Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet noe forskningsbasert om dette? Takknemlig for svar

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• stjernestøv

4

• Madelenemie

4

Mest aktive i denne tråden

YoplaitDouble
Skrevet

Det er vel muligheter for at barnet får deler av medisinen i seg, og kan oppleve "seponeringsproblemer" når det fødes?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det ville i så fall vært smart. Ingen bør få barn mens de trenger psykofarmaka som behandling for aktiv sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

Det ville i så fall vært smart. Ingen bør få barn mens de trenger psykofarmaka som behandling for aktiv sykdom.

Du har mange ganger argumentert for at mennesker med tilbakevendende depresjoner eller panikklidelse bør behandles livslangt med SSRI. Tilsvarende at personer med bipolar 1 og 2 trenger livsvarig medisinering. Betyr det at du mener ingen av disse bør få barn?

Anonymous poster hash: 0401d...3af

Skrevet

Du har mange ganger argumentert for at mennesker med tilbakevendende depresjoner eller panikklidelse bør behandles livslangt med SSRI. Tilsvarende at personer med bipolar 1 og 2 trenger livsvarig medisinering. Betyr det at du mener ingen av disse bør få barn?

Anonymous poster hash: 0401d...3af

Jo, når de er kommet over i stabil fase. Men de bør ikke bli gravide/bli foreldre mens sykdommen er aktiv. En må først få kontroll på sykdommen.

Skrevet

Du mener " syke" mennesker ikke bør formere seg? Er til dels enig, men det finnes vel ulike grader av sykdom så det kan da vel ikke være så entydig som jeg får en følelse av at du antyder. Tror selvfølgelig at mange psykiske sykdommer påvirker omsorgsevne, og det er det viktig å ta til etterretning-men langt i fra alle. Tror det er mange eksempler på personer m angst som gjør en god jobb som mamma. Hva angår depresjon er det vel verre - men de fleste depresjoner går da vel over før eller siden.Selv hadde jeg sluttet tvert om jeg fikk gleden av å få et barn til... Tror det ville fungert som en " lykkepille " i seg selv... :)Er dette egoistiske tanker? Kan hende det... Noe sier meg at jeg heller skal fokusere på de jeg har og egen " oppreisning"...Synes ditt utsagn dog var noe generaliserende og litt unyansert. Er det virkelig slike syn som regjerer på folk som inntar psykofarmaka....? Min såkalte biologiske klokke tikker og mamma rollen er det som har gjort meg mest lykkelig her livet ...derfor lekt med tanken på å få ett til om mulig.. Og da vil jeg selvsagt slutte med medisin om den påvirker i negativ retning...

Skrevet

Du må kanskje lese det jeg skriver en gang til.

Ja, det du skriver et sted i taksten din er egoistiske tanker. Barn skal ikke brukes som lykkepille. Fokuser på de du allerede har og på deg selv og din egen helse.

Skrevet

Fikk ikke lest din utdyping før etter jeg hadde publisert.. Nyanser her helt klart.Er jeg såååå syk da? Hadde aldri satt et barn til verden med den intensjon at det skulle være en lykkepille... har ikke et instrumentalistisk menneskesyn... hadde jeg satt et barn til verden ville det vært et mål i seg selv ... Jeg vet jeg kan barn!Blir visst ulykkelig av å lese hvordan du slik jeg tolket det fordømmer meg ... Er det uetisk av meg å sette barn til verden fordi j eg har vært depressiv en tid? Vet ikke om du kjenner meg godt nok til å uttale deg ærlig talt. Men det var jeg som ba om råd, så la gå:(( Min fastlege sa kun: Du har vel ikke glemt hvor slitsomt det er å ha barn- bære frem barn.

Skrevet

Fikk ikke lest din utdyping før etter jeg hadde publisert.. Nyanser her helt klart.Er jeg såååå syk da? Hadde aldri satt et barn til verden med den intensjon at det skulle være en lykkepille... har ikke et instrumentalistisk menneskesyn... hadde jeg satt et barn til verden ville det vært et mål i seg selv ... Jeg vet jeg kan barn!Blir visst ulykkelig av å lese hvordan du slik jeg tolket det fordømmer meg ... Er det uetisk av meg å sette barn til verden fordi j eg har vært depressiv en tid? Vet ikke om du kjenner meg godt nok til å uttale deg ærlig talt. Men det var jeg som ba om råd, så la gå:(( Min fastlege sa kun: Du har vel ikke glemt hvor slitsomt det er å ha barn- bære frem barn.

Skrevet

Du skrev selv i ditt innlegg:

Er dette egoistiske tanker? Kan hende det... Noe sier meg at jeg heller skal fokusere på de jeg har og egen " oppreisning"...

Jeg støttet dette i mitt neste innlegg. Er det fordømmelse?

Skrevet

Fikk ikke lest din utdyping før etter jeg hadde publisert.. Nyanser her helt klart.Er jeg såååå syk da? Hadde aldri satt et barn til verden med den intensjon at det skulle være en lykkepille... har ikke et instrumentalistisk menneskesyn... hadde jeg satt et barn til verden ville det vært et mål i seg selv ... Jeg vet jeg kan barn!Blir visst ulykkelig av å lese hvordan du slik jeg tolket det fordømmer meg ... Er det uetisk av meg å sette barn til verden fordi j eg har vært depressiv en tid? Vet ikke om du kjenner meg godt nok til å uttale deg ærlig talt. Men det var jeg som ba om råd, så la gå :(( Min fastlege sa kun: Du har vel ikke glemt hvor slitsomt det er å ha barn- bære frem barn.

Ingen her kan vite hvor syk du er eller ikke er, men du har jo de siste dagene skrevet om at du etter ett års sykemelding er kjempeusikker på om du kan klare å begynne å jobbe og har begrunnet dette med depresjon og paranoid beredskap. Da virker det som om du har et stykke å gå før du kanskje bør vurdere å få flere barn?

stjernestøv
Skrevet

Fikk ikke lest din utdyping før etter jeg hadde publisert.. Nyanser her helt klart.Er jeg såååå syk da? Hadde aldri satt et barn til verden med den intensjon at det skulle være en lykkepille... har ikke et instrumentalistisk menneskesyn... hadde jeg satt et barn til verden ville det vært et mål i seg selv ... Jeg vet jeg kan barn!Blir visst ulykkelig av å lese hvordan du slik jeg tolket det fordømmer meg ... Er det uetisk av meg å sette barn til verden fordi j eg har vært depressiv en tid? Vet ikke om du kjenner meg godt nok til å uttale deg ærlig talt. Men det var jeg som ba om råd, så la gå :(( Min fastlege sa kun: Du har vel ikke glemt hvor slitsomt det er å ha barn- bære frem barn.

Jeg synes du bør konsentrere deg om de barna du har, det er utrolig slitsomt å være gravid og ha baby. Og hvis du er paranoid og har depresjon blir det ikke bedre av å være gravid, og da får du mindre tid til dine andre barn.

Skrevet

Kanskje jeg også burde vurdert min eksistensrett? Er ikke sikkert jeg har så mye mer å tilføre menneskeheten...

Skrevet

Virket som alle et sinte på meg:( kjemper for livet men det virker som andre bare synes jeg er et fælt ,pestbefengt menneske ..:((( når jeg gråter får jeg bare høre at jeg er så krenkbar .. Av psykologen, en mager trøst:(((. Jeg holder meg levende siden barna mine er så glad i meg... Kanskje hadde de dog hatt det bedre uten denne mamma en m sviktende og skiftende psykisk helse..,og arbeidslivet ... Er det verdt å satse?? Blir sikkert kildesortert likevel;(((( noen tanker fra et menneske som føler seg i ruin..,

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke lest din utdyping før etter jeg hadde publisert.. Nyanser her helt klart.Er jeg såååå syk da?

Du mener selv du er for syk til å jobbe? Men siden du kan barn kanskje du skulle jobbe med barn?

Anonymous poster hash: d1b33...d67

Skrevet

De paranoide diagnosekriteriet er særdeles " usympatiske"- kjenner meg ikke igjen:((

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...