Gå til innhold

Hjerteproblemer av venlafaxin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en mann på 29 år.

Jeg har bipolar 1 og jeg brukte en stund 300mg venlafaxin for depresjon, noe som ikke virka noe spesielt på meg. (det var før de fant ut jeg var bipolar)

Etter og gått på den en stund, hadde jeg plutselig fått høyt kolesterol. Opplevde også og få ganske høy hvilepuls, hjertebank og vektøkning.

Så i fjor fikk jeg en mani, jeg rusa meg på kokain og amfetamin. Jeg vet begge er livsfarlige for hjertet i utgangspunktet! Men jeg opplevde for første gang og få brystsmerter/skuldersmerter, jeg ble tungpusta og tror jeg holdt på og besvime. Det gikk over av seg selv og jeg dro aldri til legen, jeg sleit med vrangforestillinger da og trodde jeg kunne gjøre ting, uten at det faktisk skjedde i virkeligheten. Så jeg tok det ikke alvorlig der og da.

Det jeg lurer på kan venlafaxin gitt meg dårlig hjerte? Jeg har endelig slutta på den nå netopp, vil kolestrol normalisere seg og evt. hjerteproblemene etter jeg har slutta? Jeg har ingen kjente hjerteproblemer i familien fra før! Hvilepulsen min har i det minste senket seg.

Og selvfølgelig skjønner jeg at amfetamin og kokain ikke er bra for noen ting, og kan godt ha hatt skyld de også! (bare som jeg innledet med, jeg fikk høyere hvilepuls, høyere kolestrol og hjertebank før jeg brukte kokain og amfetamin) Jeg er ingen aktiv bruker og har ikke brukt etter den manien i fjor!

Mvh BpB

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Høyere hvilepuls kan vel ha en direkte sammenheng med økt vekt?

Jeg har hatt litt hjertebank (ekstraslag) i oppstart med Venlafaxin, men dette er nesten borte etter et par uker på stabil dose. Det er for øvrig svært vanskelig å avgjøre om det er Venlafaxin eller angsten som er en årsak til dette, for det har jeg opplevd av angst alene ved tidligere anledninger. Legen min lyttet på hjertet som slo som det skulle, og sa jeg ikke trengte å bekymre meg for det. Det er vel sannsynlig at disse symptomene vil avta etter du har sluttet, dersom medisinen har vært årsaken. Men du kan jo også få seponeringsbivirkninger i noe tid etter avsluttet behandling.

Det er verdt å merke seg at høyere hvilepuls og hjertebank kan være forårsaket av angst. Etter hva jeg har lest opplever ofte personer med bipolar lidelse mer bivirkninger av antidepressiva (eksempelvis angst), enn andre personer.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Ok, takk for svar! Angst er også noe jeg har slitt mye med, som jeg glemte og nevne! Mye kan ha med det og gjøre også..

Men jeg tok også en EKG mens jeg gikk på dem, før jeg skulle begynne på Litium. Og den var ikke helt bra sa legen (uten at jeg forsto helt hva som var galt, men handla noe om oxygen at slagene hadde en bue) Hu ville høre med en spesialist før jeg fikk begynne på Litium. Han sa det ikke skulle være et problem!

Også noe jeg glemte og nevne i spørsmålet mitt :)

Skrevet

Du må skille mellom begrepene tror jeg.

Ja, Venlafaksin kan øke kolesterolet ditt, men det har ingenting med hjertet ditt å gjøre som sådan (det er en risikofaktor for trange blodårer i hjertet på lang sikt). Venlafaksin kan også gi hjertesymptomer som hjertebank. Men det er ingen sammenheng mellom disse tingene.

Utfra hva legen sa om ditt EKG, så fant han sikkert forandringer som man også ser ved for lite oksygen til hjertemuskelen (ST-segmentforandringer) men disse kan man ha også av andre grunner. Siden spesialisten friskmeldte deg, så bør du stole på det.

Venlafaksin kan ikke "ødelegge" eller svekke hjertet ditt. Men har du mye plagsom hjertebank, så bør du ta det opp med legen din. Det finnes både behandling for det, og andre medisiner.

Skrevet

Ok, jeg ble bare skremt og plutselig få sånne problemer i en alder av 29 år! Og fullstendig klar over hvor skadelig kokain er, og at det var nok det som utløste de symptomene. Om det var hjerteinfarkt eller panikk angst vet jeg ikke, jeg veit panikk angst kan gi like symptomer. Men kan panikk angst gi smerter i bryst og venstre skulder, og utover i armen?

Jeg syns også det var rart jeg kom meg helt av meg selv etter 1-2 minutter. Og det skjedde ikke noe mer! Jeg brukte også mer kokain dagen etterpå også (minne om at jeg var under en mani og psykotisk vrangforestilling) Jeg er ikke helt gal! bare av og til..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men kan panikk angst gi smerter i bryst og venstre skulder, og utover i armen?

Ja, absolutt. Det finnes ikke det symptom angst ikke kan etterligne.

Skrevet

Så bra! Da tyder det vel mere på jeg hadde et angst anfall en hjerte infarkt? Jeg har hatt så mye angst oppgjennom, og endt opp på legevakta før av panikk angst! For hadde det vært et hjerteinfarkt så hadde jeg vel trengt ambulanse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...