Gå til innhold

NHD/ Om å bryte en vond sirkel-avhengighet..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er avhengig av Imovane.. Bruker det ikke sammenhenge hele året, men periodevis når jeg får tak i det.

Jeg klarer ikke slutte, la være å ta de når jeg har de i hus.

Nå har jeg nesten to fulle brett igjen og det hadde vært fint å slutte før det er tomt.

Men hver eneste kveld kommer jeg på en ny unnskyldning får å ta..

Alltid en unnskyldning.  Hvordan bryte ut av denne vonde sirkelen-avhengigheten?

Jeg klarer ikke spyle tablettene ned i do, de er for "verdifulle" for meg...

Anonymous poster hash: 85b8c...bf1

YoplaitDouble
Skrevet

Er avhengig av Imovane.. Bruker det ikke sammenhenge hele året, men periodevis når jeg får tak i det.

Nå har jeg nesten to fulle brett igjen og det hadde vært fint å slutte før det er tomt.

Alltid en unnskyldning.  Hvordan bryte ut av denne vonde sirkelen-avhengigheten?

Jeg har slitt med det samme. En gang endte det med at jeg la dem igjen noen på skolen (da jeg studerte), så jeg ikke skulle ha dem tilgjengelig på kvelden. Og når det har gått noen dager uten er ikke savnet like stort lenger. En annen gang kastet jeg resten av det jeg hadde igjen samme dag som jeg dro på ferie, for å slippe å ha det tilgjengelig når jeg kom tilbake  :P

Men det er fort gjort å bare skyve problemer foran seg med Imovane. Bruker du noen andre medisiner?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når det gjelder å bryte vonde sirkler og avhengighet, har jeg dessverre i hovedsak kun tro på dette:
Bestem deg og gjør det. Just do it.

Skrevet

Er avhengig av Imovane.. Bruker det ikke sammenhenge hele året, men periodevis når jeg får tak i det.Jeg klarer ikke slutte, la være å ta de når jeg har de i hus.Nå har jeg nesten to fulle brett igjen og det hadde vært fint å slutte før det er tomt.Men hver eneste kveld kommer jeg på en ny unnskyldning får å ta..Alltid en unnskyldning.  Hvordan bryte ut av denne vonde sirkelen-avhengigheten? Jeg klarer ikke spyle tablettene ned i do, de er for "verdifulle" for meg...Anonymous poster hash: 85b8c...bf1 Anonymous poster hash: 85b8c...bf1

Det hele bestemmes vel av konsekvenser? Hvor langt er du villig til å gå for å beholde imovanen? Hvor langt er du villig til å gå for å slutte? Hvilke konsekvenser har avhengigheten for deg? Det er som NHD skriver; du må bare bestemme deg. Jeg har slitt med det samme som deg men måtte til slutt slutte - pga at misbruket fikk alvorlige konsekvenser for meg. Det var da jeg bestemte meg for å være ærlig med hjelpeapparatet om dette. Jeg får derfor ikke imovane med noen av mine leger. Synes ennå det er tøft å ikke ha imovane tilgjengelig, men jeg har ikke noe annet valg grunnet konsekvensene ved min avhengighet.

Hva med at du skriver et brev til legen din om dette? Vær ærlig med hjelpeapparatet rundt deg, for å beskytte deg mot konsekvenser. Noen ganger må en bare innse at en må slutte og holde seg til det, uansett sug. Du må bestemme deg.

Lykke til!

stjernestøv
Skrevet

Da jeg var avhengig av imovane trappet jeg ned, tok mindre og mindre og til slutt var jeg kvitt dem.

AnonymBruker
Skrevet

Et annet tips er å ta noe som ikke er vanedannende, som vallergan og/ eller circadin i enkelte dager, og trappe ned på den måten.

Anonymous poster hash: 3d234...e53

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...