Kajsa83 Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Hei. Jeg skal nå i gang med en behandling for min anoreksi,og en av tilbudene der er psykoedukativ gruppe.Jeg har prøvd å søke litt på nettet,mne blir ikke klok. Så kn du hjlepe meg litt med å forklare hva dette er for noe. På forhånd takk for svar 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. juni 2014 Skrevet 2. juni 2014 Psykoedukasjon er et nykonstruert "norskengelsk" ord for en behandling som inneholder både undervisning og drøfting i grupper. Jeg kjenner dette best fra psykoedukative grupper for bippolare. Hver sesjon starter med ca 45 minutter undervisning av en spesialist. Deretter diskuterer en undervisningen og drar inn gruppedeltagernes egne erfaringer med sykdommen og dens behandling. I løpet av en behandlingsperiode har en gått gjennom: Sykdommen og dens årsaker og symptomer. Anbefalte behandlingstiltak. Hva en selv kan gjøre for å bli friskere. Hva en selv kan gjøre for å holde seg frisk når en har blitt det. Varseltegn på tilbakefall. Plan for tiltak en skal gjennomføre om en merker slike varseltegn. Kort sagt: Mestring :-) Anbefales! Lykke til :-) 0 Siter
Kajsa83 Skrevet 2. juni 2014 Forfatter Skrevet 2. juni 2014 Takk for et godt og tydlig svar.Det hjalp meg mye. Og da forstår jeg også hvorfor den skulle vare i 1 time og 15 min.Syntes det hørtes litt vel lenge ut til sånn standard gruppetarapi. Og det hørtes veldig spennende ut.Har vel vært borti det meste av ulike behandlingsopplegg,men dette er helt nytt. Noe som er positivt 0 Siter
larimar Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Takk for et godt og tydlig svar.Det hjalp meg mye. Og da forstår jeg også hvorfor den skulle vare i 1 time og 15 min.Syntes det hørtes litt vel lenge ut til sånn standard gruppetarapi. Og det hørtes veldig spennende ut.Har vel vært borti det meste av ulike behandlingsopplegg,men dette er helt nytt. Noe som er positivt Er dette en del av behandlingen på Stjørdal dps? 0 Siter
Kajsa83 Skrevet 3. juni 2014 Forfatter Skrevet 3. juni 2014 Er dette en del av behandlingen på Stjørdal dps? Ja 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.