Gå til innhold

Første time hos psykologen (nervøs)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg skal til psykologen for første gang på mandag og begynner å bli ganske nervøs. Jeg har lest litt rundt for å roe nervene og ser at de fleste her har ganske god peiling på mye innenfor psykiatrien, selv vet jeg pent lite. Jeg vet ikke hva mindfullness er, ikke kan jeg forskjellen på de ulike terapimetodene og jeg lærte nylig at Modum Bad ikke er et spa.  :unsure: Jeg kan heller ikke så mye om ulike diagnoser, kun litt om EUPF og bipolaritet. 

Er dette ting "alle" egentlig burde kunne? Forventer psykologen at jeg har lest meg opp på de ulike behandlingsmetodene blant annet? 

Nå høres jeg sikkert veldig dum ut, men dette har aldri vært mitt interessefelt, så jeg prøver å unnskylde meg litt med det. 

Ellers har jeg hørt at første time mest går ut på kartlegging/utredninger, før den ordentlige terapien starter noe seinere. Vil det si at jeg vil bruke mesteparten av første time på å fylle ut skjemaer? Eller vil noe brukes på å snakke litt om problemene også? 

Jeg vil helst være så godt forberedt som mulig, hater å komme uforberedt. Er det greit å ta med stikkord evt. et brev? 

Hilsen 

Mina

Anonymous poster hash: 7140c...c64
stjernestøv
Skrevet

Det er ikke meningen at pasienten skal kunne så mye om diagnoser, det er jo noe psykologen skal kunne så slapp av. Lykke til :)

Skrevet

Jeg synes det virker strålende at du ikke har lest deg opp på noe av dette for det er ikke viktig, la din behandler ta seg av alt slikt.

Det som er viktig er at du stiller forberedet på din egen situasjon. Ta derfor gjerne med et brev, stikkord eller hva du ønsker.

Første time går gjerne med på å kartlegge, dvs finne ut hva du strever med, hva du ønsker hjelp til, hva er realistisk, sette målsettinger, ..og litt om det meste. Se på det som en introduksjon, til tiden fremover med det mennesket du møter.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du trenger ikke å kunne mer om psykiske lidelser enn det du må kunne om tolking av EKG om du skal til en hjertelege/Kardiolog.

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg skal til psykologen for første gang på mandag og begynner å bli ganske nervøs. Jeg har lest litt rundt for å roe nervene og ser at de fleste her har ganske god peiling på mye innenfor psykiatrien, selv vet jeg pent lite. Jeg vet ikke hva mindfullness er, ikke kan jeg forskjellen på de ulike terapimetodene og jeg lærte nylig at Modum Bad ikke er et spa.  :unsure: Jeg kan heller ikke så mye om ulike diagnoser, kun litt om EUPF og bipolaritet. 

Er dette ting "alle" egentlig burde kunne? Forventer psykologen at jeg har lest meg opp på de ulike behandlingsmetodene blant annet? 

Selvfølgelig ikke!

Anonymous poster hash: 6711b...53a

Skrevet

Du trenger ikke å kunne mer om psykiske lidelser enn det du må kunne om tolking av EKG om du skal til en hjertelege/Kardiolog.

Om jeg bare kunne fulgt dette rådet, både når det gjelder EKG/kardiolog og psykiske lidelser.

Resultatet for min del er at jeg kan tolke et EKG ganske perfekt, og jeg kan ganske mye om psykiske lidelser. Nytteverdien av dette for meg er lik null.

Til TS: Ikke gjør som meg :) det har ingen hensikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...