AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Etter lengre tid med å ikke ha det så bra så bestilte min ektemann time hos psykolog til meg. Egentlig så var jeg ganske sint å ville ikke gå. Da jeg først var der så var det egentlig en lettelse å få dele med noen hvordan jeg har det. Hun fikk meg til å ta kontakt med lege, der fikk jeg diazepam 5 mg som jeg skal ta 2 ganger dagen, og så fikk jeg beskjed om å fortsette i terapien. Det jeg lurte på var selv om jeg har mindre uro og føler meg roligere er jeg like deprimert. Jeg har de samme negative tankene om livet og meg selv. Gråter flere ganger om dagen uten grunn. Hvor lang tid vil det ta før en føler bedring?Anonymous poster hash: d6cb0...5c1 Anonymous poster hash: d6cb0...5c1 0 Siter
frosken Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Etter lengre tid med å ikke ha det så bra så bestilte min ektemann time hos psykolog til meg. Egentlig så var jeg ganske sint å ville ikke gå. Da jeg først var der så var det egentlig en lettelse å få dele med noen hvordan jeg har det. Hun fikk meg til å ta kontakt med lege, der fikk jeg diazepam 5 mg som jeg skal ta 2 ganger dagen, og så fikk jeg beskjed om å fortsette i terapien. Det jeg lurte på var selv om jeg har mindre uro og føler meg roligere er jeg like deprimert. Jeg har de samme negative tankene om livet og meg selv. Gråter flere ganger om dagen uten grunn. Hvor lang tid vil det ta før en føler bedring?Anonymous poster hash: d6cb0...5c1 Anonymous poster hash: d6cb0...5c1 Hvis du er deprimert, så synes jeg det er litt rart om legen har gitt deg diazepam og ikke antidepressiva? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Hvis du er deprimert, så synes jeg det er litt rart om legen har gitt deg diazepam og ikke antidepressiva? Jeg hvet ikke. Kanskje jeg ikke har forklart meg godt nok ?Anonymous poster hash: d6cb0...5c1 0 Siter
frosken Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Jeg hvet ikke. Kanskje jeg ikke har forklart meg godt nok ?Anonymous poster hash: d6cb0...5c1 Jeg svarte deg litt unyansert. Jeg er skeptisk til jevnlig bruk av diazepam over noe tid, men dersom du nettopp har begynt hos psykologen så kan det være godt håp om at samtalebehandling er tilstrekkelig for at depresjonen skal gå over. Jeg ville kunne brukt diazepam unnaksvis. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Du bør ikke bruke diazepam ut over to uker. Om samtalebehandling ikke har gitt klar bedring etter tre måneder, bør du be om antidepressiva. 0 Siter
Legacy Skrevet 6. juni 2014 Skrevet 6. juni 2014 I dag var jeg hos legen igjen. Første gang jeg var der fikk jeg egentlig ikke forklart meg hvordan jeg har. Da ble det mye gråt å lite ord. Så denne gangen hadde jeg skrevet ned alt jeg tenkte på, etter hun hadde lest dette skrev hun ut en medisin kalt Citalopram. Hun sa det kunne ta litt tid før jeg følte meg bedre. Hvor lang tid pleier det å ta ? Jeg har også hørt at antidepressiva kan føre til vektøkning. Er det pga medisinen eller får øket apetitt ? Jeg har virkelig ikke lyst å legge på meg. Jeg har akkurat klart å gå ned 15 kg og trenger ikke å få dem tilbake. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 6. juni 2014 Skrevet 6. juni 2014 (endret) I dag var jeg hos legen igjen. Første gang jeg var der fikk jeg egentlig ikke forklart meg hvordan jeg har. Da ble det mye gråt å lite ord. Så denne gangen hadde jeg skrevet ned alt jeg tenkte på, etter hun hadde lest dette skrev hun ut en medisin kalt Citalopram. Hun sa det kunne ta litt tid før jeg følte meg bedre. Hvor lang tid pleier det å ta ? Jeg har også hørt at antidepressiva kan føre til vektøkning. Er det pga medisinen eller får øket apetitt ? Jeg har virkelig ikke lyst å legge på meg. Jeg har akkurat klart å gå ned 15 kg og trenger ikke å få dem tilbake. Hvis du legger på deg, er det stort sett fordi du spiser mer enn du gjorde tidligere. Medisinen tuller minimalt med forbrenningen, om den i det hele tatt gjør det. Citalopram er regnet som vektnøytral, men enkelte kan avvike litt fra dette. Citalopram? Det hørtes ut som du har en svært lite oppegående lege på dette feltet. Er du sikker på du ikke fikk Escitalopram? Det er etterfølgeren til Citalopram, som har mindre alvorlige bivirkninger og regnes som mer effektiv. Det tar 2-4 uker før du merker noe som helst, og opp til 8 uker før effekten er maksimal. Det er altså tiden det tar ETTER du har kommet deg opp på en høy nok dose til å få effekt. Endret 6. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Legacy Skrevet 6. juni 2014 Skrevet 6. juni 2014 Hvis du legger på deg, er det stort sett fordi du spiser mer enn du gjorde tidligere. Medisinen tuller minimalt med forbrenningen, om den i det hele tatt gjør det. Citalopram er regnet som vektnøytral, men enkelte kan avvike litt fra dette. Citalopram? Det hørtes ut som du har en svært lite oppegående lege på dette feltet. Er du sikker på du ikke fikk Escitalopram? Det er etterfølgeren til Citalopram, som har mindre alvorlige bivirkninger og regnes som mer effektiv. Det tar 2-4 uker før du merker noe som helst, og opp til 8 uker før effekten er maksimal. Det er altså tiden det tar ETTER du har kommet deg opp på en høy nok dose til å få effekt. Ja, det er Citalopram jeg har fått. Om legen er flink på dette feltet har jeg veldig liten forutsetning til å vite noe om. Det er første gang jeg får hjelp for dette. Jeg bor i utlandet, så det kan være at det er denne medisinen som blir dekket av forsikring. Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare meg hva jeg kan forvente. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Det er helt ok med citalopram selv om escitalopram er hakket bedre. Ellers støtter jeg alt som står i forrige svar. 0 Siter
Legacy Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Jeg synes det er veldig fint at jeg kan stille spørsmål her. Jeg er av typen som får helt jernteppe når det gjelder å stille spørsmål. Spørsmålene tenker jeg på etter at jeg kommer hjem. Fint å høre fra NHD at det er ok å bruke Citalopram. Jeg ser jeg må smøre meg med tålmodighet før jeg føler endring. Håper ukene går litt fort. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.