Gå til innhold

Klage på legevakten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke det som er hele poenget her?

Ved første gangs panikksymptomer skal man selvfølgelig dra på legevakten. Neste gang man har det, så vet man at dette er et panikkanfall og ikke noe verre (f.eks hjertesykdom, lungesykdom, etc.)

Jeg sliter med å forstå hva legevakten skal gjøre for en person som har kjent panikklidelse. Anfallet går over, og man kan like gjerne sitte hjemme som på legevakten.

Sykdomsinnsikt er jo en ting som blir etablert i terapi. F.eks ved at du vet at du har et angstanfall, at det er ubehagelig men ufarlig. Går du etter 20 panikkanfall og fortsatt tror at du er døende, så tror jeg det er et tegn på manglende innsikt.

Det tar lang tid å lære seg å takle et panikk annfall. Det er ikke så enkelt som at man etter et annfall har lært dette og vet at det ikke er farlig.

Jeg visste det var panikk anfall, jeg ble ikke noe mindre redd for det. Etter lang tids terapi og øvelse på og håndtere anfallene klarte jeg etterhvert å roe meg selv ned. Jeg synes det må være rom for at ikke alle klarer å håndtere annfallene etter bare å ha opplevd dette en gang tidligere.

Anonymous poster hash: 8d306...7c8

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

23

• Kayia

8

• stjernestøv

6

• ISW

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ved første gangs panikksymptomer skal man selvfølgelig dra på legevakten.

Går du etter 20 panikkanfall og fortsatt tror at du er døende, så tror jeg det er et tegn på manglende innsikt.

Nuvel, på seg selv kjenner man vel fremdeles bare seg selv som Frosken og NHD pleier å si ;)

Det er vel noe som heter "en mellomting" når det kommer til panikkangst også, og alle som sliter med angst har ikke nødvendigvis angst som eneste lidelse. Er man feks disponert for hjertesykdom er det neppe lurt å alltid holde seg unna akutt legehjelp, selv om man kan anta at det også denne gang handler om panikkangst.

Og - av og til er det faktisk sånn at folk forteller de mest rystende historier i møte med helsepersonell, noe denne saken er et godt eksempel på http://www.nrk.no/trondelag/_-ventetida-var-et-mareritt-1.11743230

Skrevet

Det tar lang tid å lære seg å takle et panikk annfall. Det er ikke så enkelt som at man etter et annfall har lært dette og vet at det ikke er farlig.

Jeg visste det var panikk anfall, jeg ble ikke noe mindre redd for det. Etter lang tids terapi og øvelse på og håndtere anfallene klarte jeg etterhvert å roe meg selv ned. Jeg synes det må være rom for at ikke alle klarer å håndtere annfallene etter bare å ha opplevd dette en gang tidligere.

Ja, men hvilken hjelp skal man egentlig få på legevakten?

Hvis de gjør noe vil de trolig ta et EKG (som vil vise rask puls og eventuelt ekstraslag), de vil måle blodtrykk (som vil være høyt), måle oksygenmetning i blodet (som vil være 100% pga hyperventilasjon) du vil få diagnose at du har panikkangst, og sendt hjem igjen. Noe mer kan de ikke gjøre.

Kayia: Hvis det er snakk om å utelukke organisk sykdom, er det jo så sin sak, men jeg mener fortsatt at man ikke kan forvente at legen på legevakten midt oppi akutte alvorlige situasjoner kan sitte og trøste deg.

Skrevet (endret)

(...) ta et EKG (som vil vise rask puls og eventuelt ekstraslag), de vil måle blodtrykk (som vil være høyt), måle oksygenmetning i blodet (som vil være 100% pga hyperventilasjon) du vil få diagnose at du har panikkangst (...)

Kayia: Hvis det er snakk om å utelukke organisk sykdom, er det jo så sin sak, men jeg mener fortsatt at man ikke kan forvente at legen på legevakten midt oppi akutte alvorlige situasjoner kan sitte og trøste deg.

Hva får deg til å tro at angstpasienter er ute etter trøst? De er vel - om de oppsøker akutt helsetjeneste - ute etter det du skisserer i første avsnitt evt videresendes til psykiatrisk, tror du ikke?

Tror forøvrig ikke b a r e det er angstpasienter som oppsøker legevakta "unødig"...

Endret av Kayia
Skrevet

I oslo kommune står det ang legevakten att psykiatrisk legevakt skal gi time til alle som ber om det, og tilstander som selvmordstanker, akutt angst og psykose er ting som man kan få hjelp med.

stjernestøv
Skrevet

Hvis de gjør noe vil de trolig ta et EKG (som vil vise rask puls og eventuelt ekstraslag), de vil måle blodtrykk (som vil være høyt), måle oksygenmetning i blodet (som vil være 100% pga hyperventilasjon) du vil få diagnose at du har panikkangst, og sendt hjem igjen. Noe mer kan de ikke gjøre.

De kunne jo gitt noe beroligende på legevakten. Ellers vet jeg om en mann som trodde han hadde hjerteinnfarkt og det trodde kona og, viste seg at det var panikkangst. Veldig dramatisk med ambulanse og hele pakka.

Skrevet

Ellers vet jeg om en mann som trodde han hadde hjerteinnfarkt og det trodde kona og, viste seg at det var panikkangst. Veldig dramatisk med ambulanse og hele pakka.

Jeg kjenner et motsatt tilfelle. Mannen trodde det var panikkangst, men det viste seg å være hjerteinnfarkt. En tur for mye framfor en tur for lite var livsreddende for han, for å si det sånn...

Skrevet

Hva får deg til å tro at angstpasienter er ute etter trøst? De er vel - om de oppsøker akutt helsetjeneste - ute etter det du skisserer i første avsnitt evt videresendes til psykiatrisk, tror du ikke?

Tror forøvrig ikke b a r e det er angstpasienter som oppsøker legevakta "unødig"...

Jeg snakker litt av erfaring her, siden jeg har oppsøkt legevakten noen ganger for mye med angstplager. Har imidlertid sluttet med det nå.

Første gang jeg fikk et panikkanfall, så trodde jeg helt oppriktig at noe var alvorlig galt med meg. I ettertid har jeg hatt mye "angst for angst" - men i den grad et panikkanfall har kommet, har det gått over etter 20-30 sekunder fordi jeg gjenkjente det som angst, og greide til og med å tenke at "dette er jo ikke så ille". Det er dette jeg mener med innsikt - forstå at det som skjer nå er angst, og at det ikke er farlig.

I dette ligger også å forstå at dette er angst, ikke hjertesykdom, galskap, hjerneslag eller det som verre er. 

Det er klart, er du 55 år, røyker, har høyt kolesterol og høyt blodtrykk, så bør nok veien til legevakten være en del kortere. Men en frisk 25-åring som er utredet allerede, og har kjent panikkangst, synes jeg bør holde seg unna legevakten hvis identiske symptomer dukker opp igjen.

stjernestøv
Skrevet

Jeg kjenner et motsatt tilfelle. Mannen trodde det var panikkangst, men det viste seg å være hjerteinnfarkt. En tur for mye framfor en tur for lite var livsreddende for han, for å si det sånn...

Ja, det kan være fysisk også selv om en tror det er psykisk. Når jeg var skikkelig syk følte jeg meg dårlig fysisk, var sikker på at jeg kom til å dø. Men de fant ingenting så de sa det var psykisk, men det er umulig å være så dårlig psykisk tror jeg. Kroppen fungerte ikke, reiste til en eldre dame som magnetiserte vann. Hun sa det var både psykisk og fysisk og det tror jeg på, det vannet reddet meg. Merket at jeg våknet mer og mer, tror jeg hadde dødd uten det vannet.

stjernestøv
Skrevet

Jeg snakker litt av erfaring her, siden jeg har oppsøkt legevakten noen ganger for mye med angstplager. Har imidlertid sluttet med det nå.

Første gang jeg fikk et panikkanfall, så trodde jeg helt oppriktig at noe var alvorlig galt med meg. I ettertid har jeg hatt mye "angst for angst" - men i den grad et panikkanfall har kommet, har det gått over etter 20-30 sekunder fordi jeg gjenkjente det som angst, og greide til og med å tenke at "dette er jo ikke så ille". Det er dette jeg mener med innsikt - forstå at det som skjer nå er angst, og at det ikke er farlig.

I dette ligger også å forstå at dette er angst, ikke hjertesykdom, galskap, hjerneslag eller det som verre er. 

Det er klart, er du 55 år, røyker, har høyt kolesterol og høyt blodtrykk, så bør nok veien til legevakten være en del kortere. Men en frisk 25-åring som er utredet allerede, og har kjent panikkangst, synes jeg bør holde seg unna legevakten hvis identiske symptomer dukker opp igjen.

Trøst hjelper ikke på panikkangst.

Skrevet

Kroppen fungerte ikke, reiste til en eldre dame som magnetiserte vann. Hun sa det var både psykisk og fysisk og det tror jeg på, det vannet reddet meg. Merket at jeg våknet mer og mer, tror jeg hadde dødd uten det vannet.

Ikke for å virke sur eller noe, men vann er en magnetisk nøytral væske (det vil si, et vannmolekyl inneholder 2 positive og 2 negative ladninger). Vann kan ikke magnetiseres.

Men tro kan jo flytte fjell :)

stjernestøv
Skrevet

Ikke for å virke sur eller noe, men vann er en magnetisk nøytral væske (det vil si, et vannmolekyl inneholder 2 positive og 2 negative ladninger). Vann kan ikke magnetiseres.

Jo det er HELT SIKKERT at vann kan magnitiserest, det er til og med forskere som forsker på det. Hun er ofte...eller var...vet ikke nå...og besøkte sykehus. Til og med legene kom løpende etter og ville ha magnetisert vann. Hahaha :D Du tror visst du har alle svarene du! Til og med mat magnetiserte hun...så blæææ :P Magnetisert/ladet vann kalles det. Les litt okkultisme :)

AnonymBruker
Skrevet

På legevakten kan man få beroligende. Selv fikk jeg en sprøyte som tok toppen av annfallet og fikk meg igjennom. Det hjelper også bare det å vite at det er mulig å få hjelp noe sted.

megler Smekk
Skrevet

Her er litt om vann og positive og negative intensjoner.

http://www.altnett.no/no/artikler/filosofi_+_livssyn/Masaru+Emoto.9UFRjW4F.ips

Kildekritikk er alltid viktig, og nettsidene til magasinet Visjon, Den Store Alternativmessen, og VisionWorks er ikke noe jeg ville stolt blindt på, for å si det pent.

Masaru Emoto er en skrulling, og man må være rimelig kunnskapsløs og lettlurt for å være i stand til å høre hans budskap og tenke at "dette høres jammen meg fornuftig ut!"

Skrevet

Her er litt om vann og positive og negative intensjoner.

http://www.altnett.no/no/artikler/filosofi_+_livssyn/Masaru+Emoto.9UFRjW4F.ips

Sitat fra artikkelen: Negative intensjoner så ut til å skape stygge krystaller, mens kjærlige, positive intensjoner og ord skaper vakre og harmoniske iskrystaller.

Jeg skulle gjerne sett hvordan krystallene i islaget som dekket asfalten i bakken ned mot feltet der jeg bor, så ut mot slutten av vinteren 2012/13 (som lot til å vare evig), altså for et drøyt år siden.  De kan ikke ha opplevd mye kjærlighet og positivitet.  Tvert imot, det nederste laget ble utsatt for kontinuerlig negativitet fra noe sånt som oktober til april. 

Skrevet (endret)

Jeg snakker litt av erfaring her

Det er det jeg skjønner (og påpeker ;)), og jeg syns det er bra at du har utviklet god sykdomsinnsikt. Det er bare det at tidspunktet du utviklet sykdomsinnsikt og ikke lenger oppsøkte legevakt (som du sier at også du har gjort noen ganger for mye) er ikke universelt, og derfor ikke overførbart. Som deg var neppe ts ute etter trøst, men opplevde besøket som absolutt nødvendig fordi hun (som du gjorde tidligere) opplevde å være i akutt fare.Ts kommer nok også dit du er nå, men hun er det altså ikke ennå  :)

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Et vannmolekyl er polart (en positiv og en negativ side pga. frie elektronpar på oksygenatomet)

Anonymous poster hash: 31d5c...f7f

stjernestøv
Skrevet

Kildekritikk er alltid viktig, og nettsidene til magasinet Visjon, Den Store Alternativmessen, og VisionWorks er ikke noe jeg ville stolt blindt på, for å si det pent.

Masaru Emoto er en skrulling, og man må være rimelig kunnskapsløs og lettlurt for å være i stand til å høre hans budskap og tenke at "dette høres jammen meg fornuftig ut!"

Jeg stoler fullstendig på damen jeg var hos iallefall, hun forklarte alt vitenskapelig og sa alt var fysikk og kjemi. Noe jeg ikke er så mye inne på :wacko:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en lege som har jobbet på Oslo legevakt. En natt kom det inn en person som var blitt hugget med øks, og alle tilstede jobbet for å redde diverse lemmer før han kunne sendes til akutten på sykehuset. Akkurat da kom det inn en mor med sin ti år gamle datter som var blitt voldtatt.

Det var mange på venteværelset med potensielt farlige og vonde plager og sykdommer som måtte vente LENGE den natta. De har slett ikke alltid kapasitet til alle som er syke og som egentlig burde fått hjelp innen rimelig tid, og må prioritere knallhardt. Jeg har ventet fem timer med lungebetennelse, mine barn har alltid blitt godt mottatt med kort ventetid og god hjelp.

Anonymous poster hash: a17d5...61f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...