Gjest Anonym bruker Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Hei. På resultatet fra ziprasidon-målingen står det at det hadde gått 38 timer siden blodprøva. Det er feil, det er sannsynligvis 38-24=14 timer. Feil dato... har dette betydning for konsentrasjonen i resultatet? Hvis den viste 100 mmol/L, noe som er passende, kan det da hende det i virkeligheten er mye høyere? 0 Siter
ISW Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Av nysgjerrighet, hvilken dose gir disse nivåene? Jeg får 44 nmol/l av 80 mg pr dag. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Det var nøyaktig 108 mmol/L på 40+40. Jeg sørger for å aldri ta de på tom mage (selv om jeg ikke alltid tar de nøyaktig sammen med måltid). Det jeg ikke helt vet, er om det tallet (108) er et tall på molekyler per liter blod på tidspunkt for blodprøve, eller om det er noe som er beregnet ut fra tid mellom siste dose og blodprøvetidspunkt. Halveringstiden er visst 7 timer, ser jeg (Wikipedia). 24 timer før vil da gi cirka 8 ganger så høy konsentrasjon. Dvs. at serumverdien egentlig er 900 mmol/L. Det er jo altfor mye. Det høres ikke rimelig ut at det er sånn det er, men dette er ikke noe jeg egentlig vet noe om... PS: SI-enheten for liter er L, ikke l. Litt petimeter da. Anonymous poster hash: 7ae45...277 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Hehe, ser at det er n, ikke m. Nano. nmol. Viktige saker. Anonymous poster hash: 7ae45...277 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Det er den faktisk målte konsentrasjon du har fått oppgitt. Etter 12 timer var den litt høyere en den målte som var tatt etter 14 timer. Dette er så lite avvik at det i praksis ikke er noe å bry seg om. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Det er den faktisk målte konsentrasjon du har fått oppgitt. Etter 12 timer var den litt høyere en den målte som var tatt etter 14 timer. Dette er så lite avvik at det i praksis ikke er noe å bry seg om. Takk for svar, men skjønte ikke helt dette. Det stod jo 38 timer på arket fra Fürst. Jeg vet det i virkeligheten var litt over 12 timer, sannsynligvis 14 siden 14+24=38. Hm, hva skal de med tidspunktet? Bruker de det til å beregne svaret? Anonymous poster hash: 7ae45...277 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Mottager av svaret (rekvirerende lege) trenger tidspunktene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 Skrevet 3. juni 2014 Mottager av svaret (rekvirerende lege) trenger tidspunktene. Da skjønner jeg det! 108 er altså korrekt. Hjertelig takk. Anonymous poster hash: 7ae45...277 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.