Gå til innhold

NHD - ADHD og utskriving av Ritalin etter opphold på tre år

Anbefalte innlegg

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg har et spørsmål jeg lurer på om du kunne svare på. Jeg har diagnosen ADHD (fikk den i voksen alder etter nøye utredning), og brukte tidligere Ritalin 2 X10 mg 3-4 ganger daglig for dette. Dette brukte jeg i ca. 5 år med god effekt. For tre år siden valgte jeg selv likevel å kutte ut medisinene da jeg helst ønsket å klare meg uten.  

Dette har gått greit i perioder, men jeg merker at jeg har store problemer grunnet ADHD, og det har nå kommet til et punkt hvor jeg innser at jeg må ta noe for dette for å fungere bedre i hverdagen. Jeg har ekstremt dårlig fokus og klarer ikke å konsentrere meg eller få gjort noe kontruktivt, da tankene mine flyr alle retninger hele tiden. Alt hoper seg opp og dette skaper et enormt stress inni meg som igjen foverrer situasjonen. Jeg har pr. dags dato ingen spesiell oppfølging i psykiatrien da jeg egentlig ikke ønsker dette fast. Den siste som skrev ut Ritalin til meg var min tidligere fastlege, jeg hadde heller ikke da lenger oppfølging fra psykiatrien.

Jeg har siden sist byttet fastlege, og den nye legen har aldri skrevet ut Ritalin til meg. Er det slik at han kan søke om dette på bakgrunn av min diagnose, eller må jeg på nytt gjennom en psykiater siden jeg har hatt et opphold på medisinen? Kan jeg da begynne rett på samme dosering som jeg brukte sist? Jeg lurer siden dette jo er et A-preparat og jeg ikke vet om det er egne regler for dette. Hvis det er slik at han bare kan søke, er dette fortsatt bare en formalitet, eller kan han risikere å få "avslag" siden det har gått litt tid siden sist? 

Hvilke alternativer har jeg eventuelt til Ritalin? Jeg har aldri forsøkt noe annet enn sentralstimulerende for dette, men ser at i USA brukes noen ganger også Wellbutrin, og her til lands også Stratterra. Jeg har slitt mye med depresjoner tidligere, men er overhode ikke deprimert nå og har ikke hatt depresjoner på snart 8 år. Derimot sliter jeg mye med søvnproblemer, og litt angst og bruker Rivotril 1mg, og Imovane 7,5 mg om kvelden for dette med god effekt. 

Takker på forhånd så mye for svar!

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er litt usikker, men jag mener at din fastlege kan få forskrivningsrett om hun først innhenter journalopplysninger om din sikre ADHD-diagnose. Kan skje vil hun snakke med psykiateren som diagnostiserte deg/startet opp behandlingen sist før hun gir deg medisiner.

I 2014 bruker vi Ritalin kapsler (depot/kapsler med forsinket frigjøring) slik at det er nok med en dose i døgnet. Sannsynligvis bør du starte med 60 mg og justere derifra.

Det er mulig at Strattera bør prøves først. Det kan jeg ikke svare på uten å kjenne deg. Det må du ta opp med din fastlege.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg er litt usikker, men jag mener at din fastlege kan få forskrivningsrett om hun først innhenter journalopplysninger om din sikre ADHD-diagnose. Kan skje vil hun snakke med psykiateren som diagnostiserte deg/startet opp behandlingen sist før hun gir deg medisiner.

I 2014 bruker vi Ritalin kapsler (depot/kapsler med forsinket frigjøring) slik at det er nok med en dose i døgnet. Sannsynligvis bør du starte med 60 mg og justere derifra.

Det er mulig at Strattera bør prøves først. Det kan jeg ikke svare på uten å kjenne deg. Det må du ta opp med din fastlege.

Tusen takk for raskt svar:-) Jeg skal snakke med fastlegen.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Bare kom på et lite spørsmål til i forhold til det du skrev om kapsler. Jeg lurer på om jeg fikk Ritalin kaspler en gang isteden for de vanlige tbl, og på meg så virket ikke disse like lenge som de egentlig skulle, slik at jeg gikk tilbake til tabelettene da dette fungerte bedre på meg. Virkningen på kapslene avtok etter bare 5 timer såvidt jeg kan huske, og dette ble et stort problem utover ettermiddagen.

Forsøkte å se i felleskatalogen nå og ser at for voksne står det kun kapsler som alternativ. Kan man som voksen med diagnosen fortsatt behandles med tabelettene, hvis det viser seg at det fungerer best på meg fortsatt, eller må man bruke kapslene uansett og evt dele disse i to doser isteden? Skal selvsagt diskutere dette med legen, men ble bare litt nyskjerrig etter svaret ditt. Takker igjen for svar:-)

Skrevet

Bare kom på et lite spørsmål til i forhold til det du skrev om kapsler. Jeg lurer på om jeg fikk Ritalin kaspler en gang isteden for de vanlige tbl, og på meg så virket ikke disse like lenge som de egentlig skulle, slik at jeg gikk tilbake til tabelettene da dette fungerte bedre på meg. Virkningen på kapslene avtok etter bare 5 timer såvidt jeg kan huske, og dette ble et stort problem utover ettermiddagen.

Forsøkte å se i felleskatalogen nå og ser at for voksne står det kun kapsler som alternativ. Kan man som voksen med diagnosen fortsatt behandles med tabelettene, hvis det viser seg at det fungerer best på meg fortsatt, eller må man bruke kapslene uansett og evt dele disse i to doser isteden? Skal selvsagt diskutere dette med legen, men ble bare litt nyskjerrig etter svaret ditt. Takker igjen for svar:-)

Følte for å gi deg et svar på dette da jeg sitter med førstehåndskunnskap på dette. Jeg går selv på depo,og kan greie meg med den en gang om dagen,men mamma tar 80% av den dosen hun trenger,og fyller på med de siste 20% litt ut på dagen. Så det kan jo være et alternativ å nevne dette for legen.

Skrevet

Som Kajsa83 beskriver: Noen må ta to doser med kapsler - f. eks 80/20 eller 60/40%. Uansett blir det færre inntak per døgn enn med tabletter.

Ved vår avd skriver vi kun ut kapsler - ikke tabletter.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Som Kajsa83 beskriver: Noen må ta to doser med kapsler - f. eks 80/20 eller 60/40%. Uansett blir det færre inntak per døgn enn med tabletter.

Ved vår avd skriver vi kun ut kapsler - ikke tabletter.

Igjen, tusen takk for svar:-)

Beautiful_Creatures
Skrevet

Følte for å gi deg et svar på dette da jeg sitter med førstehåndskunnskap på dette. Jeg går selv på depo,og kan greie meg med den en gang om dagen,men mamma tar 80% av den dosen hun trenger,og fyller på med de siste 20% litt ut på dagen. Så det kan jo være et alternativ å nevne dette for legen.

Hei Kajsa83. Tusen takk for innspill. Setter stor pris på dette. Vet du hvordan din mor opplever det å dele dosen slik? Hvordan synes du (og evt hun) det fungerer å bruke disse som er depot? Er det sånn at man merker at virkningen avtar og så plutselig begynner igjen etter noen timer, eller er det mere "jevnt" hvis du skjønner.

Hvor mange timer ca pleier man å la det gå mellom de to dosene f.eks.? Vet du om det er et alternativ å dele i tre f.eks. eller blir det kanskje en for mye? Beklager mange spørsmål, håper det er greit at jeg spør:-)

Skrevet

Hei Kajsa83. Tusen takk for innspill. Setter stor pris på dette. Vet du hvordan din mor opplever det å dele dosen slik? Hvordan synes du (og evt hun) det fungerer å bruke disse som er depot? Er det sånn at man merker at virkningen avtar og så plutselig begynner igjen etter noen timer, eller er det mere "jevnt" hvis du skjønner.

Hvor mange timer ca pleier man å la det gå mellom de to dosene f.eks.? Vet du om det er et alternativ å dele i tre f.eks. eller blir det kanskje en for mye? Beklager mange spørsmål, håper det er greit at jeg spør:-)

Nei det vet jeg ikke,men hun gjør det jo for å få opptimal virkning så jeg vil vel anta at hun har en positiv erfaring med dett.Jeg vet heller ikke hvordan hun deler det opp.Jeg flyttet hjemmefra for godt over 10 år,og da fantes ikke depo så jeg har ikke så mye oversikt over hvordan og når hun tar sine medisiner.Jeg bare vet det fordi hun nevnte det en gang :)

Jeg personlig er mer fornøyd med depo,for det var veldig slitsom å skulle huske på å ta piller 3 ganger om dagen. Jeg kjenner en jevn virkning,helt til den begynner å avta om kveldstid.

Og det er helt greit at du spør.

Skrevet

Er det sånn at man merker at virkningen avtar og så plutselig begynner igjen etter noen timer, eller er det mere "jevnt" hvis du skjønner.

Nei slik er det ikke. Det er en jevn virkning som ettrhvert avtar. Fordi det for noen avtar for tidlig på dagen, fyller de på med en liten dose en eller annen gang på ettermiddagen.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Er det sånn at man merker at virkningen avtar og så plutselig begynner igjen etter noen timer, eller er det mere "jevnt" hvis du skjønner.

Nei slik er det ikke. Det er en jevn virkning som ettrhvert avtar. Fordi det for noen avtar for tidlig på dagen, fyller de på med en liten dose en eller annen gang på ettermiddagen.

Takk for at du svarte igjen i tråden. Dette høres bra ut synes jeg. Jeg skal snakke med legen om det. Eneste jeg tenker på i forhold til depot er det at jeg tidligere forsøkte concerta, og jeg husker at jeg ikke følte meg veldig bra på den kontra vanlig ritalin tbl. Jeg husker at jeg ble litt svimmel og fikk en sånn slags uvirklighetsfølelse som var ganske ubehagelig.

Jeg kan desverre ikke huske dosen, men tenker nå at kanskje dosen på denne var litt høy og at det kan ha vært derfor jeg reagerte slik. Eller at jeg ikke forsøkte den lenge nok og at dette var startbivirkninger. Hva tror du om dette? Er det slik at det egentlig er samme virkestoff i både concerta, vanlig ritalin tabletter og ritalin depot? For vanlig ritalin tabletter hadde en helt annen effekt på meg enn concerta. Da ble jeg rolig i hodet men samtidig "klar" slik at jeg klarte å konsentrere meg og gjøre det jeg skulle, istedenfor bruke timesvis hver dag på å sitte i min egen verden uten å få gjort noe som helst.

Jeg sliter veldig med uoppmerksomhetsdelen, mye mer enn "fysisk" hyperaktivitet, men jeg har det også slik at jeg slapper aldri av i holdet. Som om det skulle gå en konstant "film" å rulle med masse info som aldri tar slutt og som distraherer for alt jeg egentlig skal gjøre i hverdagen. Jeg er mye sliten og trøtt og lett oppfarende, og jeg tror også det kan ha med at det er så kaotisk i hodet mitt å gjøre. Samt at når det skjer uventede ting i hverdagen (det kan være ting som bare er bagateller for andre) lager det et kjempekaos i hodet mitt fordi jeg klarer ikke samle meg og "se" situsjonen rolig. Som om jeg mangler evnen til å få en slags oversikt og hande rolig ut i fra det slik at de minste ting kan være veldig stressende for meg.

Jeg har problemer med å begynne med det jeg skal, og også å gjøre ting ferdig, da jeg begynner på veldig mange ting samtidig. Jeg har vanskelig for å få med meg det folk sier til meg, og egentlig også å lytte i samtaler da det hele tiden er forstyrrende med kaoset i hodet. Jeg er liksom aldri tilstedet i "nuet", men tankene mine er overalt på en gang. Jeg klarer ikke beregne tid og kommer veldig ofte for sent, og når jeg først er ute er det som om jeg går med et slags "tunnellsyn" hele tiden, og ikke egentlig får med meg det som er rundt meg. Jeg "ser" ikke alt rundt meg men er forferdlig uoppmerksom slik at det går utover det jeg skal gjøre.

Diagnosen min var satt både etter nøye utredning ved Nevropsykologisk Senter i Oslo og senere også ved en lokal poliklinikk av en psykiater der.

Ang medisiner var det selvsagt litt mer komplisert med tabletter og skulle ta så mange ganger om dagen, men dette løste seg fint etterhvert ved at jeg satte på klokka til å ringe hver gang jeg skulle ta. Det jeg imidlertid husker er at virkningen kunne plutselig avta i en forholdsvis bratt kurve, og det hadde jeg håpet blitt kunne bli bedre med depot. Samtidig er jeg litt bekymret for det jeg opplevde som bivirkninger av concerta, som jeg tenker kanskje er relatert til den effekten depot tabletter kan ha kontra vanlig tabletter. 

Hva tenker du NHD etter å ha lest litt mer om hvordan jeg har det? Tror du det kan være en god ide for meg å forsøke medikamenter igjen? Jeg er ihverfall veldig åpen for det selv ettersom jeg begynner å bli veldig sliten av å ha det slik.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Fant ikke noen knapp for å redigere innlegget mitt, men kom på en ting til bare med vanlg ritalin tlb. Når de avtok i en forholdsvis bratt kurve hente det jeg kunne få en salgs nesten depressiv reaksjon. Dette var forbigående, og ved å ta neste dose til rett til bedret dette seg. Er dette en forholdsvis vanlig bivirkning som kanskje vil bedre seg ved å bruke depot? 

Ønsker dine tanker rundt dette i forhold til medisinering og hva som kan være det beste for meg nå som du vet litt mer om min situasjon. Skal selvsagt ta opp dette med min fastlege, men fint med dine innspill:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...