YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 (endret) Jeg begynner å bli litt frustrert over at jeg ikke merker noen som helst forskjell etter 3,5 uker på Efexor 300mg (jeg har god serumkonsentrasjon). Derfor hadde det vært interessant å se hvor lang tid det har tatt for dere andre som har brukt SSRI eller SNRI 1. Hvor lang tid tok det før du opplevde en merkbar forskjell? 2. Hvor lang tid tok det før du følte at effekten var maksimal? Oppgi gjerne som antall uker du stod på dosen som ga effekt (ikke inkluder opptrapping på lavere doser som ikke ga effekt). NHD: Er det fortsatt gode muligheter for at jeg kan få god effekt, eller burde jeg ha merket noe nå? Endret 9. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 Jeg begynner å bli litt frustrert over at jeg ikke merker noen som helst forskjell etter 3,5 uker på Efexor 300mg (jeg har god serumkonsentrasjon). Derfor hadde det vært interessant å se hvor lang tid det har tatt for dere andre som har brukt SSRI eller SNRI 1. Hvor lang tid tok det før du opplevde en merkbar forskjell? 2. Hvor lang tid tok det før du følte at effekten var maksimal? 1. 2-3 uker. 2. 5-6 uker. Anonymous poster hash: 315c1...bf9 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 Du burde ha merket noe nå hvis det handler om depresjon. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 (endret) Du burde ha merket noe nå. Hva foreslår du da egentlig? Jeg har brukt 1,5 år på eksperimentering med et stort antall medisiner uten å få særlig mye effekt. Det er så frustrerende å ikke komme noen vei med dette. Hvor lenge bør jeg avvente? Jeg ser jo litt rundt på nettet at mange sier 4-6 uker før man merket effekt, men felleskatalogen sier 2 uker, noen ganger litt lenger. Endret 9. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 OBS: Diagnose? (må alltid oppgis i spørsmål) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 (endret) OBS: Diagnose? (må alltid oppgis i spørsmål) GAD og SAD, og noe tvangspreget tankegang (og mild depresjon pga. ubehandlet angst). Det er kanskje feil å si at jeg ikke har noen som helst effekt, men det lille jeg måtte ha føles ikke som noe mer enn hva som er naturlig når sommerferie snart nærmer seg og det er ting å se frem til. Jeg spurte faktisk på apoteket på lørdag, og de mente det var normalt at det kunne gå 3 uker uten at jeg hadde fått noen effekt. Endret 9. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 (endret) SAD (seasonal affective disorder) - finnes ikke GAD - en kan håpe at noe hjelper i noen grad (olje på bølgene), men effekten av medisiner er meget begrenset og ofte sparsom. Metakognitiv terapi er den eneste skikkelig virksomme behandling. Endret 9. juni 2014 av Nils Håvard Dahl, psykiater 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 SAD - finnes ikke Hva mener du med det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 Hva mener du med det? De som følger med i timen har fått med seg at en ikke lenger anerkjenner SAD som en egen sykdom/diagnose. SAD har blitt en vanlig AD som tilfeldigvis oppstår om vinteren :-) 0 Siter
ISW Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 De som følger med i timen har fått med seg at en ikke lenger anerkjenner SAD som en egen sykdom/diagnose. SAD har blitt en vanlig AD som tilfeldigvis oppstår om vinteren :-) Jeg tror han mener Sosial Anxiety Disorder.. Ikke Seasonal Affective Disorder. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 Jeg tror han mener Sosial Anxiety Disorder.. Ikke Seasonal Affective Disorder. Korrekt. Var ikke klar over at det hadde flere betydninger. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 (endret) SAD (seasonal affective disorder) - finnes ikke GAD - en kan håpe at noe hjelper i noen grad (olje på bølgene), men effekten av medisiner er meget begrenset og ofte sparsom. Metakognitiv terapi er den eneste skikkelig virksomme behandling. Kan det tenkes at medisinen nå virker mot sosial angstlidelse, men ikke på GAD? Slik at jeg derfor ikke opplever bedring totalt sett, fordi GAD fortsatt er tilstede? Jeg plages av mye uro, bekymring og pessimistisk tankemåte. Endret 9. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 Kan det tenkes at medisinen nå virker mot sosial angstlidelse, men ikke på GAD? Slik at jeg derfor ikke opplever bedring totalt sett, fordi GAD fortsatt er tilstede? Jeg plages av mye uro, bekymring og pessimistisk tankemåte. Har du sosial angstlidelse? Og hvorfor skulle den da ikke virke på GAD? Jeg har aldri hørt om en slik sammenheng. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 (endret) Har du sosial angstlidelse? Og hvorfor skulle den da ikke virke på GAD? Jeg har aldri hørt om en slik sammenheng. Ja. Jeg har sosial angstlidelse og generalisert angstlidelse. Jeg har tydeligvis brukt SAD feilaktig om sosial angstlidelse, så det ble litt misforståelser lenger opp her. Mange skriver 4-6 uker før de merker en forskjell. Er det fortsatt en god mulighet for at effekten min kan ta seg opp de nærmeste 2-3 ukene? Jeg trodde ikke 3 uker uten effekt egentlig var så uvanlig, men kommentaren din lenger opp antyder at jeg ikke vil få noen effekt av Efexor? Endret 9. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 Min erfaring er at SSRI/SNRI har god effekt på sosialangst/fobi, men meget moderat på GAD. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 (endret) Min erfaring er at SSRI/SNRI har god effekt på sosialangst/fobi, men meget moderat på GAD. Jeg forstår. Opp til 8 uker før maks effekt på begge angstlidelsene? Eller er symptomene for disse lidelsene litt "seige" å få redusert, i forhold til f.eks. depresjonssymptomer? Endret 9. juni 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 Nå blir mitt siste svar: "Tiden vil vise". 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 Ja, det er vel ingen tvil om at jeg har GAD når du leser tråden min Takk for svar så langt! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 Skrevet 9. juni 2014 Hva foreslår du da egentlig? Jeg har brukt 1,5 år på eksperimentering med et stort antall medisiner uten å få særlig mye effekt. Da tror jeg ikke du kan forvente noe effekt av Effexor heller. Anonymous poster hash: 023ee...330 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 9. juni 2014 Forfatter Skrevet 9. juni 2014 Da tror jeg ikke du kan forvente noe effekt av Effexor heller.Anonymous poster hash: 023ee...330 Det kom av malabsorbsjon som førte til svært lave serumverdier for SSRI-ene. Jeg har ikke samme problemet med efexor, så det er første gang jeg går på noe som kan få effekt. Og da er vel drøye tre uker litt liten tid å avgjøre det på 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.