Gå til innhold

En vanskelig relasjon..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For to år siden ble jeg kjent med ei jente, vi ble gode venninner og hadde det supert sammen. Jeg klarte å balansere tid med henne, kjæresten min og andre venner godt. Så ble det slutt mellom kjæresten min og meg og hun begynte å kreve mye mer av meg enn hun hadde gjort tidligere. I starten syntes jeg dette bare var hyggelig, vi ble tatt for å være tvillinger på universitetet og hang med hverandre mesteparten av dagen. 

Jeg har også andre gode venninner, noen jeg har kjent så og si hele livet og hver gang jeg skal henge med de har hun begynt å reagere svært negativt. Hun blir sint dersom jeg skal besøke familien min hjemme og dersom jeg må avlyse noe gjør hun det veldig klart at det ikke er noe som bør skje igjen (uansett hva det måtte gjelde). Jeg har begynt å føle det som hun eier meg, for jeg tørr ikke lenger gjøre ting hun muligens vil mislike. 

Dersom jeg gjør noe hun misliker sender hun meg masse ubehagelige meldinger hvor hun kaller meg opp og forteller meg hvor dårlig venninne jeg er som aldri er der for henne etc. Jeg klarer så og si aldri å gjøre henne tilfreds. 

Her en dag hadde vi også en stor krangel, hvor jeg endte i tårer resten av kvelden. Hun fortalte meg etterpå at slike krangler var helt vanlige for henne og noe hun gjorde ofte og latet som ingenting hadde skjedd dagen etterpå. 

Nå vet jeg ikke hvor lenge jeg takler å være i denne situasjonen lenger, jeg har allerede mer enn nok å slite med (går i behandling) og dette gjør det ikke akkurat bedre. Jeg synes allikevel veldig synd på henne, hun sier jeg er den eneste venninnen hun har hatt noen ganger, men det er disse andre når hun mener jeg er den mest sketchy og upålitlige personen hun har møtt jeg ikke takler særlig bra. 

Jeg had store problemer med grensesetting, men jeg kan jo ikke bli behandlet sånn lenger. Jeg skjønner ikke helt hva jeg har gjort heller, som får henne til å oppføre seg sånn mot meg. Nå er jeg ikke den eneste hun har behandlet dårlig, men hun behandler meg absolutt dårligst. Hva bør jeg gjøre? Dette sliter meg fullstendig ut. 

Anonymous poster hash: 10642...86d
Skrevet

Siden du går i behandling, så synes jeg du skal benytte anledningen til å diskutere dette med din behandler. En slik relasjon gir gode muligheter for å øve på grensesetting; du skal selvfølgelig ikke la deg behandle på denne måten.

Det er primært ting ved henne som får henne til å behandle deg dårlig, det er ikke noe du har gjort. Det eneste som kanskje kan sies at er ditt bidrag er muligens din grenseløshet. Av og til kan man si at folk behandler andre slik når folk finner seg i å bli behandlet slik.

Jeg synes du skal sørge for å opprettholde kontakten med andre venner, helt uavhengig av hvordan din nye venninne reagerer på dette. Hun må selv ta ansvar for sine problemer og sine følelser, får hun det vanskelig som følge av grensesetting fra din side, så må hun søke hjelp hos andre enn deg.

Gjest denvakreblomsten
Skrevet

Kanskje kutte kontakten med henne sånn gradvis. Si du er opptatt, svare på telefon skjeldnere, at det ikke passer møte henne akkurat da.

Du kan også kanskje forklare at du går i behandling og går gjennom en vanskelig periode nå og trenger tid for deg selv.

Og på den måten at kontakten faller ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...