Gå til innhold

Hvorfor virker ikke zoloft like bra lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Startet med Zoloft 50 mg for et par måneder siden. Syntes den fungerte bra mot depresjonen. Den forsvant ikke helt, men det ble bedre. Den fungerte også bra på den generelle angsten, men ikke panikken med dissoiasjon.

Målte serumkonsentrasjonen og den lå altfor lavt. Økte så til 100 mg uten noe stor forbedring. I helga var jeg svært oppløst og deprimert og jeg sliter med energien. Kanskje har det blitt noen færre angstanfall.

Det er hovedsakelig angsten som er et problem for meg, den gjør meg deprimert, så tenker at det er viktig å behandle angsten?

Nå føler jeg at effekten av zoloft har avtatt. Begynte på 100 mg for ca tre uker siden. Tenker det siden jeg har fått igjen litt av angsten, og dermed depresjonen.

Er det vanlig at effekten av SSRI avtar etter en stund, eller har jeg bare ikke kommet opp i riktig dose?

Anonymous poster hash: 20fd2...7ab

gamle_blakken
Skrevet

Min erfaring er at man stadig må øke dosen.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at man stadig må øke dosen.

Det er nettopp det jeg er redd for. Kan vel antakelig øke til 150 mg. Men man kan jo ikke øke i det uendelige.

YoplaitDouble
Skrevet

Du må neppe øke i det uendelige når du har funnet en effektiv dose. Du har antagelig ligget for lavt i dose hele tiden.

gamle_blakken
Skrevet

Du må neppe øke i det uendelige når du har funnet en effektiv dose. Du har antagelig ligget for lavt i dose hele tiden.

Det stemmer dessverre langt fra alltid. 

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Dersom man har høy nok serumkonsentrasjon vil man etter hvert ikke få noe ekstra av å øke dosen. Det blir som å forsøke å fylle en full bøtte med mer vann. Om man da mister effekt bør man forsøke noe annet.

Kurven for reopptakshemmingen av serotonin flater etter hvert ut.

Endret av YoplaitDouble
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En av de aller beste studier som noen gang er gjort på Zoloft, ble ledet av den norske psykiater Ulrik Malt og utført av norske allmennpraktikere på pasienter med depresjon i allmennpraksis.

I denne studien var gjennomsnittlig, effektiv dose 147 mg.

Kunsten er å finne "sin" korrekte dose.

AnonymBruker
Skrevet

En av de aller beste studier som noen gang er gjort på Zoloft, ble ledet av den norske psykiater Ulrik Malt og utført av norske allmennpraktikere på pasienter med depresjon i allmennpraksis.

Ok, det er ikke sånn at virkningen av Zoloft vil avta? Kanskje jeg bare går på for lav dose..

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man har høy nok serumkonsentrasjon vil man etter hvert ikke få noe ekstra av å øke dosen. Det blir som å forsøke å fylle en full bøtte med mer vann. Om man da mister effekt bør man forsøke noe annet.

Kurven for reopptakshemmingen av serotonin flater etter hvert ut.

Uff, det høres kanskje ikke bra ut.. :(

AnonymBruker
Skrevet

Er SSRI en vidundermedisin som virker på alle?

Anonymous poster hash: 750c8...b99

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er SSRI en vidundermedisin som virker på alle?

Anonymous poster hash: 750c8...b99

Nei, dessverre.

Skrevet

Jeg har aldri målt serumkonsentrasjon. Burde jeg gjøre det, kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...