Gå til innhold

klump i halsen atter en gang...lei...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjøl om jeg vet hvorfor jeg får denne klump i halsen-følelsen, dukker den altså opp med jevne mellomrom likevel. Vet jo at det er psykisk, en slags hysteri-reaksjon. Så mye hjelper det altså å ha innsikt i seg sjøl...Hva mere kan jeg gjøre for å slippe dette symptomet på angst/sorg, jeg vet ikke hva egentlig. Generell mangel på tilfredshet kanskje..

Det er i hvert fall en ubehagelig tilstand, som jeg er grundig lei av...

Har man for mye fritid, og for lite å gjøre kanskje?

Madelenemie
Skrevet

Sjøl om jeg vet hvorfor jeg får denne klump i halsen-følelsen, dukker den altså opp med jevne mellomrom likevel. Vet jo at det er psykisk, en slags hysteri-reaksjon. Så mye hjelper det altså å ha innsikt i seg sjøl...Hva mere kan jeg gjøre for å slippe dette symptomet på angst/sorg, jeg vet ikke hva egentlig. Generell mangel på tilfredshet kanskje..

Det er i hvert fall en ubehagelig tilstand, som jeg er grundig lei av...

Har man for mye fritid, og for lite å gjøre kanskje?

Hei!

Jeg vet ikke hva du kan gjøre når du er så klar over årsaken til det.

Men mennesker har idag for mye fritid, jeg vet om flere som blir syke av all fritiden sin, det virker rart, men jeg tror det er sånn. De det gjelder googler sykdom og får mange av dem.

Men det er for meg tankevekkende at i de områder jeg har jobbet med stor fattigdom, med lite materiell velstand, så har jeg aldri opplevd et sånt samhold, en slik glede, eller så god helse, paradoksalt nok.

Dette skyldes flere forhold, men jeg har selv erfaring med at når jeg får vondt er det bare å jobbe hardt, helst fysisk, bygge et gjerde, eller grave et hull, man blir sliten og kjenner på at musklene verker og tenker ikke på ord og kaos og kompliserte tankerekker. 

Noen ting er kjekt å jobbe konstruktivt og målbevisst med, det man ikke kan gjøre noe med, bør man fortest mulig legge bak seg.

Skrevet

Hei!

Men mennesker har idag for mye fritid, jeg vet om flere som blir syke av all fritiden sin, det virker rart, men jeg tror det er sånn. De det gjelder googler sykdom og får mange av dem.

Men det er for meg tankevekkende at i de områder jeg har jobbet med stor fattigdom, med lite materiell velstand, så har jeg aldri opplevd et sånt samhold, en slik glede, eller så god helse, paradoksalt nok.

Dette skyldes flere forhold, men jeg har selv erfaring med at når jeg får vondt er det bare å jobbe hardt, helst fysisk, bygge et gjerde, eller grave et hull, man blir sliten og kjenner på at musklene verker og tenker ikke på ord og kaos og kompliserte tankerekker. 

Noen ting er kjekt å jobbe konstruktivt og målbevisst med, det man ikke kan gjøre noe med, bør man fortest mulig legge bak seg.

Ja, hm....godt poeng du har i forhold til den psykiske og fysiske allmenntilstanden i samfunn der mat på bordet og dessert etter middagen ikke er noen folkerett....Tror jeg kunne ha lært masse hvis jeg hadde sett og opplevd hvordan folk har det i fattige land. For en fin erfaring du har gjort der:-)

Og ja, fysisk arbeid er veldig bra mot tankerot og bekymringer, det har jeg selv erfart.

At man ikke har råderett over kroppen sin, er litt irriterende...:-( Men i dag har jeg faktisk ikke kjent noe større til klumpen, sikkert fordi jeg har vært busy sosialt til en forandring:-)

Tror jeg skal zoome inn på å få en mere meningsfull hverdag ja...sikkert noen der ute jeg kan glede på en eller annen måte.

De største gledene er gratis!

Gracie tutti:-)

Skrevet

Hei!

Problemer og sykdom går ikke vekk bare fordi man jobber hardt med noe annet.

Skrevet

Problemer og sykdom går ikke vekk bare fordi man jobber hardt med noe annet.

Jo, jeg tror det kan hjelpe faktisk, det er kanskje ikke det samme hva man gjør, men at det er noe som man opplever som meningsfult. Det tror jeg på. Ofte kan det imidlertid være vanskelig å finne på noe, det er ikke sikkert man har et meningsfult prosjekt å starte på, det kan kreve litt mye fantasi....Men at hardt fysisk arbeid kan hjelpe på psykiske "knuter", det tror jeg det er noe i altså. Hvis mange problemer oppstår i tankene, så må det jo ha noe for seg å få tankene over på noe annet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at symptomer av denne typen mildnes i betydelig grad om en er engasjert i noe annet. Tinnitus er et annet meget godt eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...