Gå til innhold

Seroquel skadelig?? Nhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skadelig? Har hørt at disse medisinene kan være skadelig over tid. Jeg klarer meg jo uten, men har. Det så mye bedre å stabilere med... Er de såå skadelige?? Å dere, ikke gidd å skrem meg. Jeg vet masse selv, bare lurer, hvor skadelig er d å gå slik i mange år?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har hørt at...  Hvem hører du dette av? Er de som sier dette av et slikt kaliber at en skal høre på dem?

Nasjonale helsemyndigheter har godkjent Seroquel. Ville de gjort det om de var skadelig på sikt? Hvorfor skulle de evt holde det skjult at de var skadelige?

Skrevet

Du har hørt at...  Hvem hører du dette av? Er de som sier dette av et slikt kaliber at en skal høre på dem?

Nasjonale helsemyndigheter har godkjent Seroquel. Ville de gjort det om de var skadelig på sikt? Hvorfor skulle de evt holde det skjult at de var skadelige?

Takk for svar. Det står på nettet, at ved langvarig bruk av antipsykotika kan man redusere levetiden med flere prosent. :( blir jo litt bekymra. Så det du sier, er at det ikke er så skadelig å gå lenge på antipsyk. ? Trr neppe det er veldig bra for kroppen bare....

DexterMorgan
Skrevet

Det står på nettet, at ved langvarig bruk av antipsykotika kan man redusere levetiden med flere prosent. :(

Gjør ikke langvarig bruk av antipsykotika at livskvaliteten din blir flere prosent bedre også da? Ville i så fall veiet opp denne potensielle reduksjonen i levealder (jeg aner ikke noe om tema bare tenker)

Skrevet

Jo. Sannt nok. Men vil jo leve lenge. Være i god form osv .... Men over til noe annet. Nhd. Jeg har leiden mutasjon, .... Fannt dette. Bør jeg vurdere? - Nesten firedoblet økt risiko for venøs tromboembolisme

Antipsychotics and the risk of venous thromboembolism (Antipsykotika og risiko for venøs tromboembolisme)

BMJ 2010; 341:c4216 (21 September)

(...) In the linked study (doi:10.1136/bmj.c4245), Parker and colleagues report a large population based case-control study that included primary care patients aged over 16 who were taking antipsychotics.5 (...)

Den høyeste risiko var for quetiapine (nesten firedoblet økt risiko) og for lavpotente antipsykotika snarere enn høypotente antipsykotika. Nye brukere av antipsykotika synes å ha større risiko enn brukere som står på medikamentene, og effekten ble ikke registrert hos de som avsluttet bruken. Disse resultatene indikerer at VTE er direkte linket til bruken av antipsykotika, og at riskoen for VTE øker tidlig etter oppstarten med legemidlet. (...) (The highest risks were for quetiapine (nearly fourfold increased risk) and for low potency antipsychotics rather than high potency ones. New users of antipsychotics seemed at greater risk than continuing users, and the effect was not seen in those who stopped taking the drug. These findings indicate that VTE is directly linked to the use of an antipsychotic, and that the risk of VTE increases early after starting the drug.)

Skrevet

Jeg er alltid skeptisk til websider der det ikke går klar frem hvem som eier/driver dem.

Er det noe jeg har oversett?

Skrevet

Jeg er alltid skeptisk til websider der det ikke går klar frem hvem som eier/driver dem.

Er det noe jeg har oversett?

Svein Reseland er den som står bak nettsiden. Han oppgir hva han selv har publisert av meningsytringer her , http://www.mintankesmie.no/om_foretaket.php

Han er jo kjent for sitt kritiske blikk (blant annet gjennom flere kommentarer i legetidsskriftet), men selv om nettsiden ikke er spesielt godt designet, så synes jeg det tross alt er et pluss at han forsker å publisere forskningsresultater. selv om hans utvalg er ensidig preget av hans egne oppfatninger om temaet.

DexterMorgan
Skrevet

Cherrypicking er kult som fritidssyssel. Jeg kan for eksempel gå gjennom NHD sine 30'000`? svar og finne et par hvor han har svar dårlig eller vært uhøffelig. Disse kan jeg så presentere og "bevise" at han er en dårlig psykiater/menneske.

Slikt må man kun gjøre på fritiden og holde for seg selv, for det kan få alvorlige konsekvenser for andres liv og helse når man bedriver cherrypicking uten at det kommer klart frem.

"Forskning" og "forsker" er veldig misvisende ord som gir folk inntrykk av at det ligger faglig tyngde og nøytralitet bak, det gjør det alt for ofte ikke

AnonymBruker
Skrevet

selv om hans utvalg er ensidig preget av hans egne oppfatninger om temaet.

Det var en pen måte å si det på...

Anonymous poster hash: 97a2a...2b1

Skrevet (endret)

Bransje:  Selvstendig kunstnerisk virksomhet innen litteratur.

Hvis noen vil legge mer vekt på denne mannens utsagn enn på grupper av bredt sammensatte eksperter som konkluderer i behandlingsretningslinjer som f. eks NICE, Cochrane eller CANMAT, kan jeg dessverre ikke hjelpe dem på dette nettsted

Noe av det viktigste en gjør i livet er å velge hvem en vil ta råd fra / rådspørre.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bransje:  Selvstendig kunstnerisk virksomhet innen litteratur.

Hvis noen vil legge mer vekt på denne mannens utsagn enn på grupper av bredt sammensatte eksperter som konkluderer i behandlingsretningslinjer som f. eks NICE, Cochrane eller CANMAT, kan jeg dessverre ikke hjelpe dem.

Noe av det viktigste en gjør i livet er å velge hvem en vil ta råd fra / rådspørre.

Vel, Seroquel er jo helt sikkert skadelig for noen? Det gjelder vel alle medisiner?

Jeg trodde at et kriterie for godkjenning var at medikamentet på gruppenivå gjorde mer nytte enn skade?

Nå står jo suicidal adferd i Felleskatalogen som en vanlig (>1/100) bivirkning av Seroquel (min psykiater sa dog at dette var feil). Men man kan jo uansett ikke underslå at noen får slike bivirkninger av medisinen, men at det store flertallet ikke gjør det.

Problemet er jo denne "siden jeg eller noen jeg kjenner ble skadet må jeg gå ut og si at alle blir det"-tankegangen.

Men å si at et preparat er ufarlig vil jo baseres på statistisk sannsynlighet, ikke at legen kan garantere at akkurat jeg ikke blir skadet av å ta preparatet.

Skrevet

Svein Reseland er den som står bak nettsiden. Han oppgir hva han selv har publisert av meningsytringer her , http://www.mintankesmie.no/om_foretaket.php

Han er jo kjent for sitt kritiske blikk (blant annet gjennom flere kommentarer i legetidsskriftet), men selv om nettsiden ikke er spesielt godt designet, så synes jeg det tross alt er et pluss at han forsker å publisere forskningsresultater. selv om hans utvalg er ensidig preget av hans egne oppfatninger om temaet.

Her ble det en trykkfeil; jeg mener ikke å si at han forsker - men at han forsøker å publisere forskningsresultater.

Gjest Gargamel
Skrevet

(...) kan jeg dessverre ikke hjelpe dem.

...og det er en ganske sterk uttalelse når det kommer fra en som faktisk kan hjelpe folk med psykoser!

Skrevet

Hvis det var svært skadelig for noen, ville det vært tydelige varsel i felleskatalogteksten.

Mange preparater kan øke suicidal adferd (tanker / forsøk/villet egenskade). Det dessverre ingen skriver om, er at fullførte selvmord går betydelig ned. Det er etter min mening det viktige/viktigste.

AnonymBruker
Skrevet

Takk.

Anonymous poster hash: cc620...b3a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...