Fiskemamma Skrevet 24. mai 2014 Skrevet 24. mai 2014 Hva går det ut på? Var det ekkelt på noe måte? Kjente du noe? Hvor ofte gjøres dette? Er det noen som har effekt av det? Det vurderes om jeg skal prøve det. 0 Siter
dedalo Skrevet 25. mai 2014 Skrevet 25. mai 2014 (endret) Hva går det ut på? Var det ekkelt på noe måte? Kjente du noe? Hvor ofte gjøres dette? Er det noen som har effekt av det?Det vurderes om jeg skal prøve det.Ja, det har jeg prøvd.Det var ikke skummelt i det hele tatt.Man må ta av seg på overkroppen og ta på seg en standard nattskjorte, legge seg på ei seng. Får ei nål i hånda med bedøvelse, og så er du borte når selve ect- beh. foregår. Etter beh. sover du en liten stund, (du kan sove til du våkner), og så kler du på deg igjen, og går inn i oppholdsrommet, der det står brødskiver og kaffe og sånn. Man blir nemlig sulten etterpå, tror det er på grunn av bedøvelsesmiddelet (?) Så kan du gå hjem, ev. følges hjem.Mange av de jeg snakka med, hadde effekt av ect ja. Noen mere enn andre. Jeg hadde ikke, tror jeg, men gud vet....tok i hvert fall ingen skade av det.Beh. kan foregå flere ganger i uka. Tror det er litt individuelt hvor ofte. Endret 25. mai 2014 av barerør 0 Siter
br123vn Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 (endret) Jeg har fått flere runder med evt behandling. Det ER ikke skummelt, men det kan VIRKE skummelt første gangen. Spesielt hvis man ikke har fått narkose før. Men det er flinke leger og sykepleiere der som passer godt på deg, og som er lært opp til dette. Selve behandlingen tar ikke lang tid, kvarter ca. Slik jeg opplevde det: Fikk nål i hånda, så fikk jeg puste litt i en maske før de satte narkosen i nåla. Så vet jeg ikke mer før jeg våknet etter en times tid. Etterpå hadde jeg litt hodepine, men ellers i fin form. Her gjøres det to ganger i uken mener jeg. Var selv innlagt, så vet ikke helt om det er like ofte poliklinisk, men det antar jeg. Bedring kan komme ganske så raskt. Jeg opplevde en del korttidshukommelses-svikt etterpå, men dette bedret seg gradvis og ble helt bra. Jeg hadde god effekt av behandlingen, og er nå søkt inn på nytt. Lykke til! Endret 26. mai 2014 av br123vn 0 Siter
FGT Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Hva går det ut på? Var det ekkelt på noe måte? Kjente du noe? Hvor ofte gjøres dette? Er det noen som har effekt av det? Det vurderes om jeg skal prøve det. Jeg fant ut at det var ikke så enkelt som å bestille en time hos legen. andre gangen jeg forsøke å få den behandlingen, da hadde jeg vært depressiv i over 20 år, og hadde gått på AD i nesten 10 år, men de fant ut at jeg ikke var deprimert nok, så derfor kunne de ikke gi meg ECT. 0 Siter
dedalo Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Jeg fant ut at det var ikke så enkelt som å bestille en time hos legen. andre gangen jeg forsøke å få den behandlingen, da hadde jeg vært depressiv i over 20 år, og hadde gått på AD i nesten 10 år, men de fant ut at jeg ikke var deprimert nok, så derfor kunne de ikke gi meg ECT.Merkelig....for meg var det lett, og jeg hadde ikke gått på AD så lenge....Veldig rart......det var synd forresten at du ikke fikk den behandlingen. Skjønner ikke hvorfor, den er jo ikke farlig.... 0 Siter
dedalo Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Merkelig....for meg var det lett, og jeg hadde ikke gått på AD så lenge....Veldig rart......det var synd forresten at du ikke fikk den behandlingen. Skjønner ikke hvorfor, den er jo ikke farlig....FGT:Det går ikke an å redigere, så jeg må fortsette her...Jeg hadde heller aldri vært innlagt, og alltid jobba...Du burde kanskje gå til en annen lege? Endret 28. mai 2014 av barerør 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Trodde man så langt som mulig burde unngå narkose, hvordan kan man gjøre dette flere ganger i uka over lengre tid? 0 Siter
FGT Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 (endret) FGT: Det går ikke an å redigere, så jeg må fortsette her... Jeg hadde heller aldri vært innlagt, og alltid jobba... Du burde kanskje gå til en annen lege? Altså. jeg trodde at ECT var det eneste som kunne hjelpe meg. Den gangen søkte jeg en psykiater, og fikk time på psykiatrisk avdeling, der jeg ble møtt av ei psykolog og ei psykiatrisk sykepleier, tror jeg det var. hun ene hva i ihvertfall psykiatrisk sykepleier. måtte fulle ut en masse, eller retter sagt svare på mange vanskelig spørsmål, så jeg måtet ta med meg skjemaet hjem, for det tok så lang tid for meg å svare på det. neste gang leverte jeg skjemaet og de samme to gikk inn i et annet rom en stund, for så å komme tilbake for å si at jeg ikke var deprimert nok, bare moderat deprimert som hun ene sa. Senere så forstå jeg at en ikke skulle vurdere ut fra graden av depresjon, men ut fra hvis ikke AD hadde gitt ønskede effekt over tid. Tredje gangen jeg skulle prøve noen år senere, var det andre ting som kom i veien, men det er en annen historie. Kanskje rutinene er noe annerledes nå når det gjelder dette ? Endret 28. mai 2014 av FGT 0 Siter
dedalo Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Altså. jeg trodde at ECT var det eneste som kunne hjelpe meg. Den gangen søkte jeg en psykiater, og fikk time på psykiatrisk avdeling, der jeg ble møtt av ei psykolog og ei psykiatrisk sykepleier, tror jeg det var. hun ene hva i ihvertfall psykiatrisk sykepleier. måtte fulle ut en masse, eller retter sagt svare på mange vanskelig spørsmål, så jeg måtet ta med meg skjemaet hjem, for det tok så lang tid for meg å svare på det. neste gang leverte jeg skjemaet og de samme to gikk inn i et annet rom en stund, for så å komme tilbake for å si at jeg ikke var deprimert nok, bare moderat deprimert som hun ene sa. Senere så forstå jeg at en ikke skulle vurdere ut fra graden av depresjon, men ut fra hvis ikke AD hadde gitt ønskede effekt over tid. Tredje gangen jeg skulle prøve noen år senere, var det andre ting som kom i veien, men det er en annen historie. Kanskje rutinene er noe annerledes nå når det gjelder dette ?Ja, men det er 3 år siden jeg fikk ect. Og jeg hadde også diagnosen moderat depresjon. Var innom dps-en jeg også først, snakka med en person bare, husker ikke om hun var lege eller psykiater eller psykolog....Mye mulig at rutinene forandrer seg forresten.Det hjalp ikke akkurat meg da, så du gikk kanskje ikke glipp av så mye...(får nesten håpe det) 0 Siter
FGT Skrevet 29. mai 2014 Skrevet 29. mai 2014 (endret) Vel mange år senere fikk jeg tilbudet å prøve ECT noen ganger, men da fant de ut at jeg hadde litt for høy CK verdi i blodet, og da var det for risikabelt å gi meg narkose for ECT. Men som du sier får en nesten håpe at det ikke hadde hatt noen virkning. Men det er litt frustrerende at jeg ikke får bevist dette. Endret 29. mai 2014 av FGT 0 Siter
dedalo Skrevet 29. mai 2014 Skrevet 29. mai 2014 Vel mange år senere fikk jeg tilbudet å prøve ECT noen ganger, men da fant de ut at jeg hadde litt for høy CK verdi i blodet, og da var det for risikabelt å gi meg narkose for ECT.Men som du sier får en nesten håpe at det ikke hadde hatt noen virkning. Men det er litt frustrerende at jeg ikke får bevist dette.Snakk om å møte hindringer i veien du....er det ikke det ene så er det det andre...uflaks. Mere er det vel ikke å si om det.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.