Gå til innhold

Mor beskylder meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år. Har hatt en del problemer med moren min oppover årene, og nå har det nådd bristepunktet. Hun har blant annet tydd til alkohol når hun har vært lei seg, og det er lite som skal til før hun endrer personlighet. Jeg har alltid vært det familiemedlemmet som har klart å stå henne nærmest, etter hun skilte seg fra pappa. Søsknene mine har problemer med å være for lenge sammen med henne, så jeg har følt et ansvar overfor å være der for henne og "hjelpe". Hun har gjennomgått en tung tid, arbeidsledig og det ble nettopp slutt med kjæresten for andre gang på et år. Her kommer det nyeste problemet mitt inn, for hun lever i sin egen virkelighet og har nå fått det for seg at jeg har lagt meg etter kjæresten hennes på 50 år og at jeg er skyld i bruddet. Har hatt samtaler om dette med familie og venner som er minst like sjokkerte som meg. Jeg syns det er ekkelt, forskrekkende og sjokkerende at hun beskylder meg for noe sånt, og har problemer med å takle at min mor kan svikte meg på denne måten... Hun har ingenting å gå etter, men jeg mistenker at hun er sjalu på at jeg og kjæresten hennes fikk et slags far-datter forhold, noe som virker absurd i mine øyne. Jeg føler at hun har et behov for å skylde på noen når ting går galt i hennes eget liv, og selv om jeg vet at hun trenger hjelp finner jeg det ikke lenger i meg å sympatisere med henne. Hun lever i sin egen boble, hva i all verden kan jeg gjøre? Mine venner som kjenner henne godt, vet hvordan hun er, anbefaler meg å holde meg unna henne... men tross alt, er hun fortsatt min mor og trenger hjelp. Samtidig som jeg ikke har det minste lyst til å treffe henne igjen,og er livredd for å treffe på kjæresten hennes uvitende om hva hun har sagt til han.

Anonymous poster hash: c9e35...096

motorPrøysen
Skrevet

Jeg tror du har fått et godt råd av vennene dine. Mellom linjene leser jeg at mora di muligens har både alkoholproblemer og en personlighetsforstyrrelse. Det er lite du kan gjøre for å endre dette, bortsett fra å oppfordre henne til å søke hjelp i helsevesenet.

Når mora di kommer med beskyldninger som de du beskriver bør du si til henne at du ikke aksepterer det og at hun skal slutte med det. Gjør hun ikke det, må det få en konsekvens, f.eks. at du ikke har kontakt med henne. Så lenge du aksepterer adferden hennes vil den aldri endre seg.

Selv kan du jobbe med å minske din følelse av plikt og din dårlige samvittighet overfor mor. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...