cilie Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Hei! Hva er din "resept" mot for høye kortisolnivåer? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Først en utredning for å finne ut hvorfor det er slik. Behandlingen må basere seg på diagnostikken. 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Stress er vel mest sannsynlig synderen? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Så du har ikke Cushings syndrom? Ingen fysiske symptomer, kun forhøyet kortisol ved målinger? 0 Siter
ISW Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Må bare skyte inn; har vært utredet en del for endokrine sykdommer som skulle vise seg å være angstrelatert. Høyt stoffskifte, Cushings og feokromocytom. Jeg hadde ingen av delene, til tross for symptomer som kunne minne om både høyt stoffskifte og feokromocytom. Så stress kan nok gjøre en del Men det er viktig at du blir utredet for dette, som NHD sier. 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Så du har ikke Cushings syndrom? Ingen fysiske symptomer, kun forhøyet kortisol ved målinger? Det ble ikke nevnt av legen, og kortisol er kun målt i blod. Skal ta spytt siden. Herregud, leste kort og kjapt om det nå og håper ikke det??? Jeg synes jeg har gått uforståelig opp i vekt mtp kosthold og mengde trening, men har tenkt det har vært litt for mye helgeutskeielser + lite søvn, stress. Jeg er superstresset på alle plan i livet, så regnet m at det er årsaken? 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Hva kan gjøres med kronisk stress? Ett eks: Jeg tenker nå på jobben min etter ferien, som ikke begynner før om 2 uker; ferien altså. Dvs jeg får ikke sove pga bekymringer rundt det nå om dagen. Gjett hvordan ferien kommer til å bli. Og sånn holder jeg på. Det er jo ikke AD som hjelper her vel? Heller et par valium pr dag, noe jeg seff skjønner er uaktuelt til en i 30 - årene. 0 Siter
frosken Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Hva kan gjøres med kronisk stress? Ett eks: Jeg tenker nå på jobben min etter ferien, som ikke begynner før om 2 uker; ferien altså. Dvs jeg får ikke sove pga bekymringer rundt det nå om dagen. Gjett hvordan ferien kommer til å bli. Og sånn holder jeg på. Det er jo ikke AD som hjelper her vel? Heller et par valium pr dag, noe jeg seff skjønner er uaktuelt til en i 30 - årene. Har du kommet i gang med mindfulness? Det er bivirkningsfritt og _kan_ virke positivt. 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Fysiske symptomer : bet. i mage, mye bihulebet. Hjerteflimmer noen ganger, mye kvalm. Uro; kjenner stresset i kroppen. - Burde vel egentlig gått ned i vekt, men lagt på meg 5 kg i løpet av siste året. 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Har du kommet i gang med mindfulness? Det er bivirkningsfritt og _kan_ virke positivt. Jeg vet at du har rådet meg til det flere ganger, og jeg må svare igjen(stresset stiger;) ) at jeg kun har lest om det - var det Croese?) og tenker at jeg bør prøve igjen i ferien. Har også lest flere andre bøker om avlednings- og avspenningsteknikker uten å klare å bruke dem. 0 Siter
frosken Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Jeg vet at du har rådet meg til det flere ganger, og jeg må svare igjen(stresset stiger;) ) at jeg kun har lest om det - var det Croese?) og tenker at jeg bør prøve igjen i ferien. Har også lest flere andre bøker om avlednings- og avspenningsteknikker uten å klare å bruke dem. Du burde begynne på et 8 ukers kurs i mindfulness based stress reduction (MBSR). Har ikke noe tro på at du kommer i gang med dette på egen hånd, du trenger nok mer struktur og veiledning. 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Må bare skyte inn; har vært utredet en del for endokrine sykdommer som skulle vise seg å være angstrelatert. Høyt stoffskifte, Cushings og feokromocytom. Jeg hadde ingen av delene, til tross for symptomer som kunne minne om både høyt stoffskifte og feokromocytom. Så stress kan nok gjøre en del Men det er viktig at du blir utredet for dette, som NHD sier. Satser på stress... For jeg tror nok det er det som feiler meg og ikke depresjon. 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Du burde begynne på et 8 ukers kurs i mindfulness based stress reduction (MBSR). Har ikke noe tro på at du kommer i gang med dette på egen hånd, du trenger nok mer struktur og veiledning. Enig m deg, men kommer ikke noe forslag på det fra fastlegen. 0 Siter
frosken Skrevet 8. juni 2014 Skrevet 8. juni 2014 Enig m deg, men kommer ikke noe forslag på det fra fastlegen. Det finnes mange kurstilbud i MBSR også utenom helsevesenet, så du trenger ikke involvere fastlegen i det. Bruk penger på det noen uker i stedet for pt. 0 Siter
cilie Skrevet 8. juni 2014 Forfatter Skrevet 8. juni 2014 Det finnes mange kurstilbud i MBSR også utenom helsevesenet, så du trenger ikke involvere fastlegen i det. Bruk penger på det noen uker i stedet for pt. Ja, jeg kan sjekke opp litt. Vurderer også privat psykolog, men vanskelig å bare bestemme seg for en til 1000 kr timen - jeg må sikkert ha noen timer og;) Jeg tenkte på det du foreslo sist - der trengs henvisning, og det må passe m jobb. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.