Gjest Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Lyst til å spørre legen om ditt og datt vedr medisin oa - trenger mer tror jeg. Men snakket m vedkommende forrige uke og.. ik om dette da. Vedkommende er knapp - tror ( vet) jeg.. Har sikkert egentlig ikke tid til slike perifere usikre engstelige vinglete folk som meg. Lyst til å gi meg over snart.. Er redd for diagnose og aner ik eget beste.bør vel vente - har ikke lyst til å være så masete.. blitt av gutset??vansmektes -men ikke så enkelt ( føler meg som et krek;( 0 Siter
XbellaX Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Selvtillit renner som vann gjennom en sil når depresjon og angst inntar kroppen, det er helt vanlig. Dine reaksjoner er helt normale, man blir oversensitiv og tolker automatisk alt som avvisning, selv om det ikke er ment slik. Ring ekspedisjon og be om en dobbelttime. Deretter forbereder du deg grundig: skriv ned alle spørsmål, skriv ned dette med tvil og rådløshet ang medisiner. Jeg synes godt du kan be om noen timer hos en terapeut, få hjelp av din lege til å søke deg videre, som et tillegg til medisiner. Diagnoser skal du ikke være redd for, det er kun et verktøy som brukes for å hjelpe deg til å bli bedre/mer lik slik du var før dette. Ta sats, ring. 0 Siter
AstrIA Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Jeg vet akkurat hvordan det føles. Men det hjelper jo ikke deg det. For det første, skift lege (om mulig) hvis kjemien ikke stemmer. God kjemi er kjekt for alle, men helt avgjørende for "sånne som oss" Jeg har vært så heldig med min nye fastlege at jeg nesten ikke tror det. Jeg undersøkte på forhånd. Om folk likte henne. Om hun var flink osv. Referanser på nettet kan være nyttig. Psyk pol har sviktet meg i avgjørende øyeblikk. Uten fastlegen vet jeg ikke hva som hadde skjedd med meg. Dessuten, ting min forrige fastlege hastet forbi eller bagatelliserte har min nye lege bekreftet at jo, det er noe der. Eks kul under foten som forrige lege kalte bagatell og til å leve med, nåværende lege undersøkte i to min, henviste til MR og til ortoped da resultatet kom. Og "bagatellen" skal snart opereres bort. Det er altså ikke bestandig legen som har rett Eller, det er ikke bestandig man har den rette legen. Hun forrige fikk meg til å føle meg som en idiot og nærmest hypokonder. Jeg ble redd for å spørre om ting. Redd for at hun skulle bli sur. Det er jo helt sprøtt egentlig. Hvorfor skal en lege bli sur? Han/hun er jo på jobb. Vi betaler dem. Vi har krav på skikkelig behandling! Så tenk på det neste gang du har noe på hjertet. Legen er på jobb og jobben er bl.a å høre på DEG. Eller bytt lege som sagt. Lykke til! 0 Siter
neella Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Jeg har nettopp byttet lege, men jeg lurer på blir det som den tidligere fastlegen "vet om meg" (jeg tenker på papirer og lignende) overført? Eller begynner man med blanke ark? Jeg tar jo medisiner som den nye legen burde vite om. 0 Siter
Gjest Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Takk for innspill. Jeg er ikke helt " der" at jeg vil skifte ut fastlegen.. Vedkommende er i møtekommende om jeg gir vedk noe å ta tak i. Det er ikke så ofte jeg klarer. Synes vedkommende ser så fælt på meg og jeg blir glemsk selv om jeg egentlig har relativt klart for meg hva jeg vil. Slik blir ofte " mine minutt" hos lege lite preget av progresjon synes jeg.Hjelp for meg er ikke nødvendigvis at vedkommende skal gjøre som jeg vil bestandig- tenker hjelp også er å åpne opp tankene og utfordre meg.. men kunne kanskje tenkt meg noen flere spørsmål i blant - i det jeg innbiller meg at jeg må ha regien hele veien.. føler en trygghet hos fastlegen - innbiller han vil meg vel- vært imøtekommende når jeg har klart å gi uttrykk for det som er plagsomt..men klarer altså ikke det- tenker ikke legen alltid har rett - og det sier jo vedkommende selv og- kjenner deg selv best- men når jeg ikke klarer å konkludere på egne vegne desto verre... Og tørr ikke prate om alt - redd for " gal" stempel..har kontakt m dps .. Orka ikke lege der, som jeg ble tilbudt-redd:(( fått skrekk for leger når jeg for første gang i mitt liv trenger dem.. Men kontakt m en psykolog jeg ikke føler er spesielt engasjert i meg.. Opplever henne som lite varm - men ok å samtale med forsåvidt.. Dog ung og det kjenner jeg på i praten mellom oss..føler meg helt forferdelig etter timene og før ..anspent og rådløs.. Hun forteller meg ting jeg vet... Stort sett ..Slitsomt - min tro om jeg har havnet i en eksistensiell krise..? Er ikke sucidal men lyst til å melde meg ut av alt av frykt, angst og beven..men så delt også- vet jo at jeg kan og vil- men viljen er borte.. Nok m å være til og trøtt..men nå må jeg snart ta sats ( ja) vil være aktør og " redde" meg selv... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Det vil sikkert være smart av deg å gjøre forberedelser. Skriv ned det du ønsker å ta opp. Ta med huskeplapp inn i konsultasjonen. Jeg synes det er en klar fordel med pasienter som møter forberedt til timen. 0 Siter
Gjest Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Har gjort dette et par ganger- usikker på om vedk er interessert.. Og jeg bør jo ta ting opp med de som har " mest greie på det" DVs dps ifølge vedk .. Føler de Vil jeg skal søke råd der i stedet..Men kanskje notater & sp mål er bedre enn en tettpakket blekke:( fastlege ville lese den en gang ( etter timen) men så spurte vedk ikke om dette neste gang jeg viste min " forberedelse" og da tok jeg det visst for gitt at vedk visste det han ønsket el ville " ta inn" vedr meg:( kan jo ikke prakke det på vedk heller synes jeg - er ikke kravstor av meg, det blir ydmykende:(men kanskje jeg kan prøve å strukturere / komprimere txten , så det lettere kan være utgangspunkt for samtale.. Hm 0 Siter
Gjest Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Er så besatt av ufornuftighet mørk til sinn og kjenner meg stakkarslig og på grensen til " primitiv"- vil ikke, orker ikke , og lurer på om det er noen vits- redd forandres forakt og fordømmelse... ( fryser- men jeg er jo egentlig ikke sånn- smerter- for dette har tatt sånn " tak" og bestemmer over meg og driver meg ned i gjørma el og er ikke bekjent av slike tanker - desto verre å dele:( kan jo gjøre et forsøk.. men får se om kaoset i hode kan lande ned på no.. 0 Siter
neella Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Jeg har nettopp byttet lege, men jeg lurer på blir det som den tidligere fastlegen "vet om meg" (jeg tenker på papirer og lignende) overført? Eller begynner man med blanke ark? Jeg tar jo medisiner som den nye legen burde vite om. Hei beklager å stille spm. i tråden din. Men jeg syntes det kunne være relevant siden det er snakk om fastlege. Dessuten synes jeg det er litt unødvendig å starte så mange tråder. Hadde blitt veldig glad om noen ville svare på spm. mitt! 0 Siter
Gjest Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Det går så bra så tror ( men vet ikke eksakt) at det er slik at du selv må be vedkommende overføre papir/ journal fra gamle til nye, synes jeg har lest dette et sted. Hvorvidt du " velger" hva dom skal med har jeg dessverre ikke peiling på, men tror du kan medvirke på dette. F eks utelate noe om ønskelig.Men det vet sikkert andre? 0 Siter
Gjest Skrevet 27. mai 2014 Skrevet 27. mai 2014 Det vil sikkert være smart av deg å gjøre forberedelser. Skriv ned det du ønsker å ta opp. Ta med huskeplapp inn i konsultasjonen. Jeg synes det er en klar fordel med pasienter som møter forberedt til timen. Det er vel ikke bra å ha for mye en vil ta opp heller? På siste time hadde jeg skrevet litt notater av det jeg ønsket å ta opp. Men jeg hoppet fra emne til emne. Jeg hadde jo endel jeg hadde forberedt meg på og det var ikke tid til å gå innpå alt. Når jeg kom ut følte jeg meg dum, og har kommet frem til at det er bedre å ha få ting vi kan gå skikkelig igjennom, så få resten være til en annen gang. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.