Gå til innhold

Paranoid pf / paranoid psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt å lese meg frem til forskjellen- er dog ikke lege. Slik jeg forstår fremstår de m paranoid psykose "galere"- les fullstendig steile i sine vrangforestillinger ( paranoide ideer)- de m pf er i større grad i stand til å reflektere gå tilbake på ideene om de møter motforestillinger? Psykose utløses av krise - sårbarhetsfaktorer over tid?! Er de paranoide ideene mer " forrykte" el bisarre i slike tilfeller? Pf sitter på en måte i personlighet / el viser seg tidlig i ungdomsårene og viser seg i personens livshendelser og relasjonelle erfaringer. Vet ikke hva som går av meg men kjemper mot vonde emosjoner .. Tror jeg er korrigerbar - men kjenner m ik igjen i pf. Tror heller ik jeg et " syk"nok til å være psykotisk - . ( min nære slektning var helt i fistel når han hadde paranoid psykose - benektet dog alt- skrev seg ut via advokat- druknet sine sorger i sprit - ble innlagt - skrev seg ut - spiste medisin og sprit og levde år i apati - så fysisk syk:(( legen sa Du kommer til å dø!!! Da våknet han - sluttet m alt og fremsto frisk og svært livsbejaende før hans destruktive livsførsel innhentet han og tok livet hans.Noen som har erfaringer el har kapasitet til å drøfte dette med meg.

Skrevet

Kan forresten ikke fri meg fra å mistenke at min slektning var frildiagnostisert :( el hadde fler plager, var kunsteristisk begavet og gikk regelrett fra topp til bunn for å si det mildt... Skremmende

stjernestøv
Skrevet

Kan forresten ikke fri meg fra å mistenke at min slektning var frildiagnostisert :( el hadde fler plager, var kunsteristisk begavet og gikk regelrett fra topp til bunn for å si det mildt... Skremmende

Det var trist det med slektningen din :(

Gjest Gargamel
Skrevet

Unnskyld min uskolerte synsing, men hvorfor er du så redd?

Du får ikke plutselig masse dårlige egenskaper bare fordi en psykolog setter en merkelapp på problemene dine. Du er deg selv, og ikke slektningen din. 

Gjest Gargamel
Skrevet

PS: Jeg forstår veldig godt at det er *ubehagelig* å få en merkelapp, men det er noe annet.

Skrevet

Stjernestøv: ja - vedk gikk på litt av en smell i møte m psykiatrien .. Falt fullstendig sammen og klarte ik gjenvinne fatningen kontrollen før det var for seint. Vi som opplevde vedkommende som barn opplevde kontrastene og en mann som visner. Han rakk å begynne og blomstre igjen - ble kreativ og sprudlende seg selv igjen, før livets slutt. Ble også venn m alle som hab trodde ville han vondt da han var psyk. Det er vår magre trøst- det sto ikke i noens makt å hjelpe han. Legen som sa han kom til å dø vekte han imidlertid - men da var alle helsa rasert rett og slett:( Gargamel: hvorfor jeg er så redd? Håper det bare er innbilning - men synes jeg har fn del til felles m min slektning... Ik alt - men noe. Redd det destruktive skal ta fullstendig kontroll på meg og jeg kjenner set er vanskelig å tolerere hvordan ting virker inn - hvordan jeg " tar " ting . I begravelsen til min slektning sa en annen slektning; dette er familieskammen! Tenkte ikke over dette som pur ung, haddenok m sorgen over en kjær slektning - i det siste har dette imidlertid dette innhentet m. Hørt m min mor som " vet" - hun vil ik snakke el benektet.

Skrevet

Er redd familieskammen har tatt meg og vil drive m ned i en avgrunnen.. Er dette absurd?

Gjest Gargamel
Skrevet

Er redd familieskammen har tatt meg og vil drive m ned i en avgrunnen.. Er dette absurd?

Neida, men du velger jo litt selv hvordan det skal gå. Slektningen din valgte f.eks å drikke sprit og være veldig vrang. Du virker smartere enn som så.

Forresten lever vi ikke på 1700 tallet, så vi snakker ikke om "familieskam" lenger.

Skrevet

Får håpe det Gargamel:) vedk historie ble er i alle fall et skrekkscenarie .. Tenker jeg ik skal havne i et slikt uføre.. Vedk var "ribbet "og skilt og barnløs- jeg bare lei meg og fæl, men har noen rundt m som sier de er gla i meg hver dag. Det er verdt å leve for og kjempe for. Vedk var forøvrig smart innenfor det han drev m, men ble satt ut av spill og visste ik eget Beste...

Skrevet

Det virker som om du er blitt litt opphengt i dette med diagnose, men uten at du ser ut til å ha lyst til å gjøre de valgene som vil være konstruktive dersom man er usikker på diagnose/korrekt behandling. Jeg synes det virker opplagt at du bør ta opp dette med at du har såpass stort innslag av paranoiditet i din tenkning med dps, helst både med psykologen og en lege, for å være sikker på at du mottar korrekt behandling. I den forbindelse anser jeg det som en selvfølge at du lar personalet på dps bruke de diagnostiske verktøyene de anser hensiktsmessig, samtidig som du selv bidrar så godt du kan. Under en utredning kan du selvfølgelig sørge for å påpeke at du har slektninger som mener du ikke har en pf.

Jeg synes du forteller om paranoide tanker i ganske stor grad, vesentlig mer enn hva som er vanlig.

Når det gjelder familiehistorien din, så er det vel i de fleste storfamilier en eller annen som har hatt store alkoholproblemer og ødelagt sitt liv som følge av det. Slik jeg ser det, så er den beste lærdommen man kan trekke av det, å ha et moderat alkoholinntak og ikke bruke alkohol til å lindre psykisk smerte i vanskelige perioder.

Skrevet

Tusen takk for at du svarer meg Frosken- betyr inderlig mye for meg. Er faktisk både bekymret og redd- mine tendenser til paranoid tankegang klarer jeg til tider å holde i sjakk- i andre øyeblikk renner de over og lammet meg.. Av og på- tror nærsagt jeg er snittet av en Basill som er mer el mindre aktiv- ekkelt! Et der stort sett hver dag- eks på butikken og andre steder jeg må ferdes. Klarer til tider å nekte m selv og gå inn i slike tanker - men dumper ned i den igjen.Var svært stiv nettopp i en sosial kontekst jeg måtte delta i- tenkte alle tenkte at jeg var " mislykket" og sykmeldt. Drakk enorme mengder kaffe og klarte å snakke m noen som henvendte seg helt mot slutten. før dette sart jeg og så ut i luften- kanskje det bare er sosial sngst??? .Vært i behandlings dps siden nov ( fastlege før dette)- før dette ( mens jeg jobbet annen psykolog )- huff:( burde ik de senset o m det var no alvorlig galt?! Fortalt i detalj om set som skjedde i jobb uten at vi har dveler mye ved det- var dog en skrekk for meg så burde kanskje snakket mer om det. Følt m teit og at psykolog har himlet m øynene når jeg nevnte at jeg trodde nav ville funksjonsvurdere m uten at jeg visste det! Ik følt det er blitt gjort noe for å Og overbevist m om viktigheten av diagnostikk og gitt m trygghet for at det virkelig trengtes. Kanskje har de tatt på alvor at jeg sa jeg ville flykte fra hele opplegget om jeg ble redd...?! Har riktignok uttrykt at jeg ikke vil / har tro på at det var nødvendig m pers forstyrrelsen test - lot meg test sv scid 2el no..Skal prøve å være så ærlig j kan- er uenig m meg selv hvilken plass disse paranoide tankene har- spør meg om det er noe jeg innbiller meg også- likevel er det no ekkelt og fiksert i tankegangen son kommer igjen og igjen og gjør at jeg kan stivne helt hen.. Særdeles plagsomt når det inntreffer fordi jeg da blir lammet- og vil helst forsvinne om mulig. Spurte min nære slektning om jeg var førpsykotisk - vedk sa tull!!!! Tidligere kunne jeg tenke at jeg ikke orket men måtte-nå gjør jeg alvor av å unngå el fordufte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...