Gå til innhold

Psykolog "lagt fra seg "paranoid pf. Hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg tolke dette tro? At hun mener hun ikke kommer noen vei med å drøfte dette med meg ( fordi jeg står på midt og argumenterer mot at hun skal se meg innenfor d diagnostiske rammen)-eller at hun vurderer andre diagnoser. --??Skal spørre henne selv forresten , vi har en relativt åpen tone. Selv om det kan være aspekter det er vrient og vondt å tematisere , finne ord for.Forresten kan paranoide ideer være tvangstanker? Vil jo ikke at de skal være der, føler meg ikke blant ulver for moroskyld ( eh , og gjør det heller ikke alltid- varierer, noen ganger sterke følelser andre ganger klarer jeg å fortrenge/ forkaste dem). Avhengig av setting - de jeg møter og dagsform. Påtrengende før sykemelding i fjor- men da var jeg nok ikke villig til å erkjenne " min mistenksomhet". Sa de var normal- - ikke alle som blir sykmeldt for den sa fastlegen .. Vil gjerne være bevegelig og utvikle meg i terapiforløpet , men vanskelig å leve opp til dette dessverre. :(

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• frosken

4

• XbellaX

3

stjernestøv
Skrevet

Hva med å møtes på halvveien? Du hører på henne og hun hører på deg, det en oppfatter og tror om seg selv er ofte greit å få belyst utenfra. Spesielt i terapi.

Tvangstanker går vel mer ut på "Hvis ikke jeg gjør sånn og sånn vil det og det skje"?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke psykologen som skal dette diagnosen?

Anonymous poster hash: b013d...ddb
Skrevet

Frosken el Nhd vil dere svare på dette? El er det ikke noe eksakt svar på hva hun mener med dette? Noe jeg ser og ikke forstår? Skal jeg ikke stole på meg selv og mine pårørende vedr forstyrrelse el ikke? Bør jeg la meg teste - nærsagt for å utelukke el være samarbeidsvillig?!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For det første: Det er psykologen som setter diagnoser - ikke du.

Det er forventet at de som søker hjelp lar seg utrede med de verktøy/metoder som utreder ønsker å bruke.

Det kan virke som at psykologen velger å holde diagnostiseringen internt i sitt hode for å komme videre i prosessen med deg. Det betyr ikke at hun har endret syn på diagnosen, kun at hun velger en annen fremgangsmåte for å komme videre.

Det er ingenting i det du har skrevet til nå som tyder på at dette er tvangstanker.

Skrevet

Tipper du synes jeg er " tverr" nå men kan ikke dy meg. Hun sier hun nå behandler meg - ikke utreder meg, når hun sier hun har lagt for seg pf så bør jeg vel kunne stole på det? Eller er jeg " ikke tjent " med ærlighet- er jeg for skremt av meg selv?!! ( slik at det vil gå utover behandlingen). Blir det ikke uansett et dårlig utgangspunkt for behandling å late som hun har lagt det på hylla om det er det hun ( Evt teamet hennes ) mener- eller er hun usikker? Jeg får kanskje spørre- vil jo heller vite enn å ikkevite.Vet det finnes ulike typer paranoide psykdommer , jeg hadde vel hatt mindre bakkekontakt om jeg var paranoid psykotisk??? Psykiatri er ingen eksakt vitenskap akkurat , og tenker i tilfeller overgangene er flytende . Kjenner det er en belastning å ha lest så mye, da blir jeg redd og tror nærsagt jeg har " alt". Jeg har nok gått hardt ut og benektet pf og har støtte fra de som kjenner meg godt ( og disse er jo også høgt medisinsk utdannet, men vet jo at ikke slekt skal være leger el psykiatere all den tid de ikke er objektive )Kanskje best om jeg skal fortsette terapi hos denne psykologen å la henne styre den diagnostiske skuta - har bare sånn mistillit kjenner jeg at jeg ikke vet om jeg makter . Kanskje ender det opp med at jeg sitter m skjegget i postkassa og fortsetter livet i isolasjon og m tærende tanker og selvforakt.:( dette er sannelig vanskelig .. Blir trist - lei og motløs. Likevel: setter stor pris på svar og liker at du er direkte. Bør kanskje be psykologen om være ærlig? Eller er det det hun allerede har vært uten at jeg har vært i stand til å ta det inn Pga indre motstand og forsvar? Er så ydmykende å få høre at du er noe du ikke kjenner deg igjen i- kunne nesten håpe dette kan sees i lys av depresjon. Jeg har ikke brukt være så selvhevdende som det har fremstått her de siste dager- som tidl nevt det er akkurat som " en kriger" i meg har våknet - på godt ( jeg vil ikke bli tråkket på) og på vondt ( kan hende det blir overdrevet og at jeg går ut av mitt "gode" skinn). I forrige jobb så fikk jeg plutselig mistanke om at personalet ikke ville ha meg med på møte fordi de skulle snakke om meg. De sa jeg skulle slippe. Jeg sa ok- men på do raste alt sammen for meg . Trodde de skulle drøfte at jeg som ny i jobben ikke holdt mål. Jeg gråt på do og gikk deretter inn på kontoret til leder og konfronterte henne med mine tanker. Hun sa det ikke stemte og at jeg godt i gang og sikkert bare stresset.. Jeg ble helt medtatt. Min styrer fortalte de skulle diskutere en kritisk e post ... Jeg trodde denne handlet om meg- noe hun affeide. Hun trøstet meg og sa jeg sikkert var sliten og at det var overveldende for meg m alt det nye. Jeg prøvde å stole på dette - men sleit videre m grusomme tanker.leder avkreftet enda en gang også , de ga m blomster da jeg gj gikk eksamen og sa de var glade for å ha ansatt meg. Trodde ikke på det- helt sprøtt - tanken på å ikke bli akseptert el likt tok helt overhånd. Gikkutover konsentrasjon og følelser av mestring - til slutt sa det stopp. Sliter enormt mye m hvordan dette har ødelagt for m- fått høre jeg ikke hadde grunn til å ha disse tankene. Ingen tenkte før meg at jeg var redd for ansvar osv. Sorry lang melding- om ben har tid til å gi meg tilbakemelding blir jeg glad.

Skrevet

Nhd: vil gjerne ha dine meninger - til tross for at du virker som en hardhaus har jeg en tro på at du har kunnskaper/ erf til å fange inn hva som feilet meg. Kanskje jeg bare ser dramatisk på alt fordi tankesettet har vært depressivt?! Men det er kanskje å be om for mye her på nettet at du uttaler deg mer konkret nå.? Bør vel ta det m psykologen min:(

Skrevet

Vekker jeg avsky?

Hva får deg til å spørre om dette?

stjernestøv
Skrevet

Hva får deg til å spørre om dette?

Pga nhd ikke har svart?

Bare tenkte sånn selv før....

Skrevet

Alle virker så sinte på meg:( er de bare noe jeg tror? Ble bedt på te i sta- trodde selvsagt det var for at vedk synes synd på meg:(( skal til min " kule" psykolog i morgen, kjenner m veldig på Bonn :( er jeg så ekkel at jeg vekker avsky, smitter min selvforakt. Det slår meg. Er så sliten i hode. Trist . Lei . Unnskyld for at jeg plager andre m det .. Lurer på om sovetabletter virker negativt inn på psyk en? Akkurat som alt er ille når jeg er mer opplagt på dagen og ikke sovet. Kanskje jeg heller ik burde være på dr online- kanskje kan tankene mine påvirkes el aktiviseres i rare retninger. Trodde jeg var kildekritisk jeg, au!

Skrevet

Får sikkert paranoia innfall av at psykiater ik svarer m og, så håpløs er jeg, ( skjønner det ik er relevant - vedk har sikkert annet å pusle med!)

stjernestøv
Skrevet

Alle virker så sinte på meg:( er de bare noe jeg tror? Ble bedt på te i sta- trodde selvsagt det var for at vedk synes synd på meg:(( skal til min " kule" psykolog i morgen, kjenner m veldig på Bonn :( er jeg så ekkel at jeg vekker avsky, smitter min selvforakt. Det slår meg. Er så sliten i hode. Trist . Lei . Unnskyld for at jeg plager andre m det .. Lurer på om sovetabletter virker negativt inn på psyk en? Akkurat som alt er ille når jeg er mer opplagt på dagen og ikke sovet. Kanskje jeg heller ik burde være på dr online- kanskje kan tankene mine påvirkes el aktiviseres i rare retninger. Trodde jeg var kildekritisk jeg, au!

Sender deg en klem og håper du får det bedre snart, er neimen ikke enkelt det du står oppi nå. Bare kaos virker det som, lykke til hos psykologen i morgen. Håper det går bra :)

Skrevet

Takk Stjernestøv :) regelrett tulleruskete! Lurer på om jeg er riktig vel bevart - plagsomt å lure på det må vite.. Og noen spurte om jeg kunne se dem onsdag , så husker jeg ik hvilken dag det var i dag. Flyter visst litt .. Lurte nesten på om jeg ble full av all kaffen, fikk et lite kick og spøkte litt m omgivelsene . Fra å være låst prata jeg m tilsammen tre ... For en som er då alene som jeg er om dagen ble det litt sterk kost.. Au

Skrevet

Nhd: vil gjerne ha dine meninger - til tross for at du virker som en hardhaus har jeg en tro på at du har kunnskaper/ erf til å fange inn hva som feilet meg. Kanskje jeg bare ser dramatisk på alt fordi tankesettet har vært depressivt?! Men det er kanskje å be om for mye her på nettet at du uttaler deg mer konkret nå.? Bør vel ta det m psykologen min:(

Diagnostisering er en kontinuerlig prosess. Utredningen ender i en tentativ/foreløpig diagnose (arbeidshypotese). I hele den videre kontakt vurderes diagnostikken kontinuerlig.

Ja, jeg tror det er stor sannsynlighet for at du har en paranoid pf.

Hadde du vært min pasient, ville jeg sterkt anbefalt små doser antipsykotika f.eks Seroquel 300 mg.

Skrevet

Å så ufyselig da:((((((((((((( takk likevel ! Hilsen en knust namnlaus . Skal spørre psyk om diagnose / Evt tentative i morgen. Lurer på om jeg overlever

Skrevet

Å så ufyselig da:((((((((((((( takk likevel ! Hilsen en knust namnlaus . Skal spørre psyk om diagnose / Evt tentative i morgen. Lurer på om jeg overlever

Jeg har aldri opplevd at noen ikke har overlevd diagnosen :-)

Skrevet

Sermørkt på det - spyr av m selv

Man gjør gjerne det når man er på bunnen. Jeg synes du skal ta imot medisiner og prøve dem ut over en periode, hva har du å tape?

Skrevet

Er utrygg hos psykologen ( lurer på hun fremkaller vonde minnet i meg) og har sikkert uansett tapt så da er det neppe noen vits. :(((

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...