Gå til innhold

Zoloft og panikkanfall


Missimo

Anbefalte innlegg

Jeg har nå kommet opp i 100 mg zoloft og den hjelper på depresjonen og den generelle angsten. Den tar dog ikke panikkanfallene og angsten for angsten. Kan jeg regne med at den gjør det hvis jeg går opp i dose? Skjønner at det er individuelt, men lurer på om jeg har noe å gå på her. Jeg mener; er 100 mg en lav dose? Hva er effektive dose for panikkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå kommet opp i 100 mg zoloft og den hjelper på depresjonen og den generelle angsten. Den tar dog ikke panikkanfallene og angsten for angsten. Kan jeg regne med at den gjør det hvis jeg går opp i dose? Skjønner at det er individuelt, men lurer på om jeg har noe å gå på her. Jeg mener; er 100 mg en lav dose? Hva er effektive dose for panikkan

Beklager, gikk litt fort dette. Lurer på hva den effektive dosen for panikkanfall er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

SSRI blokkerer for nye panikkanfall. Dosene bør være i øvre område. Zoloft 150-200 mg.

 

Medisiner virker ikke på angst for angsten. Dette må det jobbes med psykologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SSRI blokkerer for nye panikkanfall. Dosene bør være i øvre område. Zoloft 150-200 mg.

 

Medisiner virker ikke på angst for angsten. Dette må det jobbes med psykologisk.

Takk for svar!

Slik jeg forstår det så kan man tross god virkning av Zoloft få panikkanfall på grunn av angst for angsten? Hva menes med nye panikkanfall i denne sammenheng? Meget mulig jeg er treg her, men...

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 27.5.2014 den 22.37, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

SSRI blokkerer for nye panikkanfall. Dosene bør være i øvre område. Zoloft 150-200 mg.

 

Medisiner virker ikke på angst for angsten. Dette må det jobbes med psykologisk.

hei:) jeg lurer på hvordan det gikk nårdu gikk opp til 150mg

jeg har akkurat samme problemene som u har skrevet. som å lese om meg selv. jeg går også på 100mg, men har så mye panikkanfall og fungerer ikke. Har en fastlege om ikke tar meg seriøst og får bare beskjed om at det ikke er mer å gjøre.

så er fortvilet og rådløs på hva jeg skal gjøre. føler seg alene.

tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkeres for nye panikkanfall betyr at medisinen gjør at en ikke får nye panikkanfall. Men det vet en ikke før en har prøvd dosene, og hvor sterk angst/panikkangst en har. Noen har mindre angst og panikk, andre har sterkere angst og panikk.

 

Virrevapp123. Hvis din lege ikke tar deg på alvor så bør du skifte til ny fastlege. forhør deg litt først hvilken lege som er oppegående. Dessverre er ikke alle fastleger like flinke mtp psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Elisabeth36 skrev:

Blokkeres for nye panikkanfall betyr at medisinen gjør at en ikke får nye panikkanfall. Men det vet en ikke før en har prøvd dosene, og hvor sterk angst/panikkangst en har. Noen har mindre angst og panikk, andre har sterkere angst og panikk.

 

Virrevapp123. Hvis din lege ikke tar deg på alvor så bør du skifte til ny fastlege. forhør deg litt først hvilken lege som er oppegående. Dessverre er ikke alle fastleger like flinke mtp psykiske lidelser.

gått på 100mg nå i to mnd. men fortsatt panikkanfall. legen sier jeg ikke skal øke og sier det ikke er noe annet å gjøre enn å være sånn. så skal jeg øke til 150 selvom hun ikke sier det. venter på å bytte fastlege, men ingen andre ledige her akkurat nå

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på 250 mg zoloft, og det har tatt bort mine panikkanfall hvertfall. Vi har målt serumkonsentrasjonen, noe jeg anbefaler andre å gjøre også. Da ser du hvor i referanseområdet du ligger i forhold til dosering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2016 den 19.54, virrevapp123 skrev:

gått på 100mg nå i to mnd. men fortsatt panikkanfall. legen sier jeg ikke skal øke og sier det ikke er noe annet å gjøre enn å være sånn. så skal jeg øke til 150 selvom hun ikke sier det. venter på å bytte fastlege, men ingen andre ledige her akkurat nå

 

Det skader ikke å øke og se om det vil hjelpe mot panikkanfallene. Men må gi det litt tid før det virker skikkelig. Og som Cammomille skriver så bruker vedkommende 250 mg. og er uten panikkanfall. Du bør referere til legen at du har lest om andre som er opp i høyere dose som ikke har panikkanfall lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2016 den 8.35, Elisabeth36 skrev:

Det skader ikke å øke og se om det vil hjelpe mot panikkanfallene. Men må gi det litt tid før det virker skikkelig. Og som Cammomille skriver så bruker vedkommende 250 mg. og er uten panikkanfall. Du bør referere til legen at du har lest om andre som er opp i høyere dose som ikke har panikkanfall lenger.

Røvd å si dette til legen, men hun krever dokumentasjon på at jeg har hørt det. Helt merkelig og skuffet over legen. Jeg har gått en dag på 150mg nå. Gjør det alene. Håpe det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrevapp123 skrev:

Røvd å si dette til legen, men hun krever dokumentasjon på at jeg har hørt det. Helt merkelig og skuffet over legen. Jeg har gått en dag på 150mg nå. Gjør det alene. Håpe det funker :)

Be om en serumsmåling! Da får dere svart på hvitt hvor du ligger i referanseområdet. Legene trodde heller ikke på meg, men etter en blodprøve økte vi dosen mye, og nå er jeg uten panikkanfall. Har fortsatt angst, men har ikke hatt ordentlig panikk på halvannet år ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Cammomille skrev:

Be om en serumsmåling! Da får dere svart på hvitt hvor du ligger i referanseområdet. Legene trodde heller ikke på meg, men etter en blodprøve økte vi dosen mye, og nå er jeg uten panikkanfall. Har fortsatt angst, men har ikke hatt ordentlig panikk på halvannet år ☺️

så godt å høre at det går bedre med deg :) hvordan ble du av økingen? skal til legen på torsdag så skal spørre om det da:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi økte veldig gradvis så jeg merket ingen bivirkninger, heldigvis!! Gikk på 150 mg lenge og da skalv jeg noe veldig på hendene, men dette ble borte da vi økte dosen av en eller annen grunn. 

Et lite tips: ikke kom til legen og si at du skal ha sånn og sånn. Still et spm om dere kanskje kan tenke litt utenfor normalen og dokumentere med noen blodprøver. Du har ingenting å tape, men alt å vinne ved å gjøre dette. Hvis du føler at legen ikke lytter til deg, be om å bli henvist til en lege med psykiatrierfaring ☺️👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2016 den 20.11, Cammomille skrev:

Vi økte veldig gradvis så jeg merket ingen bivirkninger, heldigvis!! Gikk på 150 mg lenge og da skalv jeg noe veldig på hendene, men dette ble borte da vi økte dosen av en eller annen grunn. 

Et lite tips: ikke kom til legen og si at du skal ha sånn og sånn. Still et spm om dere kanskje kan tenke litt utenfor normalen og dokumentere med noen blodprøver. Du har ingenting å tape, men alt å vinne ved å gjøre dette. Hvis du føler at legen ikke lytter til deg, be om å bli henvist til en lege med psykiatrierfaring ☺️👍

takk for tips :) 

gått på 150 i fire dager nå. litt sånn små svimmel i hodet, ellers går det greit:) hørt det begynner funke etter en ukes tid når man har gått på zolot en stund fra før av:) krysser fingrene for at ting ordner seg nå og at legen ikke blir for sur i morra for at jeg har økt. skal bare fortelle at jeg trenger å fungere i hverdagen, og at jeg har snakket med flere som har økt mer og psykiateren her inne anbefaler at man må opp i dose for å ta panikkanfall:) så får vi se hva hun sier:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2016 den 8.35, Elisabeth36 skrev:

Det skader ikke å øke og se om det vil hjelpe mot panikkanfallene. Men må gi det litt tid før det virker skikkelig. Og som Cammomille skriver så bruker vedkommende 250 mg. og er uten panikkanfall. Du bør referere til legen at du har lest om andre som er opp i høyere dose som ikke har panikkanfall lenger.

Hvor lang tid pleier det vanligvis å ta før den nye dosen fungerer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
29 minutter siden, virrevapp123 skrev:

Hvor lang tid pleier det vanligvis å ta før den nye dosen fungerer? :)

Hvis den virker, skjer det vanligvis innen 2-4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis den virker, skjer det vanligvis innen 2-4 uker.

oki. 150 mg er grei dose for panikkangsst? 

er det vanlig å bli sånn svimmel rar i hodet ved øking? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

150 mg er en grei dose for mange. Men som nevnt utallige ganger før: Det er individuelle variasjoner.

Det er i hvert fall ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

150 mg er en grei dose for mange. Men som nevnt utallige ganger før: Det er individuelle variasjoner.

Det er i hvert fall ikke uvanlig.

takk for svar:) 

hvor lang tid må man regne med å være sånn i hodet. svimmel osv etter øking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...