Solemnity Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Jeg sovner ikke før mellom 1.30 og 2.30, selv om jeg er trett og går til sengs rundt 22-23. Begynner å bli sliten av det, siden jeg passer på å stå opp mellom 6.30 og 7.00 hver dag, også i helgen. Jeg sover ikke på dagen. Når jeg først sovner, våkner jeg ikke i løpet av natten. Går på 100 mg zoloft/sertraline som jeg tar om morgenen. Har forsøkt å ta den om kvelden, men da fikk jeg en del mindre energi og det hjalp ikke på innsovningen. Jeg har ingen stressende tanker som holder meg våken eller andre momenter i livet. Det eneste jeg kan forbedre er spilling og tv-titting rett før leggetid, men det burde neppe holde meg våken i fire-fem timer i senga. Jeg leser ofte før jeg sovner. Spiser et måltid mellom 18.00 og 20.00, så er hverken stappmet eller sulten. Drømmer også mye for tiden og husker flere drømmer veldig klart når jeg våkner, om det er av betydning. Noen gode råd? Føler jeg gjør "alt jeg burde" og begynner å bli lei. 0 Siter
larimar Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Ta det opp med fastlegen, kanskje du kan få noen medisiner som kan hjelpe, f eks quetiapin eller remeron. 0 Siter
Solemnity Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Skrevet 14. juni 2014 Ta det opp med fastlegen, kanskje du kan få noen medisiner som kan hjelpe, f eks quetiapin eller remeron. Takk for svar. Jeg er ikke så veldig positiv til medisiner for dette, men jeg skal vurdere det. Legg deg senere. Case closed. Hvor mye senere? Jeg føler meg tross alt trett når jeg legger meg, helt utslitt, faktisk. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 25 mg seroquel holder nok til deg, og det garanterer søvn. 0 Siter
Solemnity Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Skrevet 14. juni 2014 25 mg seroquel holder nok til deg, og det garanterer søvn. Takk, men som sagt ønsker jeg helst ikke bruke medisiner for å sovne. Jeg håpet på praktiske tips som har fungert for andre. Burde jeg legge meg senere, slik Gargamel foreslår? Stå opp om jeg ikke har sovnet innen en halvtime? Meditere før sengetid? Jeg er villig til å forsøke det meste som ikke er usunt for kroppen, men det er utrolig mange råd å forholde seg til om man søker - så jeg håpet på erfaringer - kanskje fra andre som har brukt zoloft og opplevd det samme? Det kan muligens relateres til opptimal nytte av medisinen. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Takk, men som sagt ønsker jeg helst ikke bruke medisiner for å sovne. Jeg håpet på praktiske tips som har fungert for andre. Burde jeg legge meg senere, slik Gargamel foreslår? Stå opp om jeg ikke har sovnet innen en halvtime? Meditere før sengetid? Jeg er villig til å forsøke det meste som ikke er usunt for kroppen, men det er utrolig mange råd å forholde seg til om man søker - så jeg håpet på erfaringer - kanskje fra andre som har brukt zoloft og opplevd det samme? Det kan muligens relateres til opptimal nytte av medisinen. En psykiater jeg kjente sa man iallefall ikke skulle ligge å vri seg i sengen, da var det bedre å stå opp. Det beste sa han var å prøve å slappe av så godt man kunne i kroppen, på den måten fikk kroppen hvile selv om du ikke sov. Det hadde hjulpet på hans pasienter, de følte seg mer uthvilt når kroppen slappet av enn om de stresset på i sengen. 0 Siter
Gjest gjesteleser Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Er du fysisk aktiv i løpet av dagen? Kroppen trenger å bli brukt for at den skal bli sliten. Ellers vil jeg støtte det om at kroppen får hvile selv om du ikke får sove, bare du klarer å ligge der og slappe av og kjenne på at det er godt å hvile. Kan være du kan finne noen mindfullness-teknikker som kan være gode for å koble ut hjernen når du ligger der? Jeg er selv sånn som bruker laaang tid på å sovne, så jeg vet det er frustrerende når du ser timene forsvinner og vet at du trenger dem til søvn. Jeg sover mye bedre når jeg har brukt kroppen godt og er fysisk sliten, er hverken mett eller sulten, har det kaldt nok i rommet(en utfordring nå!) og klarer å koble ut hjernen og bare ta til meg nærheten til han som sover ved siden av meg. Hans varme hud, lukta av ham og den rolige sovepusten er beste medisinen jeg har funnet når det gjelder å roe meg ned. Selv om det innimellom er litt irriterende at han sovner idet han treffer puta;-) 0 Siter
frosken Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Jeg sovner ikke før mellom 1.30 og 2.30, selv om jeg er trett og går til sengs rundt 22-23. Begynner å bli sliten av det, siden jeg passer på å stå opp mellom 6.30 og 7.00 hver dag, også i helgen. Jeg sover ikke på dagen. Når jeg først sovner, våkner jeg ikke i løpet av natten. Går på 100 mg zoloft/sertraline som jeg tar om morgenen. Har forsøkt å ta den om kvelden, men da fikk jeg en del mindre energi og det hjalp ikke på innsovningen. Jeg har ingen stressende tanker som holder meg våken eller andre momenter i livet. Det eneste jeg kan forbedre er spilling og tv-titting rett før leggetid, men det burde neppe holde meg våken i fire-fem timer i senga. Jeg leser ofte før jeg sovner. Spiser et måltid mellom 18.00 og 20.00, så er hverken stappmet eller sulten. Drømmer også mye for tiden og husker flere drømmer veldig klart når jeg våkner, om det er av betydning. Noen gode råd? Føler jeg gjør "alt jeg burde" og begynner å bli lei. Innenfor mindfulness er det en form for øvelse som kalles bodyscan. Finn en lydfil med bodyscan (du finner det sikkert på nett) og bruk 30 minutter på det rett etter du har lagt deg. Jeg sovner som regel etter det. 0 Siter
Solemnity Skrevet 14. juni 2014 Forfatter Skrevet 14. juni 2014 En psykiater jeg kjente sa man iallefall ikke skulle ligge å vri seg i sengen, da var det bedre å stå opp. Det beste sa han var å prøve å slappe av så godt man kunne i kroppen, på den måten fikk kroppen hvile selv om du ikke sov. Det hadde hjulpet på hans pasienter, de følte seg mer uthvilt når kroppen slappet av enn om de stresset på i sengen. Ok. Skal ta i bruk froskens forslag og om det heller ikke fungerer, så satser jeg på å stå opp, lese litt og så legge meg igjen. Er du fysisk aktiv i løpet av dagen? Kroppen trenger å bli brukt for at den skal bli sliten. Ellers vil jeg støtte det om at kroppen får hvile selv om du ikke får sove, bare du klarer å ligge der og slappe av og kjenne på at det er godt å hvile. Kan være du kan finne noen mindfullness-teknikker som kan være gode for å koble ut hjernen når du ligger der? Jeg er selv sånn som bruker laaang tid på å sovne, så jeg vet det er frustrerende når du ser timene forsvinner og vet at du trenger dem til søvn. Jeg sover mye bedre når jeg har brukt kroppen godt og er fysisk sliten, er hverken mett eller sulten, har det kaldt nok i rommet(en utfordring nå!) og klarer å koble ut hjernen og bare ta til meg nærheten til han som sover ved siden av meg. Hans varme hud, lukta av ham og den rolige sovepusten er beste medisinen jeg har funnet når det gjelder å roe meg ned. Selv om det innimellom er litt irriterende at han sovner idet han treffer puta;-) Hah, jeg har også en slik partner. Det er heldigvis ikke slik at jeg ligger og stresser med å sovne, jeg har det veldig underholdende i mitt eget hode, men trøtt og sliten blir jeg jo etterhvert. Er veldig aktiv de fleste dager, går minst en mil, styrer ute i hagen, maler møbler, leker med ungene i parken, lager mat/gjør husarbeid og trener 2-3 ganger i uka på treningsstudio. Innenfor mindfulness er det en form for øvelse som kalles bodyscan. Finn en lydfil med bodyscan (du finner det sikkert på nett) og bruk 30 minutter på det rett etter du har lagt deg. Jeg sovner som regel etter det. Takk, skal forsøke det 0 Siter
liten Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 snakk med legen din, han kan skrive ut noe som heter melatonin. er et stoff som produseres mens du søv. men vis kroppen ikke produsere nok så skjer dette. jeg sliter med akkurat det samme. og melatonin hjelper 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Jeg har en i nær familie som har slitt med dette i lang tid. Rådet fra legen er å stå opp samme tid hver dag uansett (som du gjør). Råd nr to er å ikke ligge lenge våken i senga, Får man ikke sove på 30 minutter så står man opp fra senga og gjør noe rolig (lesing e.l) til man blir trøttere og legger deg igjen. Det er nok flere råd av typen "ikke drikk kaffe" men det skjønner alle. Nå skal det sies at mitt familiemedlem fortsatt sliter med å sove så dette er ikke noen hokus pokus kur. Den "case closed" kommentaren var litt bråkjekk. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 Skrevet 14. juni 2014 Legg deg senere og stå opp senere med mindre noe krever at du står opp tidlig hver dag. Slutt å lese på senga med mindre det gjør deg trett. Du kan også forsøke å selvhypnotisere kroppen i søvn. Fortell hver kroppsdel at nå skal du sove, du kjenner deg tung og avslappet osv. Begynn med tærne og "snakk" deg oppover slik de gjør ved hypnose. Anonymous poster hash: 39a87...dd0 0 Siter
Solemnity Skrevet 15. juni 2014 Forfatter Skrevet 15. juni 2014 Jeg har en i nær familie som har slitt med dette i lang tid. Rådet fra legen er å stå opp samme tid hver dag uansett (som du gjør). Råd nr to er å ikke ligge lenge våken i senga, Får man ikke sove på 30 minutter så står man opp fra senga og gjør noe rolig (lesing e.l) til man blir trøttere og legger deg igjen. Det er nok flere råd av typen "ikke drikk kaffe" men det skjønner alle. Nå skal det sies at mitt familiemedlem fortsatt sliter med å sove så dette er ikke noen hokus pokus kur. Den "case closed" kommentaren var litt bråkjekk. Jeg skal forsøke å følge det rådet. Veldig vanskelig å stå opp igjen, dog, når man egentlig er veeeldig trøtt Legg deg senere og stå opp senere med mindre noe krever at du står opp tidlig hver dag. Slutt å lese på senga med mindre det gjør deg trett. Du kan også forsøke å selvhypnotisere kroppen i søvn. Fortell hver kroppsdel at nå skal du sove, du kjenner deg tung og avslappet osv. Begynn med tærne og "snakk" deg oppover slik de gjør ved hypnose. Anonymous poster hash: 39a87...dd0 Jeg har ingen ønske om å snu døgnet. Har også barn som trenger meg om morgenen Er og har alltid vært A-menneske. Jeg kan mange slike teknikker og forsøker de ofte. snakk med legen din, han kan skrive ut noe som heter melatonin. er et stoff som produseres mens du søv. men vis kroppen ikke produsere nok så skjer dette. jeg sliter med akkurat det samme. og melatonin hjelper Jeg skal spørre om det hvis jeg ikke finner en løsning med de gode rådene jeg har fått her Jeg sovnet raskt i natt, så det var en lettelse. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 15. juni 2014 Skrevet 15. juni 2014 Les Jon Fosse. Jeg garanterer søvn innen 15 min. 0 Siter
laban Skrevet 15. juni 2014 Skrevet 15. juni 2014 Les Jon Fosse. Jeg garanterer søvn innen 15 min. "Nokon kjem til å sovne" 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 15. juni 2014 Skrevet 15. juni 2014 "Nokon kjem til å sovne" No sovnar han snart. Han sovnar no. Endeleg. No søv han. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.