det er selvfølgelig for kort tid for trådstarter å gjennomgå et slikt kurs nå, men ved å begynne på et kurs i god tid før eksamen, så er det godt håp om at eksamensangsten ikke vil bli hemmende i fremtiden. Det hørtes ut som et godt prevantitvt tiltak, og kan sikkert være tilstrekkelig for de mange lett til moderat eksamensangst. Anonymous poster hash: 2572d...e4c 0 Siter
frosken Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 Det hørtes ut som et godt prevantitvt tiltak, og kan sikkert være tilstrekkelig for de mange lett til moderat eksamensangst. Anonymous poster hash: 2572d...e4c Hva gjør at du tar forbehold i forhold til de som opplever å ha sterk eksamensangst? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 Jeg tar ikke forbehold om at de med sterk eksamensangst kan ha nytte av dette. Jeg tar bare forbehold om tilstrekkeligheten, da sterk og lammende angst vil øke sannsynligheten for at man har andre (en eller flere), underliggende og behandlingsytrengende angstlidelser. I slike situasjoner tror jeg i tillegg utredning og behandling ved DPS vil være viktig. Anonymous poster hash: 2572d...e4c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 Hva gjør at du tar forbehold i forhold til de som opplever å ha sterk eksamensangst? Jeg tar ikke forbehold om at de med sterk eksamensangst kan ha nytte av dette. Jeg tar bare forbehold om tilstrekkeligheten, da sterk og lammende angst vil øke sannsynligheten for at man har andre (en eller flere), underliggende og behandlingsytrengende angstlidelser. I slike situasjoner tror jeg i tillegg utredning og behandling ved DPS vil være viktig. Anonymous poster hash: 2572d...e4c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 truxal som beroligende når man skal prestere? Det er det værste jg har hørt. Truxal duger til søvn og det er alt. Iallefall for mange. Jeg er en stor mann, og jeg må gå rett og legge meg når jeg tar truxal, selv i små doser, og jeg har gått på mange slags antipsykotika, og kan bare si att truxal og nozinan er de værste mest tunge ubehagelige ap av de alle. Anonymous poster hash: 46faf...f63 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 Hva om jeg tar en halv truxal (15mg) rett før eksamen (20-30 min før) da vil vel ikke virkningen ha kicket ordentlig inn og all effekt vil vel omtrent være placebo?Anonymous poster hash: 3a91c...095 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.