Gå til innhold

Efexor - Oppdeling av dosen?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg sliter litt med at jeg ikke blir trøtt om kvelden lenger. Jeg er gjerne døsig i flere perioder på dagtid, men i 22-23-tiden blir jeg ikke trøtt av Tolvon mer, som jeg har tatt så tidlig som kl 19.

Kan det være Efexor? Jeg tar 150mg til frokost og 150mg til middag. Kunne jeg fordelt dette annerledes (kort halvveringstid gjør vel at jeg bør dele dosen i to) ? Er dette bare forbigående?

Jeg er på dag 10 på 300mg nå, og har fortsatt angstrelaterte bivirkninger fra doseøkningen. Er det vanlig at søvnproblemene avtar når effekten kommer?

Skrevet

Jeg sliter litt med at jeg ikke blir trøtt om kvelden lenger. Jeg er gjerne døsig i flere perioder på dagtid, men i 22-23-tiden blir jeg ikke trøtt av Tolvon mer, som jeg har tatt så tidlig som kl 19.

Kan det være Efexor? Jeg tar 150mg til frokost og 150mg til middag. Kunne jeg fordelt dette annerledes (kort halvveringstid gjør vel at jeg bør dele dosen i to) ? Er dette bare forbigående?

Jeg er på dag 10 på 300mg nå, og har fortsatt angstrelaterte bivirkninger fra doseøkningen. Er det vanlig at søvnproblemene avtar når effekten kommer?

Du kan ta alt i én dose om morgenen.

YoplaitDouble
Skrevet

Vil ikke det gi veldig svingende nivå av medisinkonsentrasjonen gjennom døgnet? Eller svinger ikke "følt effekt" i samme takt som serumnivået?

Venlafaksin: 5 ± 2 timer. O-desmetylvenlafaksin: 11 ± 2 timer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan helt trygt, som alle andre brukere i verden, ta hele dosen om morgenen :-)

YoplaitDouble
Skrevet

Du kan helt trygt, som alle andre brukere i verden, ta hele dosen om morgenen :-)

Den er grei. Da "flytter" jeg kveldsdosen gradvis fremover over noen dager inntil de begge blir til frokost.

En annen ting. Det er jo depot-kapsler jeg bruker. Da jeg tok serumprøve hadde det bare gått 15 timer siden siste inntak, siden jeg tar 2x per dag. Er prøveresultatet fortsatt "riktig", eller har jeg fått kunstig høy konsentrasjon fordi det egentlig skulle ha gått 24 timer? Jeg ser nemlig at det for enkelte kapsel-medisiner skal tas blodprøve 24 timer etter - f.eks. skal Seroquel måles 12 timer etter for tabletter, og 24 timer for kapsler. Det står ikke spesifisert som dette for Efexor.

Som du skjønner har ikke effekten kicket inn ennå, siden jeg sitter og kverner om ting som dette  :rolleyes:

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1.Du må gjerne drive med et langt flytteprosjekt, men det er helt unødvendig.

2. Det viktigste ved målinger er at tidspunkt for inntak og tidspunkt for prøvetaking oppgis. Folkene på laben er gode til å regne :-)

YoplaitDouble
Skrevet

1.Du må gjerne drive med et langt flytteprosjekt, men det er helt unødvendig.

2. Det viktigste ved målinger er at tidspunkt for inntak og tidspunkt for prøvetaking oppgis. Folkene på laben er gode til å regne :-)

Haha - der fikk du meg til å le godt. Jeg skjønner jeg overtenker dette  :P

Da antar jeg at 12-24 timer etter dose fortsatt gjelder, siden den kunstig lange halveringstiden fra kapselen fortsatt blir kortere enn for andre SSRI, hvor man godt kan ta prøven 12 timer etter. Og man er vel ikke nødvendigvis ute etter døgnets laveste konsetrasjon, men hva den ligger på midt på grafen et sted.

75mg+75mg per døgn ga meg 517nmol/l 15 timer etter siste 75mg ble tatt. Nå er jeg som nevnt på 300mg, som ville gitt rundt 1000nmol/l. Jeg ser ut i fra side 831 at jeg sannsynligvis har tilnærmet maksimal effekt på serotonin med denne dosen: http://journals.psychiatryonline.org/data/Journals/AJP/3760/826.pdf

Da har vel ikke større dose noen som helst hensikt om jeg skal ha effekt på angst, så da kan jeg vel bare sitte og vente på at effekten skal komme. Er du enig?

Skrevet

Haha - der fikk du meg til å le godt. Jeg skjønner jeg overtenker dette  :P

Da antar jeg at 12-24 timer etter dose fortsatt gjelder, siden den kunstig lange halveringstiden fra kapselen fortsatt blir kortere enn for andre SSRI, hvor man godt kan ta prøven 12 timer etter. Og man er vel ikke nødvendigvis ute etter døgnets laveste konsetrasjon, men hva den ligger på midt på grafen et sted.

75mg+75mg per døgn ga meg 517nmol/l 15 timer etter siste 75mg ble tatt. Nå er jeg som nevnt på 300mg, som ville gitt rundt 1000nmol/l. Jeg ser ut i fra side 831 at jeg sannsynligvis har tilnærmet maksimal effekt på serotonin med denne dosen: http://journals.psychiatryonline.org/data/Journals/AJP/3760/826.pdf

Da har vel ikke større dose noen som helst hensikt om jeg skal ha effekt på angst, så da kan jeg vel bare sitte og vente på at effekten skal komme. Er du enig?

Ville kanskje vært litt forsiktig med å ta slike rapporter som fasit til enhver tid.

F.eks merker jeg markant forskjell på 200 og 400 mg Zoloft, selv om SERT binding ikke skal være så ulik. Jeg tror du gjør best i å i samråd med legen dosere etter effekt. Vi er dessverre eller heldigvis ikke maskiner :-)

YoplaitDouble
Skrevet

Ville kanskje vært litt forsiktig med å ta slike rapporter som fasit til enhver tid.

F.eks merker jeg markant forskjell på 200 og 400 mg Zoloft, selv om SERT binding ikke skal være så ulik. Jeg tror du gjør best i å i samråd med legen dosere etter effekt. Vi er dessverre eller heldigvis ikke maskiner :-)

Nå er det vel slik at de største dosene for det meste gir effekt på NA, siden angstlidelsene har lavere maksdose en depresjon. Eventuelt at for mye NA bidrar negativt i forhold til det lille ekstra man får på SERT. Jeg ligger dessuten mye høyere på SERT enn jeg noen gang gjorde på Cipralex, så det burde være gode muligheter nå. Bedringen skjer jo gradvis i løpet av 8 uker, og det har bare gått 12 dager på siste økning. Om jeg kutter bort øvre 2/5 av referanseområdet (forskjell maksdose depresjon og angst), ligger jeg egentlig rimelig nære maksgrensen nå :-) Og høyt blodtrykk og alle de morsomme doserelaterte bivirkningene kan jeg godt få slippe...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...