YoplaitDouble Skrevet 10. juni 2014 Skrevet 10. juni 2014 http://www.healthyplace.com/psychological-tests/ocd-screening-test/ Jeg tok denne testen, og fikk score 18. Som betyr at jeg sannsynligvis har OCD. Hvor mange klyper salt skal man ta slike tester med? Er det noe i det? 0 Siter
ISW Skrevet 10. juni 2014 Skrevet 10. juni 2014 Den testen er en variant av Y-BOCS, men scoret på en "rar" måte. Du burde ta en "ekte" Y-BOCS (online) for å se om du har OCD. Jeg fikk 13 poeng på testen din. 0 Siter
DexterMorgan Skrevet 10. juni 2014 Skrevet 10. juni 2014 http://psychology-tools.com/yale-brown-obsessive-compulsive-scale/ Jeg fikk 0 på begge testene, og det stemmer nok 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 Skrevet 10. juni 2014 Jeg scoret 15 på den testen og ganske så sikker på at jeg ikke har OCD Anonymous poster hash: 3a324...a62 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Skrevet 11. juni 2014 Den testen er en variant av Y-BOCS, men scoret på en "rar" måte. Du burde ta en "ekte" Y-BOCS (online) for å se om du har OCD. Jeg fikk 13 poeng på testen din. Your score was 12 out of a possible 40. Scores in the 8 - 15 range are indicative of mild OCD symptoms. Der scorer jeg ikke like høyt. Hva scorer du på Y-BOCS? 0 Siter
ISW Skrevet 11. juni 2014 Skrevet 11. juni 2014 Your score was 12 out of a possible 40. Scores in the 8 - 15 range are indicative of mild OCD symptoms. Der scorer jeg ikke like høyt. Hva scorer du på Y-BOCS? I mitt tilfelle blir det jo litt spesielt da, siden jeg har kun tvangstanker og ikke tvangshandlinger. Jeg tror jeg scorer ca 10, men noen eksperter sier at man ved "purely obsessional OCD" skal doble scoren på tvangstanker. I så tilfelle blir det 20. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 11. juni 2014 Forfatter Skrevet 11. juni 2014 I mitt tilfelle blir det jo litt spesielt da, siden jeg har kun tvangstanker og ikke tvangshandlinger. Jeg tror jeg scorer ca 10, men noen eksperter sier at man ved "purely obsessional OCD" skal doble scoren på tvangstanker. I så tilfelle blir det 20. Jeg scorer ja på veldig mange av spørsmålene om jeg har de og de tankene, noe på repetitiv sjekking og unngåelse. Men jeg scorer lavt (ikke null) på spørsmålene om hvor mye dette "eier" meg i dagliglivet... Så jeg har mest tanker, men ikke noe voldsomt mye behaviour. Kan være en type OCD det også? Kan det være forklaringen på at jeg får dårlig effekt av lave serumkonsentrasjoner SSRI, og at SNRI på skikkelig dose bruker laaang tid på å gi effekt, fordi angsten min kommer av tvangstanker? Ble så bekymret når NHD skrev at jeg burde ha merket noe etter 3,5 uker på Efexor... Bekymrer meg for hva som skjer om det ikke kommer til å funke. Men mange sier jo at man ikke merker noe som helst positivt før etter 4+ uker på rett dose. Så etter hva jeg leser på nettet er det gode muligheter for å få effekt, men ikke i følge NHD siden jeg ikke har merket noe ennå. Er det ikke litt usannsynlig at en adekvat dose efexor ikke skulle ha noen som helst effekt på depresjon, angst eller tvang? Noe sier meg at jeg burde fått _noe_ effekt, og at ting kanskje ikke har kicket merkbart inn ennå (?). 0 Siter
ISW Skrevet 11. juni 2014 Skrevet 11. juni 2014 (endret) Det å skille GAD fra OCD er ikke helt enkelt for den som opplever det. Alle angsttilstander er jo kjennetegnet ved påtrengende bekymringstanker som kan være veldig ubehagelige. Men forskjellen med OCD er at tankene gjerne har en mye mer bisarr karakteristikk. Hvis du tenker at "hva om Tolvon går ut av produksjon?" så er dette forsåvidt en rasjonell bekymring, om enn ganske overdrevet og usannsynlig. Hvis jeg tenker at "hva om jeg tar alle medisinene mine samtidig som en overdose?" så finnes det ikke noe rasjonelt bak denne frykten. På samme måte er det helt rasjonelt å bekymre seg for om medisinene ikke virker. Det er ikke rasjonelt å bekymre seg for om jeg kanskje er død om et år (av en eller annen grusom årsak). Men felles er jo at uansett tilstand så gir tankene angst og ubehag. Forskjellen er "rasjonaliteten" i bekymringstankene. OCD lager på en måte en manifestasjon av din verste frykt (f.eks drap, selvskade, bisarre seksuelle ting), og "spiller" den igjen og igjen i hodet ditt. GAD, på en annen side, er mer overdrevne bekymringer om "vanlige" ting. Grunnen til at GAD er så vanskelig å behandle (på samme måte som f.eks spiseforstyrrelse) er at man nettopp betrakter frykten som rasjonell. Akkurat som en med spiseforstyrrelse vil tenke "problemet er ikke at jeg har en spiseforstyrrelse, problemet er at jeg er feit!" så vil en med GAD se en form for nytte i bekymringene sine, og av den grunn ikke nødvendigvis ville kvitte seg med dem, man vil kvitte seg med det "underliggende problemet" (etter ens egen mening). Metakognitiv terapi stiller store spørsmål rundt hensiktsmessigheten av dette, slik at man etter en stund skjønner at bekymringen er kontraproduktiv. Endret 11. juni 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.