Gå til innhold

Alternativ behandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange alternative behandlingsformer har i løpet av de siste 10 årene blitt tatt inn i varmen hos den etablerte medisin?

Hvor mange alternative medisiner har til nå blitt tatt ut av hyllene på helsekost og selges nå via leger?

Er den alternative medisinindustri like stor som den farmasøytiske?

Yoga har begynt å bli stuerent så lenge den er barbert for religiøst innhold. Likeså meditasjon og mindfullness. Hvilke mekanismer er det som ligger bak? Hvorfor har akkurat dette blitt akseptert?

Kan noensinne krystallhealing eller indianerhealing bli akseptert? Og i tilfelle hvorfor? Eller hvorfor ikke?

Jeg undres.....

Skrevet

Jeg tror det er veldig viktig å skille mellom forebygging og behandling

Yoga, for eksempel, er utmerket for å forebygge både psykiske og fysiske lidelser. Om yoga egentlig behandler noe som helst som har oppstått, er jeg mer usikker på (muligens lette angsttilstander via avspenning).

Ymse former for "healing" er klart et forsøk på behandling (det ligger i ordet), og siden det ikke har noen bevist effekt, tror jeg aldri det kommer til å bli akseptert.

Når det gjelder medikamenter, så er det klart at det finnes mye overlapping mellom alternativ medisin og farmasøytisk medisin. Du kan f.eks kjøpe Omega-3 på helsekostbutikken, som også selges som det reseptbelagte medikamentet Omacor. Videre kan du kjøpe et vidt spekter av vitaminer og mineraler som kroppen kan trenge. Er dette medikamenter eller helsekost? Legen din kan si at du trenger vitamin B12 eller folsyre, og du kan helt sikkert kjøpe det både reseptfritt på apotek, og i helsekostbutikk.

Det finnes jo en del helsekostprodukter som er, eller har vært, forsøkt mot psykiske lidelser i studier. Eksempelvis inositol mot angst/tvang/depresjon. Det er vist at inositol har en effekt på serotoninreseptorer og dopaminreseptorer. Er det da et farmasøytisk preparat? Ikke nødvendigvis. Kan det bli det? Muligens, hvis flere studier dokumenterer effekt.

Men generelt er det etter min mening slik at alternativ behandling muligens kan forebygge, men sannsynligvis ikke behandle spesielt mye.

Skrevet

Hvor mange alternative behandlingsformer har i løpet av de siste 10 årene blitt tatt inn i varmen hos den etablerte medisin?

Hvor mange alternative medisiner har til nå blitt tatt ut av hyllene på helsekost og selges nå via leger?

Er den alternative medisinindustri like stor som den farmasøytiske?

Yoga har begynt å bli stuerent så lenge den er barbert for religiøst innhold. Likeså meditasjon og mindfullness. Hvilke mekanismer er det som ligger bak? Hvorfor har akkurat dette blitt akseptert?

Kan noensinne krystallhealing eller indianerhealing bli akseptert? Og i tilfelle hvorfor? Eller hvorfor ikke?

Jeg undres.....

Jeg kommer i farten særlig på to metoder som er i ferd med å bli "stuerene" og som før var ansett som å være "alternative", nemlig mindfulness og akupunktur.  Mindfulness-kurs tilbys pasienter med både somatiske og psykiske lidelser mange steder i spesialisthelsetjenesten. Det er grunn til å tro at dette skyldes en kombinasjon av aktører som har vært flinke til å dokumentere effekt av metoden, og at det for tiden er en kulturell åpenhet for det mindfulness fokuserer på.

Skrevet

Men generelt er det etter min mening slik at alternativ behandling muligens kan forebygge, men sannsynligvis ikke behandle spesielt mye.

Enkelte behandlingsformer brukes både innenfor "alternative miljøer" og miljøer opptatt av å drive med evidensbasert behandling. Et slikt eksempel er mindfulness. Metodene i mindfulness har vært i bruk i over to tusen år, men har de senere år også blitt tatt i bruk i spesialisthelsetjenesten.

Skrevet

Enkelte behandlingsformer brukes både innenfor "alternative miljøer" og miljøer opptatt av å drive med evidensbasert behandling. Et slikt eksempel er mindfulness. Metodene i mindfulness har vært i bruk i over to tusen år, men har de senere år også blitt tatt i bruk i spesialisthelsetjenesten.

Ja, mindfullness er jo en del av kognitiv terapi nå, akkurat som detached mindfullness er en del av metakognitiv terapi.

Mindfullness er jo egentlig noe alle kan ha nytte av, syk eller frisk.

Skrevet

Ja, mindfullness er jo en del av kognitiv terapi nå, akkurat som detached mindfullness er en del av metakognitiv terapi.

Mindfullness er jo egentlig noe alle kan ha nytte av, syk eller frisk.

Jeg tror ikke det er noen enighet om at mindfulness kan sies å være en del av kognitiv terapi selv om det også er blitt tatt i bruk i miljøer som bruker kognitiv terapi.

Enig at i de fleste kan ha nytte av mindfulness, men det er fortsatt spesielt at det tilbys til f.eks. pasienter med kols i regi av spesialisthelsetjenesten. Det er jo veldig mye folk flest kan ha nytte av som ikke tilbys i spesialisthelsetjenesten.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror enkelt og greit at de formene for alternativ behandling som blir akseptert blir det fordi det appellerer til fornuften. Slike ting som krystallhealing etc blir for vanskelig for lærde mennesker å stille seg åpen til fordi det strider mot den rasjonelle forståelsen og vitenskaplig tenkning.

Anonymous poster hash: 93db8...268

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror enkelt og greit at de formene for alternativ behandling som blir akseptert blir det fordi det appellerer til fornuften. Slike ting som krystallhealing etc blir for vanskelig for lærde mennesker å stille seg åpen til fordi det strider mot den rasjonelle forståelsen og vitenskaplig tenkning.

Eventuelt fordi ting som krystallhealing bare er tull, mens mindfulness faktisk virker.

Anonymous poster hash: f7212...52a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...