Gå til innhold

Lengde på terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå blir jeg nyskjerrig. Artikkelen viser til et studie på PTSD-pasienter i England, mens spørsmålet til ts og ditt svar er grenerelt. Kjenner du ts identitet og vet at spørsmålet handler om PTSD, eller er dette din generelle holdning til psykiatirisk behandling?

Det er mulig jeg tok en shortcut fra "sliter med traumer" til PTSD. Hvis dette er feil og det ikke dreier seg om PTSD, beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg ser du svarer som psykiater på dette. Betyr dette at du tenker på psykiske lidelser som like konkrete og avgrenset som fysiske plager feks koldbrann?

Nei, selvsagt ikke. Men jeg VET at målsetting med terapien ofte ikke er klargjort. Mange har forestillinger om at de skal gå i behandling til de blir "bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg tok en shortcut fra "sliter med traumer" til PTSD. Hvis dette er feil og det ikke dreier seg om PTSD, beklager jeg.

Jeg på min side la ikke merke til at ts nevnte traumer, så beklager også herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Men jeg VET at målsetting med terapien ofte ikke er klargjort. Mange har forestillinger om at de skal gå i behandling til de blir "bra".

Det er et godt poeng, samtidig tror jeg nok for strenge idealbeskrivelser kan virke mot sin hensikt for mange i behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til trådstarter: Nils Håvard Dahl er ingen guru, og hans meninger er hans egne.

 

Det finnes svært mange behandlere som ville vært helt uenig med ham. 10-12 behandlinger regnes som kort-tids-terapi, men det er mange pasienter som kan gå i flere år. Det kommer an på hvordan man har det og hva man setter som mål. Til og med behandlere selv kan jo gå i terapi i flere år - en psykoanalyse feks varer normalt i flere år. 

 

Så bare fortsett du, så lenge du synes du har utbytte av det. Men ellers er jeg enig med NHD at det er viktig å ha konkrete mål i terapien.

 

Hilsen en terapeut.



Anonymous poster hash: e3b24...f35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

To poeng:

 

1. Ved traumepoliklinikken på Østmarka (MCT) får de aller fleste mindre enn 13 timer.

 

2. Om dere hører på de to første minuttene av Wilhelmsens innlegg som det er link til i den aller øverste tråden, vil han fortelle om sine erfaringer med å gå fra 12 konsultasjoner via 8 til nåværende 5 konsultasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

 

Til trådstarter: Nils Håvard Dahl er ingen guru, og hans meninger er hans egne.

 

Det finnes svært mange behandlere som ville vært helt uenig med ham. 10-12 behandlinger regnes som kort-tids-terapi, men det er mange pasienter som kan gå i flere år. Det kommer an på hvordan man har det og hva man setter som mål. Til og med behandlere selv kan jo gå i terapi i flere år - en psykoanalyse feks varer normalt i flere år. 

 

Så bare fortsett du, så lenge du synes du har utbytte av det. Men ellers er jeg enig med NHD at det er viktig å ha konkrete mål i terapien.

 

Hilsen en terapeut.

Anonymous poster hash: e3b24...f35

 

Hei!

 

Ja selv er jeg et eksempel som har gått mange år i terapi, det har vært konstruktivt og fornuftig av mange grunner.

 

1) For min del har det gitt meg en trygg identitet

 

2) For barna har det gitt dem en mer våken mamma.

 

3) For min mann har det gitt mye glede

 

4) Det ga meg en utdanning.

 

5) og gir meg nå et arbeide jeg er skikket til og mestrer.

 

Osv osv...

 

men dette hadde ikke vært mulig innenfor en ramme på 12 konsultasjoner.

 

Vi har brukt timene konstruktivt fra dag 1.

 

Først utredning, raskt diagnosen asperger syndrom, på meg.

 

Så har jeg til hver time, gjennom mange år, skrevet spørsmålslister, disse fikk jeg svar på på timene, og svarene brukte jeg på å forstå de mellommenneskelige relasjoner, min mann, mine barn og mine medmennesker. Jeg sorterte alt på plass kan man nok på sett og vis si.

Korrigeringer underveis fra min psykiater har vært avgjørende.

 

Jeg har like mye autisme i dag som for 10 år siden, men jeg har indre trygghet, ro, forståelse for mekanismene, utdanning, og er blitt en aktiv deltager i det menneskelige samfunn, jeg tilhører på min måte, men jeg har en fot i det autistiske likevel, men jeg har fått et godt redskap til å omgå andre og være en del av det samfunnet jeg får bare observerte men ikke forstod meg på.

 

Dette takket være en "streng", kjærlig, modig, utradisjonell kanskje? tysk, pensjonert psykiater, hun er glad i meg skriver hun, jeg elsker henne kjenner jeg, og selv om jeg nå klarer meg selv, så er det takket være hennes tålmodighet og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://psyknyheter.wordpress.com/2014/06/02/en-ukes-terapi-for-ptsd-like-effektivt-som-tre-maneder-american-journal-of-psychiatry/

 

Det kommer veldig an på hvor kompetent behandleren er. Det beste behandlerne som har fulgt med på de nyeste terapimetoder bruker 8-12 konsultasjoner.

 

Interessant, men dette kan da ikke gjelde ved langvarige, gjentatte og komplekse traumer? Eller er det faktisk mulig å tenke seg at også slike pasienter kan få en "quick fix"?

 

Antar at man kan dempe konkrete symptomer betraktlig, bli kvitt flashbacks, kanskje få orden på søvn og spising ol. ved riktig intensiv behandling. Men dette er jo ikke nok til å gi et rikt og meningsfullt liv for mennesker med relasjonstraumer?

 

Jeg brukte over ett år bare på å bli trygg nok på terapeuten til å starte på de virkelige utfordringene... :wacko: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom korttidsterapi en gang og det var helt bortkastet. Dama prøvde å lære meg en hel haug av teknikker som skulle være det rene trylleformular. Jeg skulle blant annet stå på tærne og gå forover og så bakover. Hun forklarte ikke hvorfor. Vi utviklet ikke noe nær relasjon på den korte tiden.

Nå har jeg gått til en annen psykolog i 2 år og det er svært nyttig. Jeg har problemer med å kommunisere med andre mennesker, mens hos han får jeg virkelig tak på det som plager meg. Jeg filosoferer og vurderer problemstillinger og kommer helt i dybden. Jeg tror jeg snakker så lett med ham fordi jeg vet at han får betalt for å lytte. Men når timen er over, er den virkelig over. Da blir vi nesten som fremmede. Det liker jeg. Jeg kunne ikke tenke meg å prate med ham utover timene.

Jeg kjenner ham godt som psykolog og har ikke tenkt til å slutte ennå. Fordi jeg tidvis har lyst til å seponere alle medisiner har han villet at jeg skal komme til ham hver uke. Han "passer" på meg. Hver gang spør han meg om jeg tar medisinene mine og om jeg har redusert. Heldigvis er han ikke av den typen som mener at medisiner bare er tøys.

I dag hadde jeg et gjennombrudd og det gjorde veldig godt. Så er det bare å ta med seg den kunnskapen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Men jeg VET at målsetting med terapien ofte ikke er klargjort. Mange har forestillinger om at de skal gå i behandling til de blir "bra".

Så det er aldri et mål i behandling at en skal bli helt bra?

 

Jeg er kanskje urealistisk når jeg ønsker å kunne være helt bra.  Ikke at livet skal være problemfritt, men jeg skulle ønske å slippe det som jeg selv ser på som ikke helt som det skal være.  

 

Nå går jeg vel mer til oppfølging enn terapi. Jeg trodde alt skulle være en kortvarig behandling når jeg begynte, men ser nå for meg at alt blir en livslang behandling.  Både medisiner og oppfølgingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ikke aldri, men sjelden. Om en tenker etter, skal det godt gjøres å ikke finne noe som kunne vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke aldri, men sjelden. Om en tenker etter, skal det godt gjøres å ikke finne noe som kunne vært bedre.

Jeg tenkte på det som blir litt mer sykt.  Ikke det som er normale problemer.

 

Men kan jeg spør om du kan se på det forrige tråden min?  Kanskje normalt og noe jeg bare må lære meg og leve med selv om jeg ikke klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til TS

 

Jeg har kompleks PTSD og komplekse traumer krever mer kompleks behandling. Jeg har gått i terapi i 15 mnd nå og må regne med å fortsette i ett år til. Når man f.eks. har PTSD er det vanlig å ha flere andre tilleggslidelser som angstlidelser, depresjoner, alkoholmisbruk, destruktiv adferd m. m. Å tro at 8- 12 behandlinger som NHD nevner, skal kunne kurer deg er svært naivt og lite realistisk. Å endre negative leveregler tar tid og betyr at man må forvente å se små forbedringer i starten. Noen bruker kortere tid enn andre, men sånn er det bare. Du trenger den tiden som du trenger og det finnes ingen fasit på hvor lang tid dette vil bli. Brekker man en fot gror benet i samme tempo, men noen vil fortsette å ha smerter og trenge ekstra opptrening i ettertid. Vi er ikke like alle sammen, ei heller traumene våre.

 

Det viktigste er at du føler du er på rett vei og at du når målet ditt i ditt eget tempo og er fornøyd med den behandlingen du får.  



Anonymous poster hash: ec45f...72c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

http://psyknyheter.wordpress.com/2014/06/02/en-ukes-terapi-for-ptsd-like-effektivt-som-tre-maneder-american-journal-of-psychiatry/

Det kommer veldig an på hvor kompetent behandleren er. Det beste behandlerne som har fulgt med på de nyeste terapimetoder bruker 8-12 konsultasjoner.

Anser du deg selv som en av di beste behandlerne??

Anonymous poster hash: 2f0d3...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til ts

 

Dette virker som et vanskelig tema hvor selv de lærde strides, bare i denne tråden har en terapeut og NHD helt ulike syn på hvor lenge et terapiforløp for ptsd bør/kan vare. Når det er sagt synes jeg du skal fortsette terapien om du har nytte av den, det er mange som har gått mye lenger enn deg. Terapeuten din kjenner deg forsåvidt mye bedre enn oss, og h*n ville nok sagt noe om h*n mente du brukte for lang tid. 

 



Anonymous poster hash: 366e9...f06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anser du deg selv som en av di beste behandlerne??

Anonymous poster hash: 2f0d3...9dc

Nei, jeg har dessverre (enda) ikke fått spesialisert opplæring i metakognitiv terapi ved PTSD som denne tråden handler om.

 

Dessuten er jeg nå i en jobb der psykoterapi bare er en meget liten del av jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

http://psyknyheter.wordpress.com/2014/06/02/en-ukes-terapi-for-ptsd-like-effektivt-som-tre-maneder-american-journal-of-psychiatry/

 

Det kommer veldig an på hvor kompetent behandleren er. Det beste behandlerne som har fulgt med på de nyeste terapimetoder bruker 8-12 konsultasjoner.

 

Nå ble jeg litt nysgjerrig, gjelder dette alle typer traumer? Jeg har nemlig hørt at traumer fra enkelthendelser _kan_ behandles med 8-12 konsultasjoner (korttidsterapi), men saken er litt annerledes dersom det f.eks. skulle gjelde gjentatte overgrep, alvorlig omsorgssvikt etc. i f.eks. oppveksten. 

Anonymous poster hash: b8d1b...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...