handlingnaa Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Hvor mye er det vanlig å legge på seg av medisin for psykiske lidelser? Bipolar f.eks. Ser at det er mange som skriver om vektoppgang og jeg har ikke et kilo for mye på kroppen, snarere tvert i mot. Jeg lurer litt på dette fordi litt vektoppgang er ikke meg i mot, men ikke for mye og hvordan kan man evnt regulere dette? 0 Siter
missmas Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Jeg gikk opp 28 kg på zyprexa fordi den fikk meg til å tro at et normalt måltid tar to 190 grams cheeseburger med ekstra dressing og chips. Evt to pizzaslize fra bakeriet etterfulgt av 8 boller og en sjokolade. 0 Siter
Arnold Stallone Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Jeg lurer litt på dette fordi litt vektoppgang er ikke meg i mot, men ikke for mye og hvordan kan man evnt regulere dette? Etter hva jeg forstår så er hovedfaktoren bak vektoppgang økt inntak av kalorier. Du regulerer det dermed ved antall kalorier. Det blir ofte sett ned på når pasienter som begynner på medisiner ikke klarer å kontrollere dette. Jeg mener det er urimelig. Det fordi alle reagerer ulikt, og ingen vet så veldig mye om andre - som en smart mann engang sa; "på seg selv kjenner man ingen andre". Det blir jo feil å dømme noe man ikke vet noe om. 0 Siter
fløtepus Skrevet 26. mai 2014 Skrevet 26. mai 2014 Etter hva jeg forstår så er hovedfaktoren bak vektoppgang økt inntak av kalorier. Du regulerer det dermed ved antall kalorier. Det blir ofte sett ned på når pasienter som begynner på medisiner ikke klarer å kontrollere dette. Jeg mener det er urimelig. Det fordi alle reagerer ulikt, og ingen vet så veldig mye om andre - som en smart mann engang sa; "på seg selv kjenner man ingen andre". Godt sagt! 0 Siter
handlingnaa Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Skrevet 27. mai 2014 Etter hva jeg forstår så er hovedfaktoren bak vektoppgang økt inntak av kalorier. Du regulerer det dermed ved antall kalorier. Det blir ofte sett ned på når pasienter som begynner på medisiner ikke klarer å kontrollere dette. Jeg mener det er urimelig. Det fordi alle reagerer ulikt, og ingen vet så veldig mye om andre - som en smart mann engang sa; "på seg selv kjenner man ingen andre". Det blir jo feil å dømme noe man ikke vet noe om. Hvem var det som sa noe om å dømme noen? Merkelig svar.. Jeg er under min bmi pga trøbbel med inntak av mat på normal måte.. Hold deg til spm. Takk! 0 Siter
handlingnaa Skrevet 27. mai 2014 Forfatter Skrevet 27. mai 2014 Jeg gikk opp 28 kg på zyprexa fordi den fikk meg til å tro at et normalt måltid tar to 190 grams cheeseburger med ekstra dressing og chips. Evt to pizzaslize fra bakeriet etterfulgt av 8 boller og en sjokolade. Hva mener du? At du mistet metthetsfølelsen? 0 Siter
missmas Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Mener akkurat hva jeg skriver Ja kan kanskje si det slik at metthetsfølelsen forsvinner. den kommer tilbake når du er så stappa at du nestene spyr. Endret 28. mai 2014 av missmas 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 (endret) Mener akkurat hva jeg skriver Ja kan kanskje si det slik at metthetsfølelsen forsvinner. den kommer tilbake når du er så stappa at du nestene spyr. Jeg har hatt det på samme måte selv, uten medisiner, men påvirkning hjemmefra gjorde at jeg ikke hadde noen normal oppfatning av hva en passe porsjon var. Fordi jeg kunne spise mye, trodde jeg at jeg måtte spise mye. Jeg ble ikke akkurat kvalm, men jeg overspiste så jeg ofte fikk vondt i magen og ble slapp og etterhvert overvektig og fet. Løsningen for meg er god gammeldags kaloritelling, porsjonskontroll, faste måltider. Jeg har fått et bedre forhold til mat og har nå normalvekt. Men jeg kommer nok alltid til å måtte trenge en eller annen form for ekstern/bevisst kontroll over matinntaket mitt. Endret 28. mai 2014 av Bella Dotte 0 Siter
missmas Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Jeg er ikke direkte feit, jeg har bare litt muffinsmage 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Jeg er ikke direkte feit, jeg har bare litt muffinsmage Kanskje du ikke skal bekymre deg så mye over vekta da? 0 Siter
missmas Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Det er ikke fint med muffinsmage. Men jeg bekymrer meg ikke så veldig. Jeg tror 6 kg til ned er nok til at det blir veldig bra. Men jeg er avhengig av å veie meg hver dag, for jeg liker ikke at tallet er så høyt. Og godt og se at det går nedover 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Hvor mye er det vanlig å legge på seg av medisin for psykiske lidelser? Bipolar f.eks. Ser at det er mange som skriver om vektoppgang og jeg har ikke et kilo for mye på kroppen, snarere tvert i mot. Jeg lurer litt på dette fordi litt vektoppgang er ikke meg i mot, men ikke for mye og hvordan kan man evnt regulere dette? Jeg har alltid gått opp mye når jeg har tatt AP, kan se det når jeg ser på bilder...vet når jeg tok medisiner eller ikke. Og nå sliter jeg veldig med å få det av denne gangen, men tar jo seroquel om kvelden...målet er å klare meg uten. Tror faktisk jeg får søtsug av dem fremdeles, ellers ser jeg rundt meg at folk som sliter psykisk ofte er overvektige...må jo være pga medisiner....ja at de spiser så mye. Hvis du vil opp i vekt er vel zyprexa å anbefale, for min del...alle AP. Bortsett fra abilify, å savner å være tynn. Men de virket ikke så godt selv i store doser. 0 Siter
missmas Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 For meg virker Abilify bra, men kan få litt angst av den i blant. Det er ulempen hos de antipsykotika som ikke er søvn og vektøkning 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 For meg virker Abilify bra, men kan få litt angst av den i blant. Det er ulempen hos de antipsykotika som ikke er søvn og vektøkning Bra den funker for deg Jeg fikk også angst og drakk cider hver dag for å roe meg, en ond sirkel ble det men det var ikke snakk om fyll. Brukte cideren som medisin. 0 Siter
missmas Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Bra den funker for deg Jeg fikk også angst og drakk cider hver dag for å roe meg, en ond sirkel ble det men det var ikke snakk om fyll. Brukte cideren som medisin. hjalp cidern mot angsten? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 hjalp cidern mot angsten? Ja, men jeg ble til slutt innlagt for det var så destruktivt og jeg var så koko. Fikk da ny medisin som virket bedre, vil ikke anbefale å bruke cider som medisin. 0 Siter
missmas Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 Ja, men jeg ble til slutt innlagt for det var så destruktivt og jeg var så koko. Fikk da ny medisin som virket bedre, vil ikke anbefale å bruke cider som medisin. jeg får prøve no cider mot angsten. har ikke angst hver dag 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. mai 2014 Skrevet 28. mai 2014 jeg får prøve no cider mot angsten. har ikke angst hver dag Ok, men det er ikke lurt hvis du har "psykotiske tendenser", alkohol gjør det bare verre...selv små mengder. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.