Gå til innhold

Kan du bli veldig intens på en ting ved hypomani?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la ut en link i går til et nettsted om BP som jeg synes var veldig bra.  Ble sittende og lese litt og kom til det som går på mani/hypomani.  Jeg måtte jo se om det stemte på meg.  Da jeg leste dette ble jeg litt i tvil.

Tankene raser avgårde. Snakker fort og hopper fra ide til ide

Jeg har et par sikre hypomanier og noen usikre.  Trodde jeg ihvertfall.  Men jeg hoppet aldri fra ide til ide.  Jeg ble bare veldig intens på en ting.  Det var det eneste jeg tenkte på, det eneste jeg snakket om.  Hvis noen kom inn på andre tema fikk jeg problemer med å konsentrere meg om det de snakket om.  Jeg fikk resultater på det jeg var hektet på, så det var bare positivt, men det ville jeg hatt vanskelig for å klare slik jeg er ellers.

Jeg blir litt usikker. Er dette også en variant av hypomani, at du blir veldig intens på en ting?

AnonymBruker
Skrevet

For eksempel lese nesten alle tråder i ett forum innen det temaet du er opptatt av der og da? Hage, hunder, sopp, klær, bøker osv.

Kjøpe "tonnevis" med bøker innen akkurat det?

Snakke om det konstant, tenke på det konstant, lese om det konstant, bli så gira på det at du har problemer med å sove? Der første du tenker på om morgenen og det siste om kvelden? Får ikke gjort noen ting, knapt dusjet og gått på jobb, får skylapper på for alt annet,og de rundt deg får nesten ikke kontakt?

Så går det en tid, og du kan enten ikke fatte at det var ett spennende tema, eller du blir bare lei for en stund?

Anonymous poster hash: 3f8f8...318

Skrevet

Snakke om det konstant, tenke på det konstant, lese om det konstant, bli så gira på det at du har problemer med å sove? Der første du tenker på om morgenen og det siste om kvelden? Får ikke gjort noen ting, knapt dusjet og gått på jobb, får skylapper på for alt annet,og de rundt deg får nesten ikke kontakt?

Her var det mye som stemmer.  Mye av det andre du skrev kjenner jeg igjen fra andre episoder som jeg ikke har tenkt på som hypomani.

Men det som var spesielt med disse gangene som jeg har vært ganske sikker på er: Troen på meg selv var på topp. Alt måtte skje fort, hadde ikke tid til å vente på normalt saksgang. Jeg følte ofte innen disse episodene at jeg nærmest var en oppblåst ballong som svevde på en sky. Når du stakk hull på ballong gikk den rett i bakken.

Men jeg er en grubler, og når jeg kommer over informasjon som jeg ikke får helt til å stemme med det jeg har opplevd så kommer straks tvilen inne.  Har jeg fått rett diagnose?

AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn at det er sagt, jeg aner ikke om de tingene jeg ramset opp er ett tegn på hypomani eller ikke. Ramset bare opp perioder i mitt eget liv. Jeg har i perioder vært deprimert, men har aldri fått noen indikasjon på at jeg har vært hypoman. Cipralex fungerte helt fint f.eks. :)

Skrevet

Bare sånn at det er sagt, jeg aner ikke om de tingene jeg ramset opp er ett tegn på hypomani eller ikke. Ramset bare opp perioder i mitt eget liv. Jeg har i perioder vært deprimert, men har aldri fått noen indikasjon på at jeg har vært hypoman. Cipralex fungerte helt fint f.eks. :)

Ok. Og jeg som trodde jeg hadde fått svaret på det meste nå :)

AD er ikke nok for meg.  Jeg måtte ha lithium for å bli bra.  Så jeg tror akkurat det er med på å støtte opp om at det er rett diagnose.

Jeg hadde håpet NHD svarte på om det med intensitet over en ide/emne kan være en form for hypomai. Dette er noe jeg har hatt utenom disse to episodene også, og har mange ganger lurt på om det også kan være i forbindelse med BP.  Det er noe som også andre sier til meg at jeg kan bli veldig intensiv over enkelte ting over en periode. 

Har du aldri vært til utredning for BP?  Det er de som mener at halvparten av pasienter med tilbakevennende depresjon egentlig har BP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...