Gå til innhold

NHD Tror du Pranolol er noe jeg kunne hatt nytte av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hadde vært veldig godt hvis jeg kunne ta noe ved behov når jeg får denne uroen. Når jeg leste om denne  på dol i går, fikk jeg håp om at det kanskje var noe jeg kunne ha nytte av. Ønsker derfor å høre hva du mener/ tror om det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil ikke tro noe om det.

Eneste mulighet for å få et sikkert svar er ved å prøve.

Det finnes kontraindikasjoner - ellers er det ufarlig å prøve. Fastlegen din vil kunne hjelpe deg med dette.

Skrevet (endret)

Jeg vil ikke tro noe om det.

Eneste mulighet for å få et sikkert svar er ved å prøve.

Det finnes kontraindikasjoner - ellers er det ufarlig å prøve. Fastlegen din vil kunne hjelpe deg med dette.

Jeg ønsker å gjøre et forsøk når jeg får tak i psykiateren. Jeg tror fastlegen er litt usikker når jeg bruker så mye forskjellige medisiner

Men jeg ble litt skeptisk når jeg leste dette:

Klassiske musikere misbruker den livsfarlige hjertemedisinen betablokkere, som blir regnet som doping

Men det er kanskje sterkt overdrevet fra media. 

Endret av eller
Skrevet

Men jeg ble litt skeptisk når jeg leste dette:

Klassiske musikere misbruker den livsfarlige hjertemedisinen betablokkere, som blir regnet som doping

Det har blitt registrert at de som har stor nytte av å unngå at armene påvirkes av nervøsitet, har et påfallende forbruk av betablokkere. Det gjelder f.eks. fiolinister og de som driver med (ski)skyting. Derfor regnes dette som doping innenfor bestemte idretter, men absolutt ikke i alle.

http://www.antidoping.no/internett/medisinsk-info/dopingmidler-metoder/betablokkere/

Skrevet

Det har blitt registrert at de som har stor nytte av å unngå at armene påvirkes av nervøsitet, har et påfallende forbruk av betablokkere. Det gjelder f.eks. fiolinister og de som driver med (ski)skyting. Derfor regnes dette som doping innenfor bestemte idretter, men absolutt ikke i alle.

http://www.antidoping.no/internett/medisinsk-info/dopingmidler-metoder/betablokkere/

Jeg reagerte også når de brukte ordet livsfarlige hjertemedisin.  Men det er vel typisk media å bruke sterke ord.

Takk for linken.  Det er vel litt forskjell på å dope seg, enn at det er registrert som dopingsmiddel i enkelte idretter.  

Skrevet

Betablokker livsfarlig? Tullprat. Selvfølgelig er det ikke alle som skal bruke det, men det er vel blant de eldste og mest velprøvde medikamentene som finnes.

Jeg leste et sted at bruk at betablokker reduserte risikoen for død generelt med 5 prosent.

Skrevet

Betablokker livsfarlig? Tullprat. Selvfølgelig er det ikke alle som skal bruke det, men det er vel blant de eldste og mest velprøvde medikamentene som finnes.

Jeg leste et sted at bruk at betablokker reduserte risikoen for død generelt med 5 prosent.

Det er vel typisk media.  Men selv om jeg vet at media er flink til å overdrive og få frem det verste som om det var det vanlige, så ble jeg skeptisk når jeg søkte rundt for å finne ut litt mer om medisinen og ble møtt med dette.

Skrevet (endret)

Det er vel typisk media.  Men selv om jeg vet at media er flink til å overdrive og få frem det verste som om det var det vanlige, så ble jeg skeptisk når jeg søkte rundt for å finne ut litt mer om medisinen og ble møtt med dette.

Det artikkelen siktet til var tilfeller der musikere ga hverandre betablokkere, uten å gå til lege først. Det er, som NHD sier, noen tilstander hvor man ikke skal bruke betablokkere fordi det kan være farlig. Det er først og fremst ved tilstander hvor hjertets evne til å lede impulser er svekket (AV-blokk, grenblokk, SA-blokk). Det rammer i hovedsak eldre og kan enkelt utelukkes ved å ta et EKG hos fastlegen.

Hvis fastlegen går god for det, er betablokkere (og spesielt i doser som brukes for å håndtere uro, som er lave) komplett ufarlig. Skal du være 100% sikker, så spør han om å ta et EKG først.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det artikkelen siktet til var tilfeller der musikere ga hverandre betablokkere, uten å gå til lege først. Det er, som NHD sier, noen tilstander hvor man ikke skal bruke betablokkere fordi det kan være farlig. Det er først og fremst ved tilstander hvor hjertets evne til å lede impulser er svekket (AV-blokk, grenblokk, SA-blokk). Det rammer i hovedsak eldre og kan enkelt utelukkes ved å ta et EKG hos fastlegen.

Hvis fastlegen går god for det, er betablokkere (og spesielt i doser som brukes for å håndtere uro, som er lave) komplett ufarlig. Skal du være 100% sikker, så spør han om å ta et EKG først.

Kanskje best å ta kontakt med legen da, istedenfor psykiateren.  Det er ikke så lenge siden jeg tok EKG.  Da går jeg ut fra at legen kan vurdere det ut fra den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...